Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Capucijnenstraat 75

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Capucijnenstraat 75

Geachte Forumleden,

Vorig jaar heb ik hier een post geplaatst over het Sint Amorsplein 2, waar ik een tijd lang heb gewoond. Hierover ben ik toen erg veel leuke informatie te weten gekomen.
    Een ander adres waar ik gewoond heb in de binnenstad van Maastricht, is Capucijnenstraat 75. Ik zou graag willen weten weten, welke functie dit pand vroeger gehad heeft. Misschien dat iemand hier op het forum daar meer over weet.

Met vriendelijke groet,

Mestreech84

PS. Hier is een foto van het desbetreffende pand tegenwoordig.

In het Utrechts Archief is het volgende te vinden (archieftoegang 522 Franciscanen Nederland, bestuur):
    http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...pucijnenstraat

522 Franciscanen Nederland, bestuur

3. Inventaris
    3.2. Stukken betreffende bijzondere onderwerpen
    3.2.4. Kloosters, staties/parochies en communiteiten
    3.2.4.2. In Nederland
    3.2.4.2.63. Maastricht
    3.2.4.2.63.1. Klooster
    Correspondentie met het minderbroedersklooster Sint Bonaventura aan de Tongersestraat 28 te Maastricht
    3506 1971-1991
    Datering:
    1971-1991
    NB:
    Vanaf 1 maart 1971 is de communiteit overgegaan van de Tongersestraat 28 naar de Capucijnenstraat 75
    laatste wijziging 04-08-2005

en

522 Franciscanen Nederland, bestuur

3. Inventaris
    3.2. Stukken betreffende bijzondere onderwerpen
    3.2.4. Kloosters, staties/parochies en communiteiten
    3.2.4.2. In Nederland
    3.2.4.2.63. Maastricht
    3.2.4.2.63.1. Klooster
    3524 Stukken betreffende de opheffing van het klooster-bejaardenoord in de Capucijnenstraat te Maastricht
    Datering:
    1978-1979
    Omvang:
    1 omslag
    -----------
    Bij het Regionaal Archief Tilburg (projekt geboren in 1809) is het volgende te vinden http://tlb.pictura-dp.nl/index.php?o...=1311&catid=9:

betreft: Paulus Gerardus Maria Brekelmans.

Paulus vertrekt op 4 mei 1898 naar Maastricht en wordt daar op 17 mei 1898 ingeschreven in het "Gestichtregister nr.34", onder het adres Capucijnenstraat 75.

Daar was het moederhuis annex (kweek)school van de Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria ofwel de Broeders van Maastricht gevestigd.

Hij zou op 21 juli 1904 naar Tilburg vertrekken

Zijn broer Franciscus Henricus werd op 9 maart 1897 ingeschreven in hetzelfde register. Hij verbleef daar ruim 10 jaar en vertrok op 12 september 1907 naar Roermond
    (Bron: regionaal historisch centrum Limburg)

Opmerking

Wat ik niet duidelijk uit het stuk kan opmaken, is of het klooster 1978 of 2005 op het adres Capucijnenstraat 75 is opgeheven?

Alvast bedankt voor de Informatie Hermanw!

Opmerking

Wat ik mij kan herinneren dat op dit adres alleen paters gewoond hebben, een communiteit dus.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Mestreech84 Bekijk bericht
          Wat ik niet duidelijk uit het stuk kan opmaken, is of het klooster 1978 of 2005 op het adres Capucijnenstraat 75 is opgeheven?
          In de periode 1978-1979

Opmerking

Het pand Capucijnenstraat 75 werd in 1857 aangekocht door de Broeders van Maastricht voor het Externat Saint Louis, de voorloper van de Aloysiusschool. Dit Externat was tot dan gevestigd in een pand aan de Capucijnengang, maar dat was te klein geworden.

Deze informatie komt uit het jubileumboek van de Aloysiusschool 'De schooltijd achterna ...', hier te lezen als pdf-document (66 pagina's):
            http://www.zichtopmaastricht.nl/sour...oysiusboek.pdf

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
              Deze informatie komt uit het jubileumboek van de Aloysiusschool 'De schooltijd achterna ...', hier te lezen als pdf-document (66 pagina's):
              http://www.zichtopmaastricht.nl/sour...oysiusboek.pdf
              Lang leve de digitalisering

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Lang leve de digitalisering
                Vooral die kranten, kijk maar!

In de Limburger Koerier van 20 januari 1940 (http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap007%3Aa0196 ) staat het volgende bericht:
                BESCHERMING VAN MEISJES Oprichting van adviesbureau o.a. in deze stad.

