Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Photographs of Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
    Considering any result worthwhile: in 1915 this garage was located in the Kapoenstraat, so the picture dates from before or after that year.

    El Loco:

    (ik ga lekker over op het Nederlands - Riemke leest wel mee, zei hij zelf)
    Vóór 1915 lijkt mij dan het meest waarschijnlijke, aangezien na 1915 de restauratie bijna klaar moet zijn geweest en het dak toen waarschijnlijk al verlaagd was. In 1917 waren de steigers verwijderd (zie de tweede door mij geposte foto hierboven).

    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
    I seem to remember this edifice was a public watering place in tune with the historical environment, but I won't bet the ranch on it.

    Een pissoir in de vorm van een nepkasteel

    Opmerking


    • #17
      Ingrid M.H. Evers:

      Loco, voor 1915 zaten ze lang in de Kapoenstraat. De advertenties die in de te Roermond gedigitaliseerde kranten te vinden zijn dateren van 1909 tot 1911. In 1915 zitten ze daar nog steeds (telefoonboek).

      Opmerking


      • #18
        El Loco:

        Ingrid, hoe weet je dat Autogarage Central lang voor 1915 op de Kapoenstraat zat? Kan het zijn dat ze een tijd lang zowel in de Kapoenstraat als aan de Kesselskade gevestigd zijn geweest?

        Het begin van de restauratie van het westwerk van de Slevrouwe (±1911 dus) lijkt me voorlopig de meest waarschijnlijke datering van de brugfoto.

        Een vroegere datering is niet geheel uitgesloten. Ik kwam op http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl twee afbeeldingen van restauratiewerkzaamheden aan de westtorens tegen met het jaartal 1901. De beeldbank zit er regelmatig naast qua datering. Toch bestaat er een mogelijkheid dat de restauratie van het westwerk in twee fases is uitgevoerd. Maar zou er in 1901 al een autobedrijf in Maastricht hebben bestaan? Lijkt me kras...

        Bijgevoegde afbeelding(e)
        OLV-1901-1.jpg‎ (72,8 KB )
        OLV-1901-2.jpg‎ (80,0 KB )
        Last edited by Clio; 28 juli 2011, 09:56.

        Opmerking


        • #19
          Eerste autohandelaren in Maastricht: 1901?

          Ingrid M.H. Evers:

          Loco, voor 1915 zaten ze lang in de Kapoenstraat. De advertenties die in de te Roermond gedigitaliseerde kranten te vinden zijn dateren van november 1908 tot 1911. In 1915 zitten ze daar nog steeds (telefoonboek).

          Het telefoonboek legt spijtig genoeg geen verband tussen de garage en een eigenaar. Ook de advertenties doen dat niet.

          Citaat:
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco :
          Maar zou er in 1901 al een autobedrijf in Maastricht hebben bestaan? Lijkt me kras...

          Jawel, 1901 schijnt het aanvangsjaar te zijn geweest, met de gebroeders P. en J. Thijssens, handelaars in automobielen, die ook in de volgende jaren hier handelden. Maar tot 1906 zijn er meer: ene J.W. Boots (1903), E. Joosten (1903), P. Joosten 1903) en H. Jacobs (1904).

          Dit is te vinden op de (elders) al eerder door mij genoemde site van CONAM. Natuurlijk ging het nog lang om incidentele verkopen. In 1906 komen de provinciale nummerborden in gebruik en op de website zijn die voor Limburg niet uitgewerkt, zodat de ontwikkeling dan niet meer te volgen is.

          Mocht u hierop door willen gaan, señor Loco, bedenk dan dat Sjef ooit al eens een draadje is begonnen over de eerste auto's in Maastricht.

          Opmerking


          • #20
            Ingrid M.H. Evers:

            Wat betreft de foto van de Maasbrug: ik zie behalve de telegraaf-/telefoonpaal en 'auto-garage-central' nog twee aanknopingspunten: een gebouwtje op het Bat dat als ik me goed herinner een tramhokje was; en een reclamezuil die ook prijkt op een foto die is beschreven als 1901. De brugleuning is aangebracht in 1837 en afgebroken in 1932. Dat is een beetje ruim voor een datering.

            De tram is opgeheven, maar wanneer verdween dat huisje?

            Jo Luijten (GAM) heeft ooit eens een archiefsprokkel gewijd aan straatmeubilair. Misschien dat die uitsluitsel geeft wat betreft de reclamezuil? En ik geloof dat Sjef er ook eens mee bezig is geweest. Zelf heb ik even geen gelegenheid er achterheen te gaan, maar misschien iemand van jullie wel?

            Opmerking


            • #21
              Burgemeester:

              Ik heb nog even gekeken op de site www.maastricht.lu maar ik zie hier nergens dat groot reclamebord. Ellendig ook dat je met ansichkaarten alleen zeker weet dat foto nooit later gemaakt kan zijn, maar ook dat (veel) vroeger mogelijk is.

              Opmerking


              • #22
                Het vervolg van dit draadje (pagina 2)

                Hier een reconstructie van pagina 2 van het door de server-crash op 25 juli verdwenen draadje 'Photographs of Maastricht'.

                burgemeester, woensdag 20 juli 2011, 09:17
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
                Jo Luijten (GAM) heeft ooit eens een archiefsprokkel gewijd aan straatmeubilair. Misschien dat die uitsluitsel geeft wat betreft de reclamezuil?
                Bedoel je het artikel 'De stadsuurwerken'? Ik heb dat even gelezen, leuk artikel!

                Ik ben alleen niet veel wijzer geworden, behalve dat die giga telefoonmasten op de Brusselse- en Tongersestraat afgebroken werden in 1921. Maar we wisten natuurlijk al dat de foto van de maasbrug van voor 1917 moet zijn.

                Het lijkt mij overigens niet waarschijnlijk dat die foto van rond 1901 is. De opkomst van de auto was toen pas op gang. Lijkt me heel sterk dat dan iemand een dergelijk groot reclamebord plaatst. De eerdere datering van Loco van tussen 1911 en 1915 lijkt mij het waarschijnlijkst.
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
                En ik geloof dat Sjef er ook eens mee bezig is geweest. Zelf heb ik even geen gelegenheid er achterheen te gaan, maar misschien iemand van jullie wel?
                Je hebt gelijk, ik kan me die discussie ook herinneren. Er was discussie over het doel van die zuil (ik meen dat de vraag was of het een publiek toilet, elektriciteit of reclamezuil was). Ik weet alleen helemaal niet meer waar SJEF hierover schreef en kan het na een half uurtje zoeken ook niet vinden...
                hermanw, woensdag 20 juli 2011, 09:52
                burgemeester, woensdag 20 juli 2011, 09:55
                Herman, hoe doe je dat toch?

                Overigens verwijst SJEF naar twee boeken, jammer dat hij niet aangaf welke boeken.

                Wacht! Een boek moet zijn: 'Pak de Bus, Openbaar vervoer in Maastricht 1884-1994' . Heb ik niet in de kast....

                Wacht (2)! SJEF geeft wel aan wanneer de huisjes verwijderd zijn (1931). Hebben we dus wederom weinig aan voor de datering.
                hermanw, woensdag 20 juli 2011, 10:24
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
                Herman, hoe doe je dat toch?
                In dit geval via geavanceerd zoeken met de combinatie van gebruikersnaam 'Sjef' en zoekterm 'toilet'. Je vindt dan een onderwerp 'Urinoirs in Maastricht'. Daar zie je in de eerste regel dat er verwarring is geweest over transformatorhuisjes, toletten etc. Als je vervolgens zoekt op 'Sjef' en 'tranformatorhuisje' ben je er.
                Ingrid M.H. Evers, woensdag 20 juli 2011, 11:08
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
                Bedoel je het artikel 'De stadsuurwerken'? Ik heb dat even gelezen, leuk artikel!
                Ik herinner mij dat Luijten oorspronkelijk veel meer straatmeubilair wilde bespreken dan alleen die uurwerken. Het zal er door ziekte en pensioen niet meer van gekomen zijn. Jammer, want hij had er jarenlang materiaal over verzameld.
                burgemeester, woensdag 20 juli 2011, 12:58
                De foto van de Helpoort moet gemaakt zijn tussen 1911 en 1915. Waarom?

                In 1911 is de Jekertoren gerenoveerd. Deze gerenoveerde toren is duidelijk te zien op de foto van Riemke.

                Waarom 1915? Ik trof onderstaande foto aan op de website www.maastricht.lu (grote dank!).
                Foto niet beschikbaar

                Deze kaart heeft gelopen in juli 1917. De kaart kan dus nooit ouder zijn. Maar waarschijnlijk is hij wel jonger. Let op de klimop tegen het huisje acher de dennenbomen. Op de foto van Riemke is die nog niet volgroeid. Nu ben ik geen kenner van de groei van klimop (Breur?), maar dit zal toch minimaal twee jaar geduurd hebben. Conclusie: foto van Riemke is op zijn laatst 1915.

                Ook is op deze kaart het 'kasteeltje' te zien.

