Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Harry Houben, de fietsenmaker in de Rechtstraat, Olijfje zal die zonder meer hebben gekend, en nu we het in het Wyckse zoeken: Mausen..........of was het Maussen?
Stern Quelle - Rechtstraat
Up-Quelle - a/h Vleeshuis
Paddock - Amorsplein
Orly bar - a/h Vleeshuis
Petit Tanneur - Kleine Looierstraat
Pieters - Dortu - Grote Staat
Gouden Poort - Vrijthof
Continental - Vrijthof
Mousset - Grote Staat, de lekkerste boterknabbe van de wereld!
Marius - Muntstraat
Americain - Muntstraat
Brudsje Stols, Hoenderstraat
Capuccino - Maastrichter Brugstraat
Sarneel Dessous
Joep en Henny - Jodenstraat
van Hooren - Grote Gracht
Biljartcentrum Jacobs - Grote Gracht
Henfling - Munstraat/Markt
D'n Hollender Cannerplein
Zoe kinnen veer nog wel get doorgoon, times are changing.........
- Michelle (damesmode) Achter het Vleeshuis.
- Elle (lingerie) - of was het Lune - in de Maastrichter Brugstraat; nu alleen nog op het Amorsplein.
- De handschoenenzaak van twee dames in de Nieuwstraat
- Vojacek (damesmode) aan de Westkant van het Vrijthof.
- Gregory (2e hands damesmode) in het smalste pandje van de Markt.
- Nog zo'n winkeltje, aangesloten bij de keten Second Hand Rose, naast de garage die vroeger op de kop van de Looiersgracht zat.
Slager Dubislav - Koestraat( tevens blokhoofd) Klokkenmaker Marx ( of Markx) - hoek Cortenstraat, Koestraat ,werd later een winkel in hondenartikelen Kruidenier - hoek Cortenstraat Maastrichter Heidenstraat ( losse sjroep oet blik) Slager Renkens- Koestraat( had met Pasen altijd een prachtige kiekoet) Textiel Gilissen (?) Verjans- Koestraat Bakker Semmeling - Koestraat, Bakker Evers- Steenenbrug, Woninginrichting - Steenbrug t.o bakker Evers Bric a Brac , Miep Vink (?)- Steenenbrug, voorheen herenkapper Bakkerij Saint Pierre - Pieterstraat ( heerlijke kadetsjes) Slagerij Louis Devens - Pieterstraat( zingende slager) Groentewinkel naast Louis Devens- Pieterstraat Groentewinkel- hoek Steenenbrug, Sint Pieterstraat Bloemenwinkel Jamin - hoek Pieterstraat, Klein Grachtje Visboer Dassen zat met zijn viskar aan het eind van het - Lange Grachtje/hoek Pieterstraat Rijwielhandel/Fietsenmaker Felix- Pieterstraat
Radio Cholly Pieterstraat Chocolaterie, snoepwinkel -Maria Ducker , Pieterstraat Drogisterij Dassen annex fotozaak hoek Sint Pieterstraat Kleine Looiersstraat Cafe Kleine Looiersstraat met levende muziek Bakkerij van Netteke, Kleine Looiersstraat( broed op de stein gebakke) Garage Kleine Looiersstraat Groentewinkel Grote Looierstraat Wijnhandel Ernest Hollman - Tafelstraat Water en vuurwinkel - Tafelstraat Schoenmaker Crals - Achter de Molens Loodgieter Wijler- Achter de Molens Bakker - hoek Witmakerstraat, Kapoenstraat Loontjes - Kapoenstraat Snoepwinkeltje juffrouw Frederix ( of Frederiks)- Witmakerstraat(kenaknabbe) Garage van Straaten die liep van het - Klein Grachtje naar de Looiersgracht Frituur Rika- Tongersestraat Bloemenwinkel Pinxt Tongersestraat Slagerij -Tongersestraat Banketbakker -Tongersestraat Dames Meijers Kerksieraden(!) - Lenculenstraat ( nu hotel les Charmes) Schrijnewerker/timmerman Ramaekers (?) - Lenculenstraat Kantoorartikelen- Bouillonstraat Kapper -Bouillonstraat Naaimachinewinkel - Sint Jacobsstraat Tabakszaak - hoek Bredestraat , Vrijthof
Pianowinkel - hoek Platielstraat, Vrijthof Fotozaak Werner Mantz - Vrijthof Naaimachines Van Wietingen - Spilstraat Groentewinkel Ottenheym - Spilstraat Garen en bandwinkel Mozskowicz aan de - Markt Spaarbank aan de - Markt Fietshandelaar Hupkens aan de - Markt De Roeie Bol - Muntstraat Schoenenwinkel Durlinger - Grote Staat Cinema Royal - Grote Staat Bloemenwinkel Janssen - Grote Staat Kinderwagenwinkel Canisius - Grote Staat Van Dijk- Grote Staat ( soort Blokker avant la lettre ) Volksdrogisterij Hennekens- Kleine Staat Foto Prick- A.H. Vleeshuis Melkhandel Machiels - A.H. Vleeshuis Loontjes , woninginrichting/kunsthandel - Maastrichter Smedenstraat Fotograaf Jacques Voets - Maastrichter Smedenstraat (?) Freddy ( snuisterijen )hoek- AH Vleeshuis Wolfstraat Bloemisterij Frissen Pieters- Wolfstraat (met Pasen kuikentjes in de etalage) Hustinx lederwaren - Wolfstraat Bakker, hoek- Wolfstraat OLV plein
Een heel lijstje. Maar uiteraard ook heel wat doublures.
