Wijck
Even terug naar Wijck en wel naar de Wijcker Grachtstraat:
Het Kogellagerhuis
Sampermans autobanden
Carrosseriebedrijf Nafzger & Zn.
Friture van Netteke
Brouwerij Bosch
Wijnhandel Sauters (magazijn)
Kruidenierswinkeltje (hoek Kattenstraat)
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Verdwenen zaken in Maastricht
Sluiten
X
-
Gorter, behang en stoffeerdersbedrijf Stenenbrug 6 .
Later werd dit een muziekwinkel waar ik in 1963 mijn eerste ( en meteen ook mijn laatste) gitaar kocht.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeverder nog een rotanzaak op de hoek OLV plein - Koestraat
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeKwam dit nog tegen tussen mijn oude spullen van en over Maastricht
kwam van "u zwegelduuske"
en
Leave a comment:
-
Patronaat
Sinds wanneer is het patronaat van de St. Martinuskerk in Wijck afgebroken ? Dit lag tegenover de Ambachtschool.
Ik weet wel, dat Sjef Dubois, thans wonende op het Albertiplein in het Roet Dörrup, tijdens de sloop het Maria beeldje nog heeft kunnen redden, dat door de KAJ die in het patronaat gehuisvest waren, tegen de muur was aangebracht. Ik was lid van deze KAJ afdeling. Waar is dat beeldje gebleven ?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk berichtEen winkel met een schitterend, authentiek, interieur. In de tijd dat het verdween eigenlijk al van monumentale waarde.
Trouwens; de ronde honingkoek was ook niet te versmaden.
De 'verdwenen' engel weer terecht.
Jarenlang gezocht naar IN DEN ENGEL die op een archieffoto van rond 1910 nog te zien is in de voorgevel van Wolfstraat 19. Maar toen dat samen met nr. 21 door bakker Franssen tot een nieuw huis werd verbouwd, verhuisde de engel naar de achterzijde van dat nieuwe pand, Wolfstraat 21.
Rond 1980 de engel nog eens kunnen fotograferen heel, heel hoog in de achtergevel vanaf het binnenplaatsje achter de winkel van Franssen op nr. 21 (bij tout-Mestreech bekend van de peperkoeken).
Na het vertrek van de Limburger uit de Wolfstraat en toen ook Wolfstraat 21 op de schop ging, wist Lou Franssen als rechtgeaarde 'engelbew
20-10-2008
De ‘verdwenen’ Engel weer terecht.
Jarenlang gezocht naar IN DEN ENGEL die op een archieffoto van rond 1910 nog te zien is in de voorgevel van Wolfstraat 19.
Maar toen dat samen met Wolfstraat 21 door bakker Franssen tot een nieuw huis werd verbouwd, verhuisde de engel naar de achterzijde van dat pand, Wolfstraat 21.
Rond 1980 de engel nog eens kunnen fotograferen, heel, heel hoog in de achtergevel vanaf het binnenplaatsje achter de winkel van Franssen op nr. 21 (bij tout- Mestreech bekend van de peperkoeken).
Na het vertrek van De Limburger uit de Wolfstraat en toen ook Wolfstraat 21 op de schop ging, wist Lou Franssen als rechtgeaarde ‘engelbewaarder’ de steen veilig te stellen en werd deze ingemetseld naast de toegang van zijn appartement op de tweede verdieping boven Wolfstraat 23, maar alleen vanaf de Havenstraat 4C te bereiken
Bovenstaande informatie is afkomstig van de site :
Maastrichtse gevelstenen
aarder' de steen veilig te stellen en werd deze ingemetseld naast de toegang van zijn appartement op de tweede verdieping boven Wolfstraat 23, maar alleen vanaf Havenstraat 4C te bereiken.
Leave a comment:
-
Apotheek Geuskens
Wie kent niet de de apotheek Geuskens in de Muntstraat / hoek Mariastraat?
Het interieur was enkele honderd jaren oud, zo Anton Piek achtig, vaak ging ik binnen zonder echt iets nodig te hebben, ( kocht ik aspirientjes) om de sfeer te proeven en te bewonderen.
Toen de apotheek is opgehouden bezwoer de Maastrichtse Gemeente dat niets aan het vastgetimmerd muur interieur zou veranderen!!!
En aan de buitenpui helemaal niets, zou indezelfde staat blijven
Het resultaat weten we nu:(
De laatste apotheker was de heer Heckers, mijn vraag is echter waar is het interieur naar toe?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk berichtIk zag vannacht plotseling een winkel uit mijn geheugen oprijzen die (het moet toch niet gekker worden...) volgens mij in de Wolfstraat lag ongeveer ter hoogte van De Gazet van Limburg, waar ze uitsluitend peperkoek(geen ontbijtkoek!) speculaas en enorme 'peperkokemennekes' verkochten ( en misschien ook wel pepernoten ) .Als ik mijn ogen dicht doe kan ik het nog ruiken. Heette de uitbater Franssen ?
Even in het telefoonboek van 1950 gekeken: het was de Koekfabriek van Franssen, Wolfstraat 21.
Trouwens; de ronde honingkoek was ook niet te versmaden.
Leave a comment:
-
Loe Lap terug in Maastricht, onder een andere naam?
Ze zijn inderdaad weg op de lokatie waar ze destijds vanuit Mastricht naartoe gegaan zijn. Ze hadden in Smeermaas/Lanaken een pand vlak voor de brug over het Kanaal Briegden.
Loe Lap heette later JuNi, naar de uitbaters Jules en Nico.
Als zij nu de uitbaters zijn (of in ieder geval een van die twee) van die zaak aan de Platielstraat, dan is het cirkeltje rond.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Bekijk berichtWie weet nog een aantal verdwenen zaken op te noemen die vroeger bekend waren zoals: Sjef Duchatau, Roek Sjoek, Loe Lap, Mac & Maggie, Salty Dog enzv.
Heet nu 't Zwerfpad en ligt op de platielstraat al zo een 1 1/2 jaar.
Leave a comment:
-
Niet te vergeten de uiterst Chique bontzaak van Maison Weijenberg in de Maastrichter Brugstraat
Leave a comment:
-
Ook weg
De kachelpijpenfabriek van COX op het Koningsplein of Oranjeplein is ook weg. Dat is naar Eijsden gegaan als ik me niet vergis.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk berichtDejong Berger, ook in de Grote Staat
...en een advertentie uit de krant van 1934...
Leave a comment:
Leave a comment: