Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Aankondiging
Sluiten
Financiële situatie van ons forum (april 2025)
Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,
Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.
In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.
Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!
Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.
In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.
Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.
Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.
Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.
In de Kleine Looierstraat staan de volgende cafés vermeld.
- Ut Tanneurke Kleine Looierstraat 8, eigenaar A.W. Zwarts (Stella Artois)
- Bar Don Quichotte Kleine Looierstraat 14, eigenaar J. van de Broek (Brand)
Het café dat jij zoekt staat er helaas niet in. Misschien dat deze zaak in 1974 al gesloten was?
Groet
Bedankt voor uw info.
Ik ga kijken naar het huisnummer is inmiddels een woonhuis./
gr klaas.
Een ludieke kroeg omdat u hier kunt flipperen, voetballen, pijltjes gooien of proberen de leden van de hier thuishorende voetbalclub op te jutten over MVV, hetgeen immers ook een sport is (?) U hoeft echter niet vreemd op te kijken als de aanwezige buurtbewoners dan ook hun mondje gaan roeren, want zo gaat het nu eenmaal in zo'n volkscafeetje.
Zitplaatsen café 20, bar 13 / gulpener / prijzen van 0,75 tot 2,- / Jukebox, tv / open van 12.00 tot 02.00 uur / donderdag gesloten
__________________________________________________ ___________
(...)
versus
Oorspronkelijk geplaatst door Mestreech84
Hoi Pier,
De volgende cafés staan in het boek gelegen aan de Rechtstraat.
(...)
- Excelsior, Rechtstraat 65
(..)
Ik geloof dat ik eruit ben.
In mijn herinnering was café Excelsior aan de linkerzijde van de Rechtstraat (bij de oneven nummers dus) en de Black&White bar aan de rechterzijde.
In je eerste posting bracht je mij echter aan het twijfelen, omdat je als huisnummer van café Excelsior no. 64 vermeldde.
Nu blijkt het dus toch nummer 65 te zijn!
Dat neemt niet weg dat het derde café wat ik zoek dan aan de rechterzijde moet liggen, in de nabijheid van de Black&White.
Dus waarschijnlijk zoek ik café Casablanca, Rechtstraat 78.
Overigens stond direct achter de ingang van café Excelsior een biljarttafel van het gewone soort met drie ballen zeg ik er nu maar bij!
Daar overheen, daar naast en niet te vergeten, daaronder heb ik menige cafébezoeker met een blauw oog en bebloed aangezicht mogen aanschouwen.
Oorspronkelijk geplaatst door Olijfje
Die frituur was geloof ik van de Fam. Biermans - kan dat Rechtstraat 81 zijn, waar nu restaurant Le Courage ligt? De café's waar je 't over had waren voor mij verboden terrein
Heel verstandig om eind jaren zeventig/begin jaren tachtig deze cafe's te mijden.
Anderzijds hebben deze soort café's op mij altijd een bijzondere aantrekkingskracht gehad.
Dit brengt mij op een andere uitgaansgelegenheid die nog even in dit kader van bedenkelijk allooi genoemd mag worden
Café de Schaapskooi in de Gubbelsstraat, al was het adres nét nog markt 39.
De zeer goed ingerichte bar-dancing Casablanca is wat men noemt een verschijnsel van deze moderne tijd. Bij de gekleurde lampen en de keiharde muziek kan men zich helemaal uitleven in het dansen, of wat daar althans op lijkt.
Allerlei andere machineriën en automaten dragen er zorg voor, dat de bezoekers die zicht niet tot het heen en weer schudden van hun ledematen voelen aangetrokken, zich ook kunnen amuseren. Het assortiment platen is verbazingwekkend groot. Bij voldoende publiek is er een diskjokey aanwezig, die de platen vakkundig aan-mekaar-praat. De bar wordt overwegend door jong publiek bezocht (18-30 jaar). Voor de wat oudere mensen is de muziek wellicht te luidruchtig.
zitplaatsen geen, bar 26 / Bavaria / prijzen van 0,80 tot 2,50 / snacks / klein biljart, tennisspel, flipperkast, voetbaldspel / open van 18.00 tot 02.00 uur.
----------------------------------------------------------------------------------------- Café de Schaapskooi - Markt 39, eigenaar M.H.P. Eurlings
Wie denkt dat er vroeger in dit, aan de Markt gelegen, pand een schaapskooi ondergebracht was, heeft het mis. de naam is afkomstig van de gelijknamige brouwerij, die trappistenbier vervaardigde. Dit café heeft trouwens op het gebied van bieren een grote keus, iets wat we ook in België veel zien. het pand, dat bijna honderd jaar oud is, is vier jaar geleden (1970) verbouwd. Toch heeft het z'n oude vertrouwde karakter weten te behouden dankzij het vele koper, hout en de oude prenten. Op marktdagen kunt u er al van 6 uur 's ochtends terecht.
