Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)


Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Station Limmel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Station Limmel

    Wie weet meer van het station in Limmel?

    Vandaag hoorde ik van Wigo dat het bekend stond als 'De Kickenberg'. De naam verwees enerzijds naar de verhoging waarop het station gebouwd was; en anderzijds naar de familie Kicken, de beheerders.

    Wilhelm (Willem) Kicken was mijn overgrootvader; vandaar de interesse....

    Op deze website staan twee foto's:


    Station Limmel, ca 1930. Zou overgrootopa ertussen staan?



    Station Limmel, 1970.
    Last edited by burgemeester; 25 maart 2012, 21:17.

  • #2
    Aha, verder naar beneden scrollen levert heel wat op! Op dezelfde site over foto nummer 1 van bovenstaande post:

    Deze drie heren zijn niet de bezetting van de halte Limmel (Aken-Maastrichtse- richting Aken en Meerssen) of Wachtpost 3 ( richting Bunde). Deze drie heren zijn van links naar rechts de heren Jacques Kicken Hoofdconducteur, Jan Kicken Overwegwachter op de Bloemenweg en Willem Kicken Halte en Overwegwachter in Limmel. Opnamedatum ongeveer 1920. Ze staan hier opzij van het haltegebouw en bij het spoor dat van Meerssen naar Maastricht voerde. Het haltegebouw was bijna geheel van hout opgetrokken en bijna geheel in de kleur geel met groene verbindingsbalken geschilderd was. Willem Kicken woonde met zijn vrouw Maria Jacobs en kroost in de wachterswoning
    Met grote dank dus aan www.stationsweb.nl.

    Mijn overgrootopa is dus de meest rechtse!

    Ik realiseer me net een leuke speling van het lot. Mijn andere overgrootvader werkte in Eijsden bij het spoor. Meer over hem en zijn 'ontmoeting' met Wilhelm II hebben we hier al opgedoken. Of ze elkaar gekend hebben weet ik niet. Ergens tussen die twee stations is hun beider achterkleinzoon nu neergestreken en ziet iedere dag het treintje tussen Luik en Maastricht als in een modelspoorbaan door het land rijden. Wonderlijk.
    Last edited by burgemeester; 25 maart 2012, 20:52.

    Opmerking


    • #3
      Hoi Burgemeester,

      Zoals te zien is, heb je de foto's al gevonden, sjiek !
      Ik zal eens in 'mijn archiefje' op zoek gaan of ik nog meer informatie kan vinden.
      Mestreechter Geis mage beleve
      en dat door te kinne geve.
      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

      Opmerking


      • #4
        Station Limmel was een wachterswoning met halte. Langs het spoor stonden veel meer wachterswonigen of wachtposten. De wachter was verantwoordelijk voor de bediening van de slagbomen en inspecteerde een deel van het baanvak. Soms was er bij een dergelijke woning ook een halteplaats. Hier stopte de trein en kon je een kaartje kopen.

        Op het tracee Luik-Maastricht stonden diverse wachterswoningen. Deze wachtposten waren genummerd. Komend vanaf Luik liep de nummering op. Een heel overzicht van wachtposten is te vinden op wikipedia, zie hier, maar helaas ontbreekt daar dit tracee.

        Dicht bij mijn huidige woning lag Station Maarland. Deze woning met halte droeg nummer 29. 400 meter naar het noorden lag wachtpost 30. Ik weet zeker dat er een wachterswoning heeft gelegen waar nu station Randwyck ligt, dit was nummer 35. Iets verderop, bij de overgang met de Bloemenweg, lag nummer 36. Nu vraag ik me af waar de andere wachtposten gelegen hebben. Heeft iemand toevallig een plattegrond van tussen 1861 tot ongeveer 1930 waarop bebouwing aan het tracee Luik - Maastricht te zien is?
        Last edited by burgemeester; 4 februari 2021, 09:20.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Nu vraag ik me af waar de andere wachtposten gelegen hebben. Heeft iemand toevallig een plattegrond van tussen 1861 tot ongeveer 1930 waarop bebouwing aan het tracee Luik - Maastricht te zien is?
          Topotijdreis is je vriend: https://topotijdreis.nl/
          Daar inzoomen naar de omgeving ten zuidoosten van de stad en links het jaartal 1925 kiezen. Dan vind je ze langs de spoorlijn.