In een onlangs door het Diocesaan Bestuur der Meisjesbescherming gehouden vergadering werd o.m. besloten, dat er te Maastricht. Sittard, Roermond, Heerlen, Kerkrade en Venlo Bureaux voor Rechtsbijstand voor Meisjes zullen worden opgericht.
                Deze Adviesbureaux hebben tot taak, meisjes, die in moeilijkheden in dienstbetrekking of van welken anderen aard ook verkeeren, met raad en daad te helpen en bij te staan.
                Deze bureaux zijn in den hedendaagschen tijd hard noodig en er- worden daar zoowel voor dames als voor meisjes- vele moeilijkheden uit den weg geruimd. *
                Te Maastricht staat dit Adviesbureau voor Meisjes onder leiding van een meester in de rechten en ls gevestigd Capucijnenstraat 75, geopend iederen ler. en 3en Woensdag van de maand van 6,30 tot 7,30 uur 's avonds.

-------------------
                In een advertentie inde Limburger Koerier van 10 mei 1947 werd het adres genoemd als Vakschhol voor meisjes: http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap004%3Aa0050

------------------

In de Gids voor Maatschappelijk Hulpbetoon, tweede aanvullingsblad, oktober 1942 - februari 1944 (http://resources21.kb.nl/gvn/EVDO02/...IOD05_5844.pdf) staat het volgende vermeld:

Limburgsche Provinciale Commissie voor de ongehuwde
                moeder en haar kind, ingesteld door het Diocesaan Bestuur der R . K .
                Vereeniging ter Bescherming van Meisjes in het Bisdom Roermond in
                samenwerking met de R.K. Vereeniging „Moederschapszorg", gevestigd te
                Heerlen. Doel: het behartigen van de belangen der ongehuwde moeder en
                haar kind door haar met raad en daad bij te staan bij de opvoeding en
                verzorging van haar kind; haar te steunen en leiding te geven om zedelijken
                ondergang te voorkomen; haar te helpen bij het voorbereiden en
                instellen van vaderschapsacties; goede voorlichting te geven en meer
                belangstelling te wekken voor haar kind. Adres secretariaat: Capucijnenstraat 75, Maastricht.
                De Commissie maakt gebruik van de adviesbureaux, opgericht door het
                Diocesaan Bestuur. Adviesbureaux zijn gevestigd: Heerlen: Uilenstraat 14.
                Kerkrade: Paulusstraat 9. Maastricht: Capucijnenstraat 75. Roermond:
                Willem II singel 47. Sittard: Wilhelminastraat 17. Venlo: Houtstraat 13.
                ----------------------

Volgens een advertentie in de Limburger Koerier van 1 augustus 1925 ( http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap008%3Aa0116 ) was dit pand bekend als Huize Bethlehem.
                Last edited by hermanw; 29 september 2011, 20:19.

Opmerking

Volgende MO-bijeenkomst moeten we - in plaats van een speurtocht - misschien eens een workshop 'geavanceerd zoeken in digitale bestanden' o.l.v. hermanw gaan doen...

Opmerking

Misschien verdwaal ik wel als ik niet in de digitale wereld, maar in de echte wereld ga zoeken en moet ik de rest van mijn dagen als zwerver in Maastricht doorbrengen? Van de andere kant word ik dan wel in het draadje 'Stadsfiguren' hier op MO opgenomen, dat is natuurlijk ook aantrekkelijk!
                    Last edited by hermanw; 30 september 2011, 14:04.

Opmerking

Limburger Koerier 23 februari 1933, te mooi om niet te plaatsen (http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010349880%3Ampeg21%3Ap006%3Aa0144):

TENTOONSTELLING VAN KUNSTHANDARBEID.

Heden Woensdag is in huize Bethlehem, Capucijnenstraat 75 een tentoonstelling ondergebracht, waar vooral de dames interessant werk kunnen zien. Mej. N. v. Harten, die in verschillende plaatsen van ons land cursussen organiseert, stelt hier ten toon, wat zij in den laatsten tijd zelf vervaardigde en wat een groep van haar leerlingen na een goed jaar studie neeft gemaakt. De producten der laatste bepalen zich vooral tot leer bewerking en voorwerpen van geslagen tin. en het moet gezegd, dat daar verbazend goede dingen bij te zien zijn.
                      Mej. van Harten beschikt natuurlijk over heel wat technische kennis en zij verstaat o.a. het zgn. schaduwwerk, het graveeren op steen, de droge naald, het slaan van tin en het versieren met émail, glas beschilderen, hout. polijsten, batikken enz. enz.
                      Zij kent niet slechts deze technieken, maar beschikt over een ruime mate van oorspronkelijkheid. Een bezoek aan deze tentoonstelling is de moeite overwaard, vooral jonge dames, die over wat vrijen tijd beschikken kunnen er zien, hoe die vrije tijd besteed kan worden aan het maken van dingen, waar men nog jaren lang pleizier van kan hebben
                      Men kan zich in huize Bethlehem opgeven om een cursus van mej. v. Harten te volgen, maar beter nog overtuige men zich ter tentoonstelling, die heden tot 9 uur vanavond geopend is.

Opmerking

Bedankt voor alle informatie!

Groet, Mestreech84

Opmerking

Bezig...
                        X