Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen zaken in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Restaurant LaBrouche Tongersestraat

    Helaas sluit restaurant Jean LaBrouche op 31 december a.s. zijn deuren.
    Jean was al zeker ruim 15 jaar niet meer in zijn zaak, door zijn ziekte verbleef hij op Klevarie.
    Zijn dochter Margie, volgde Jean in zijn voetsporen op, echter nu gaat ook zij de deuren sluiten.
    Jean La Brouche is overleden 30 mei 2013.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • Kruidenier Schins op de hoek van de Maastrichter Brugstraat en de Kersenmarkt, de Gruyter op de Bosstraat.

      Opmerking


      • Café 'In't Paradijs' Grote Staat 37, interieur.



        Gaarne informatie over de personen die op de foto staan afgebeeld en het jaar dat de foto is gemaakt.
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
          Café 'In't Paradijs' Grote Staat 37, interieur.
          Gaarne informatie over de personen die op de foto staan afgebeeld en het jaar dat de foto is gemaakt.
          Is er nou echt niemand die (een paar) namen kan noemen?
          Kiek ins nao bove !
          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

          Opmerking


          • Als het RHCL niets oplevert, zou ik het niet weten, Jef.

            Meer in het algemeen: je interieur in posting # 393 is oud, het lijkt me vooroorlogs. Let met name op de kachel die midden in de gelagkamer staat. De cafézaal is uitbundig beschilderd met dieren uit het paradijs, tot op de balken toe. Click image for larger version

Name:	CR In 't Paradijs, interieur, Delc. € 6,50..jpg
Views:	757
Size:	39,8 KB
ID:	98651
            Click image for larger version

Name:	CR In 't Paradijs, Grote Staat 37, Delc. € 4.jpg
Views:	791
Size:	21,4 KB
ID:	98652


            Bovenstaande foto's zijn waarschijnlijk naoorlogs, met nieuwe tafels en stoelen, maar zonder de kachel en de muurschilderingen. Sowieso is de inrichting super sober, geen schilderijtje te zien.

            De foto's op de prentbriefkaart onder de volgende link laten een nog moderner interieur zien, met meubels en armaturen die in mijn herinnering typisch eind jaren 1950-1960 zijn: http://www.inoudeansichten.nl/ansich...hp?photo=84634. Alleen in de bovenzaal zijn er nog wat schilderingen tegen één wand, maar die hebben een moderner uitstraling dan de naturalistische schilderingen in de oude gelagkamer.

            Niet dat deze posting je verder helpt met je vraag...
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 augustus 2015, 10:05. Reden: correctie

            Opmerking


            • Breur
              Breur Opmerking gevend
              Een opmerking bewerken
              Ik neem aan dat het posting 398 betreft?

          • Beetje rondgesnuffeld op Delpher en in telefoongidsen. Het café "In 't Paradijs" is op 5 augustus 1922 geopend door ene A. Corsius. In de Limburger Koerier wordt alleen het initiaal A vermeld, in het Limburgsch Dagblad is de voornaam 'André'. Op wiewaswie geen café- of logementshouder van die naam in Maastricht gevonden, maar genealogie is niet mijn sterkste zijde.

            In de telefoonboeken wordt het café vermeld met ingang van 1923 (tel. nr. 1217). Tot en met 1937 staat daar steeds A. Corsius bij vermeld. Vanaf 1938 wordt tot 1950 (eindpunt van mijn zoektocht) geen eigenaar c.q. Corsius meer vermeld, ook niet onder eigen naam. Corsius lijkt uit Maastricht verdwenen. In 1941 en mogelijk al eerder heeft het café het telefoonnummer 4682.

            Vanaf 1932 voert Corsius ook een hotel-café "Spoorzicht" aan de Spoorweglaan 6, tel. nr. 2053. Dit wordt eveneens niet meer genoemd na 1937. Curieus is dat de advertentie waarmee Corsius bekend maakte dat hij dit hotel van iemand overnam, suggereert dat hij het café In 't Paradijs inmiddels van de hand heeft gedaan. Dat klopt dan niet met het gegeven dat hij nog vijf jaar als eigenaar in de telefoongids wordt genoemd.

            Als we met deze gegevens naar Jefs foto in posting # 393 kijken, zijn er twee pausibele mogelijkheden voor het tijdstip waarop de foto werd gemaakt:
            1. een jubileum met Corsius, bv. 1922-1932, of 1922-1937, respectievelijk het tienjarig c.q. vijftienjarig bestaan van de zaak, of misschien zelfs de opening in 1922;
            2. heropening van de zaak in 1937, toen er mogelijk een nieuwe eigenaar kwam.