          Opmerking


          • #6
            Ge-wel-dig, hartelijk dank. Wat een prachtsite.

            Opmerking


            • #7
              Het is prachtig kaartmateriaal, maar die gaat maar tot 1850.

              Voor degenen die nog verder terug willen kijken, zijn er de volgende kaarten:
              - Tranchot, rond 1812: https://vu.contentdm.oclc.org/digita...on/krt/id/5627
              - Ferraris, rond 1770: https://www.kbr.be/nl/projecten/kaart-van-ferraris/ Kaart 184 is van Maastricht en omstreken.
              - 1632: https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_van_Maastricht_(1632)

              En misschien zijn er wel meer, maar deze heb ik inmiddels gevonden.

              Opmerking


              • #8
                Wellicht had je de kadastrale kaarten van circa 1830 nog niet? Deze zijn te raadplegen via http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/
                Last edited by burgemeester; 3 februari 2021, 22:05.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht

                  Topotijdreis is je vriend: https://topotijdreis.nl/
                  Nadeel van Topotijdreis........ je verliest de tijd uit het oog en voor je het weet heb je uren gestaard naar topotijdreis.
                  Een geweldige website

                  Desalniettemin een kleine kanttekening.
                  Ik zie dat er toch wel enige vertraging zit in de jaartallen van de kaart.
                  Zo zie ik dat een weg, die in 1979 in mijn geboorteplaats is aangelegd, pas in 1989 voor het eerst op kaart verschijnt.
                  Last edited by Pier; 4 februari 2021, 15:48.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Ik zie dat er toch wel enige vertraging zit in de jaartallen van de kaart.
                    Zo zie ik dat een weg, die in 1979 in mijn geboorteplaats is aangelegd, pas in 1989 voor het eerst op kaart verschijnt.
                    Wat mij telkens weer verbaast, is dat topotijdreis ogenschijnlijk geen uitleg geeft over het gebruik. Wie echter boven de kaart op de blauwe balk 'Tijdreis, meer dan 200 jaar topografie' klikt, krijgt ineens een hoop informatie, waaronder antwoord op je constatering:

                    Vraag: Waarom zie ik soms geen verschil in het kaartbeeld wanneer ik wissel tussen jaren?

                    Dit komt omdat er voor die gebieden dan geen nieuwe kaarten zijn gemaakt. De kaart van een specifiek jaar laat de historische topografische data zien die tot op dat jaar actueel beschikbaar waren. Dit kan betekenen dat er gedurende meerdere jaren geen verschil in de kaart waarneembaar is.

                    Opmerking


                    • #11
                      Wat ik veel beter zou vinden als je ergens in je scherm de datering van de kaart zag die je in beeld ziet. Nu geeft het de indruk dat je naar een kaart kijkt die exact in bijvoorbeeld 1927 gemaakt is, terwijl dit om begrijpelijke redenen natuurlijk ook uit 1925 kan zijn.

                      Dat gezegd hebbende: een feest!

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        Wat ik veel beter zou vinden als je ergens in je scherm de datering van de kaart zag die je in beeld ziet. Nu geeft het de indruk dat je naar een kaart kijkt die exact in bijvoorbeeld 1927 gemaakt is, terwijl dit om begrijpelijke redenen natuurlijk ook uit 1925 kan zijn.
                        Je kunt het ook zien als de kaart die op dat moment geldig is. Dat kan best tien jaar of meer zijn. Als je wilt weten wat de datering is van de kaart, ga je in de linkerbalk iets terug tot de kaart verandert. Omdat niet alle deelkaarten van Nederland op hetzelfde moment zijn uitgebracht, zit er ook geen standaard in. Per regio is de datum van de nieuwe kaart dus anders. Dan wordt het wel lastig om er de datum van publiceren in te vermelden.

                        Het is een fascinerend stuk gereedschap

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X