Zitplaatsen cafe 27, bar 7 / Dort en Stella / prijzen van 0,85 tot 3,- / soep van de dag / open van 14.00 tot 02.00 uur, vrijdag (markt) van 06.00 uur tot 02.00 uur / dinsdag gesloten.
Op Markt 39 lag nog niet eens zo heel erg lang geleden Maastrichts eerste internetcafe, met 2 terminals.
Ik ben de naam even kwijt, maar het was er een met letters met een ''u'' erin.
En de grote initiator hierachter was Frank Hoen.
Jawel, zoon van........
Was de Schaapskooi niet toevallig Maastrichts eerste kroeg die op last van de gemeente gesloten werd wegens drugshandel? Er staat me zoiets bij van begin jaren '90.
(....)
Was de Schaapskooi niet toevallig Maastrichts eerste kroeg die op last van de gemeente gesloten werd wegens drugshandel? Er staat me zoiets bij van begin jaren '90.
Of de Schaapskooi het allereerste café was dat gesloten werd wegens drugshandel durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zou wel goed kunnen.
De Schaapskooi werd in het voorjaar van 1992 gesloten.
Het café floreerde sinds medio jaren tachtig vanaf 's ochtends 5 uur tot pakweg 10-12 uur!
Ik kan me het plakkaat op de ruit van het pand nog herinneren. Het trok destijds bekijks omdat het niet eerder vertoond was.
Er waren echter nog bewoners in het pand. Die werden onder toezicht gevoerd door buurtbewoners. Hoe het hen (het waren katten) verder vergaan is, vermeldt mijn herinnering niet.
Nu zit ik mij ineens het hoofd te breken: was het nou 38 of 39? Want op die hoek lag ook de Trait d'Union. Kan heel goed zijn dat het internetcafe waar ik het over had, op nummer 38, ipv de Trait d'Union is gekomen.
Weet iemand of er nog meerdere edities van dit 'Groot Maastrichts Kroegenboek" zijn uitgebracht? Het boekje dat ik in mijn bezit heb is in 1975 uitgegeven door Amphitryon (de studentenvereniging van de Hotelschool). Het zou in ieder geval erg handig zijn voor deze topic.
De Schaapskooi was een berucht lokaal. Het is wel degelijk door de autoriteiten gesloten.
Natuurlijk werd De Schaapskooi gesloten.
Ik weet alleen niet of het het allereerste café was dat op grond van de handel in verdovende middelen in Maastricht werd gesloten.
Een grappige vergissing overigens van het Limburgs Dagblad!!!
Volgens het bijschrift staan de eigenaar en de uitbater van De Schaapskooi op de foto
Dit zijn echter 2 politiemensen en wel de huidige wijkagent van het Centrum, John Souren, destijds werkzaam bij de afdeling Bijzondere Wetten en Wim Hillen, destijds beleidsmedewerker bij de gemeentepolitie Maastricht en thans Rechter-Commissaris bij de Arrondissementsrechtbank te Maastricht.
Zij hebben het dwangbevel tot de sluiting bij zich.
Je kon er niet zomaar naar binnen.De uitbater keurde door een kijkglaasje in de deur de bezoeker. In de hoek van de bar stond een piano met zo'n typische barspeler die het ene treurige liedje na het andere pingelde.
De eigenaar/gastheer in de jaren 60 was Pirson en zijn vrouw stond achter de bar.
Dagblad De limburger. Doorstart café Boonte Kooj is aanstaande
Een doorstart van café 'In de Boonte Kooj' in de Koestraat is aanstaande. De bekende Maastrichtse nachtzaak ging drie jaar geleden dicht en staat sindsdien ter overname.
Die lijkt er nu te komen.
Als de financier en de exploitant de benodigde vergunning krijgen van de gemeente Maastricht, opent 'De Kooj' – zoals het café sinds mensenheugenis in de volksmond heet – per 1 oktober de deuren. Zonder nachtvergunning, maar als een gewone bruine kroeg die vooral overdag klanten wil bedienen. De naam 'In de Boonte Kooj' blijft. Het café werd decennialang gerund door de familie Costongs, die nooit iets veranderde aan het donkere interieur. Dat is – als de doorstart rondkomt – de nieuwe exploitant ook niet van plan. Wel wil hij de zaak uitnodigender maken, met een andere aankleding aan de straatzijde. Ook voor de horecaruimte tegenover 'De Kooj' heeft zich een nieuwe uitbater gemeld.
In de bijlage: advententie Limburgs Dagblad van 1 juli 1967.
Opmerking