            . Click image for larger version

Name:	1922.07.31 Limburgsch Dagblad, A. Corsius, opening cafe In 't Paradijs..jpg
Views:	868
Size:	68,2 KB
ID:	98656Click image for larger version

Name:	1931.10.30 Limburger Koerier, A. Corsius, hotel spoorweglaan 6,.jpg
Views:	849
Size:	78,5 KB
ID:	98658
            Bestanden bijvoegen
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 augustus 2015, 14:25.

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht

              Niet dat deze posting je verder helpt met je vraag...
              Dat niet, Ingrid, maar het geeft wel een aardig inkijkje in de 'evolutie' van het Paradijs.
              Bedankt!!!
              Die meneer in 't pak zal dan wel André Corsius zijn.
              En 1922, het jaar van de opening, lijkt me nog niet eens zo'n heel wilde gok.

              Kiek ins nao bove !
              http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

              Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
              Breur, het is echt nr. 393; Nr. 398 moet nog komen.
              Ik zie inderdaad andere nummers dan de meeste MO-ers. Oppassen met linken dus.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                Die meneer in 't pak zal dan wel André Corsius zijn.
                1922 lijkt me een beetje vroeg, maar dat is meer gevoelsmatig dan dat ik er een reden voor kan aanwijzen. Het zou kunnen dat het Pie Stols is, naar wie Harrie Veenhof elders verwijst (zie de link bij Breur hierboven, posting # 397.1). Dus het is zaak hem te vragen over welke jaren hij spreekt, en dat moet dan wel voor 1945 zijn geweest. Misschien herkent hij de man zelfs. Volgens hem was de leeuw opgezet en bij nader inzien kan dat ook gegolden hebben voor de overige dieren.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 augustus 2015, 10:26. Reden: aanvulling

                Opmerking


                • Uithangborden:

                  De Maasgouw van 24 januari 1891, nummer 28 beschrijft op pagina 110 twee uithangborden, meegedeeld door A. van Beurden. Verdere gegevens ontbreken.

                  Langs het Kanaal.

                  In den Engel bemind,
                  Komt binnen mijn vrind,
                  Hier tapt men met plaisier,
                  Jenever en bier.

                  Op den Ezelenmarkt.

                  Ik woon hier in het groen,
                  Wat kan men beter wenschen,
                  Dan de zegen van den Heer,
                  En de gunst van goede menschen.
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht

                    Langs het Kanaal.

                    In den Engel bemind,
                    Komt binnen mijn vrind,
                    Hier tapt men met plaisier,
                    Jenever en bier.
                    Volgens de overlevering was dit versje te lezen op het pand Langs het Kanaal 29 (=Van Hasseltkade), waar ook de gevelsteen IN DEN ENGEL uithing (herplaatst Jekerstraat 33).



                    Kiek ins nao bove !
                    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht Café 'In't Paradijs' Grote Staat 37, interieur.
                      Gaarne informatie over de personen die op de foto staan afgebeeld en het jaar dat de foto is gemaakt.
                      Is er nou echt niemand die (een paar) namen kan noemen?

                      Ik heb de foto aan mijn vader laten zien, en hij is vrijwel zeker dat de dame op de foto zijn oma is.


                      zij was getrouwd met andre (andries) Corsius en zijn dus de ouders van mijn oma Maria Corsius.
                      Deze gegevens ben ik vrij zeker van.
                      Het was mij bekend dat de ouders van mijn oma een cafe hadden in Maastricht. en haar ouders heette Corsius.
                      Last edited by Moderator; 25 januari 2016, 18:45. Reden: Verwijderen ongeldige links.

                      Opmerking


                      • Excuus geloof dat er iets is misgegaan. geboortedatum: 20 sep 1861 als Caroline Diriks. 17 jul 1943 Overleden als Caroline Corsius

                        Opmerking


                        • Café In 't Paradijs.
                          Dankjewel rapkabouter voor de aanvullende informatie.
                          Caroline Dierikx (Diriks) geboren 1861 en 17-5-1882 getrouwd met Andries Corsius was dus bij de opening van café In 't Paradijs dus 60 jaar.
                          De dame op de foto lijkt me ook beslist niet ouder.
                          Al met al - ook gezien de 'ouderwetse' caféinrichting - mag je denkelijk dus wel aannemen dat de foto gemaakt is in 1922 tgv de opening met Andries Corsius en zijn vrouw Caroline achter de tap.
                          Kiek ins nao bove !
                          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                          Opmerking


                          • Verdwenen in Capucijnenstraat: actief in jaren 40/50
                            Even nummers:
                            70 kruideniersartikelen Hitz
                            88 kruidenierswaren Scaf
                            92 schildersspullen Fransen
                            96 parfumerie Michon
                            Oneven nummers:
                            35 rookwaren (inderdaad) 't menneke
                            41 slager Wignij
                            43 rookartikelen vd Akkker (Akkermans?)
                            53 bakker Cleuren

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X