Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Reinsteen?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Reinsteen?

    Ergens in Wolder staat deze steen. Een reinsteen? (grensmarkering?) met PFDO (of C). Heeft iemand enig idee omtrent de functie en betekenis van deze steen?



  • #2
    Het lijkt inderdaad wel een reinsteen of grenssteen te zijn. Heeft de Heemkunde Wolder hierop misschien een antwoord paraat?

    Opmerking


    • #3
      de horizonale lijnen lijken op karresporen (slijtage), maar daarmee kan ik de verticale lijnen niet verklaren.

      Er lopen daar best nog wel veel onverharde paden, maar of deze steen daar is aangetroffen?


      Wellicht Ton Nilsen vragen, of Monique van Spijker van de Provincie. Die laatste heeft bij mijn weten een serie grenspalen ''in kaart'' gebracht,maar of dat ook geldt voor dit soort stenen, weet ik niet.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        de horizonale lijnen lijken op karresporen (slijtage), maar daarmee kan ik de verticale lijnen niet verklaren.
        De steen is gefrijnd door een steenhouwer. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Frijnen

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Ergens in Wolder staat deze steen. Een reinsteen? (grensmarkering?) met PFDO (of C). Heeft iemand enig idee omtrent de functie en betekenis van deze steen?
          Op wiens land staat deze steen ?
          Boed

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
            Op wiens land staat deze steen ?
            Boed, dat wil ik nu nog niet in het openbaar bekend maken, omdat deze steen anders wellicht zonder instemming van plaats verwisselt. Ik zal je de plek wel per gewone e-mail noemen.

            Opmerking


            • #7
              Heeft hier vroeger wellicht een Paulus of Petrus Castermans gewoond ?
              Niet te lang geleden, b.v. in de vorige eeuw, want er zijn, als mijn idee klopt, drie voornamen.
              Mijn genealogie Castermans heb ik niet meer, helaas.
              Boed

              Opmerking


              • #8
                Grenspalen in de buurt.

                Ik heb gezocht op: http://grenspalen.dorpstraat21.nl/ro.../073tot078.htm

                Opmerking


                • #9
                  En verder op:
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb ook al verschillende grenspalenverzamelingen bekeken, maar die geven eigenlijk allemaal de Nederlands-Belgische grenspalen van 1843 aan. Deze paal lijkt me ook geen landsgrens aan te duiden, maar een perceelsgrens.
                    Genealogieën van Castermans zijn in verschillende mate van uitvoering te vinde, ik vind echter geen Castermans met de voorletters PFD.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                      Ik heb ook al verschillende grenspalenverzamelingen bekeken, maar die geven eigenlijk allemaal de Nederlands-Belgische grenspalen van 1843 aan. Deze paal lijkt me ook geen landsgrens aan te duiden, maar een perceelsgrens.
                      Genealogieën van Castermans zijn in verschillende mate van uitvoering te vinde, ik vind echter geen Castermans met de voorletters PFD.
                      Dat klopt Herman, ik ook niet. De C kan echter ook een O zijn. Er is een stukje steen op die plek afgeslagen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Gezien de vorm zou ik eerder op een O gokken.

                        De Ferrariskaart is altijd wel leuk, maar in dit geval niet erg informatief:

                        Last edited by hermanw; 19 juni 2012, 20:31. Reden: Afbeelding vervangen

                        Opmerking


                        • #13
                          Reinsteen

                          In Wolder liggen/ staan nog meer van deze reinstenen waarmee de grondbezitters vroeger de omvang van hun terrein aangaven.
                          De letters zijn de initialen van de eigenaar/s.
                          Het zou aan te bevelen zijn deze stenen te inventariseren.
                          Valt dit onder de categorie gevelstenen of is het iets voor de heemkunde vereniging?
                          ook op Sint Pieter zijn deze stenen bekend. Het museum op de Lichtenberg heeft er een paar. Het terrein van het kanaal van Luik naar Maastricht was vroeger afgezet door 33 paaltjes met de letters KG (kanaal gronden) er op.
                          Naar zo'n paaltje zijn we nog altijd op zoek.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar als ik Breurs link over het frijnen bekijk, zal niet iedereen zich een grenssteen hebben kunnen permitteren. Dat zou inhouden dat de grenssteen toebehoorde aan iemand die toch wat meer was dan bijvoorbeeld dagloner. Klopt dat?

                            Ten tweede, voor mijn duidelijkheid (en wellicht ook voor die van anderen): dateren deze reinstenen altijd uit de tijd voor het kadaster? Of bleef dat gebruik daarna in stand?

                            De steen werd geplaatst nadat het perceel gemeten was, neem ik aan. Heeft het zin te kijken welke landmeters aktief waren in dat gebied (RHCL, toegangsnummer 09.001, nummer 2)?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                              Gezien de vorm zou ik eerder op een O gokken.
                              Een gok:
                              PFDO: Patres et Fratres Dominicanorum Ordinis.
                              Had het klooster van de Dominicanen hier bezittingen ?
                              Boed

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X