Ik zie dat er een paar dingen door elkaar gaan lopen.
Moeten de zaken echt weg zijn,of mogen ze ook zijn opgegaan in andere zaken?
In dat laatste geval mist er toch een klein reisbureau aan de Stenenbrug (Reisbureau Siam, later verhuisd naar de Markt, onder het afgebroken Gemeentehuis, en Reisbureau Maastriht, aan de Stokstraat 1, later verhuisd naar het pand waar Nijntje nu zit), maar beide reisbureaus zijn er in fusievorm nog steeds, en wel aan de andere kant van Maastricht.
Over reisbureaus gesproken: tot begin jaren '80 zat op de plaats waar nu T for Telecom zit, het smalste reisbureau van Maastricht: het bureau van Frank van Hulst, later mede-eigenaar van Hotel Montemar in Pineda de Mar.
Van Dijk in de Grote Staat: daar zat later Diffy's, een nogal volks restaurant, dat iedere vrijdag barstensvol Belzje ''petatte'' zat, wanneer die met busladingen vol naar Maastricht kwamen.
Nu heb ik al een tijdje zitten twijfelen: er zaten drie van dat soort zaken (eerlijkgezegd leek het in aanbod bij mijn weten echt niet op Blokker), vlak bij elkaar. Op de Wolfstraat, waar nu Free Record Shop zit, en tot voor kort Ivizi, op de Grote Staat 4, en op de Maastrihter Brugstraat. Die zaak had een meer ''historische'' naam, In den Gecroonden Bergh, als ik me niet vergis. En het is deze van Dijck, de gezusters beter gezegd, die later om belastingtehnische redenen naar Down Under zijn vertrokken.
En ja, wie weet zich nog te herinneren dat op de plek waar nu Perry Sport zit, en daarvoor de Edah, een schoenenzaak zat (Van Dinther).
Freddy's Boutique lag op de hoek van de Wolfstraat/Achter het Vleeshuis, overigens. En er is eerder over geschreven: eerder lag deze zaak in de Bredestraat, op de plek waar later Gapicon kwam.
nog een tweedhandszaak in de Kleine Staat boven wat nu een sportzaak is ( naast het VVV)
Maastricht's eerste boekenantiquariaat "De Leeskamer van Maastricht "
in de St Pieterstraat
De eerste was de zaak van Joep Roek Tsoek boven het Vrijthof, en de Leeskamer van Maastricht van Tjerk Bakker, was een voortvloeisel van een soortgelijke zaak aan de Boschstraat. Of die nu eerst naar Achter de Comedie is vertrokken, en later naar de Maastrichter Heidenstraat of andersom, dat weet ik niet precies.
En of het het eerste antiquariaat was, waag ik te betwijfelen, eerlijk gezegd.
De eerste was de zaak van Joep Roek Tsoek boven het Vrijthof, en de Leeskamer van Maastricht van Tjerk Bakker, was een voortvloeisel van een soortgelijke zaak aan de Boschstraat. Of die nu eerst naar Achter de Comedie is vertrokken, en later naar de Maastrichter Heidenstraat of andersom, dat weet ik niet precies.
En of het het eerste antiquariaat was, waag ik te betwijfelen, eerlijk gezegd.
Klopt inderdaad, als je precies wil zijn, dan was 't eerste boekantiquariaat Mekkering op de Brusselsestraat ( met z'n strips), maar als we over literatuur en kunst boeken praten dan was Tjeerd op de Boschstraat de eerste .
Toen hij daar weg moest, ging hij eerst naar de Maastrichter Heidenstraat en nadat hij ook daar weer weg moest, ging hij naar Achter de Comedie.
Er gingen een aantal kroegen voorbij, dan ook niet te vergeten "Club 69" in de Koestraat (tussen "de Brök" en "de Hertog van Parma"), waar in de jaren 70 altijd de bands die op Pinkpop optraden (en in Hotel Derlon verbleven) een pilsje gingen drinken. en niet de minste kwamen er.
Nog een opmerking m.b.t. de vraag van elletje over "pelitie":
ik dacht ook altijd dat het pelissie was, maar de Veldeke dictionair Kring Mestreech geeft aan dat dit nu "pelitie"is...
[QUOTE=Breur;139219]In wezen hoef je maar de oude telefoongidsen open te slaan.
Ha, ha, leuk, weer eens iets anders dan het telefoonboek van buiten leren. Overigens is het wel aardig dat met het opsommen van verdwenen winkels de actieradius en de leeftijd van de lijstjesmaker ongeveer te raden valt.
Misschien aanleiding voor een nieuw draadje...
En ik dan? Maar kom me niet met een jonge godin aan! Want volgens mij zijn wij ongeveer even oud, of ik moet me sterk vergissen! Misschien wel samen op dezelfde school gezeten!
Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!
Opmerking