                Overigens is in het boek "Helpoort & Nieuwstad" (Maastrichts Silhouet no. 15) een foto te vinden van de Helpoort van 1915 die zeer overeenkomstig is met de foto van Riemke. De electricteits- of telefoonpaal staat er ook op, en zelfs eenzelfde kar (van Bonhomme?).
                Breur, woensdag 20 juli 2011, 13:14
                Wat beteft die klimop: als het de groene klimop (Hedera helix)is, zal die er zeker vijf jaar over gedaan hebben om deze hoogte te bereiken. Deze klimopsoort kan een hoogte van 20 meter bereiken.
                Riemke, woensdag 20 juli 2011, 13:17
                Jullie zijn fantastisch! Thank you so much

                I'd really like to be of some help, but I feel you guys are doing just fine without me! If there is anything I can do, please let me know
                El Loco, woensdag 20 juli 2011, 13:28
                Oorspronkelijk geplaatst door Riemke
                I'd really like to be of some help, but I feel you guys are doing just fine without me! If there is anything I can do, please let me know
                We're still in the middle of it, so give us a couple more days... It would be helpful if you could provide us with any background information on these photographs. Who took them? Who gave them to the Berlin Kunstbibliothek? How are they registered there?
                El Loco, woensdag 20 juli 2011, 14:46
                Maasbrugfoto
                Nog wat aanvullingen op de Maasbrugfoto van Riemke:
                1. Het pand Maastrichter Brugstraat 2 (op de hoek met de Kesselskade) is gebouwd tussen 1900 en 1904. Dit nieuwe pand staat op de foto van Riemke, die dus niet ouder kan zijn.
                2. Op het pand ernaast aan de Kesselskade stond tussen 1915 en 1930 (misschien al eerder) een grote reclame. Zie de website van 't Piepenhoes. Deze reclame is op de foto van Riemke niet te zien, dus is de foto ouder dan 1915.
                3. Het wachthuisje hoorde bij de stoomtramlijn Maasbrug-Villapark-Cannerplein (en vandaar verder naar Tongeren/Montenaken), een lijn die in 1909 werd geopend.

                Conclusie: op grond van bovenstaande moet de Maasbrugfoto gedateerd worden tussen 1909 en 1915. De optie 1901 vervalt hiermee.

                Opmerking


                • #23
                  De rest van het draadje (pagina 3)

                  Hier een reconstructie van pagina 3 van het door de server-crash op 25 juli verdwenen draadje 'Photographs of Maastricht'.

                  El Loco, woensdag 20 juli 2011, 20:25
                  And here is the result of the dutch jury...
                  Het kon natuurlijk niet uitblijven: ook de andere twee foto's van Riemke staan op http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl. Ik zet ze nog even alle vier op een rijtje:
                  • de Helpoortfoto: fotograaf onbekend, 1912 (klik hier voor fotolink)
                  • de St-Janskerkfoto: G. de Hoog, 1916 (klik hier voor fotolink)
                  • de OLV-kerkfoto: G. de Hoog, 1916 (klik hier voor fotolink)
                  • de Maasbrugfoto: fotograaf onbekend, waarschijnlijk 1911/1912 (klik hier voor fotolink)

                  Als bonus dan nog maar twee details van de Maasbrugfoto:


                  Advertentie Auto-garage Central aan de Kesselskade. Wat blijkt? Het is een hotel-restaurant dat gewoon reclame maakt voor een garagebedrijf in de Kapoenstraat (en ook zelf auto's verhuurt). Eind goed, al goed!


                  Een pand aan de Maastrichter Brugstraat maakt reclame voor Renault. Auto's zijn hot in Mestreech anno 1911/12! Ook de telefoonmast is hier goed te zien.

                  Happy, mister Riemke?
                  burgemeester, woensdag 20 juli 2011, 21:45
                  Loco, you da man!
                  Ingrid M.H. Evers, woensdag 20 juli 2011, 22:25
                  Admirable, señor Loco. Congrats!
                  Riemke, donderdag 21 juli 2011, 19:22
                  very happy! thank you so much!! amazing, you guys are my heroes (I am a girl however )
                  elletje, donderdag 21 juli 2011, 19:51
                  Ha, ha, ha,
                  El Loco, donderdag 21 juli 2011, 22:26
                  Oorspronkelijk geplaatst door Riemke
                  very happy! thank you so much!! amazing, you guys are my heroes (I am a girl however )
                  You keep surprising us!

                  Let us know if you have any other photos or questions. It was fun to do!
                  burgemeester, donderdag 21 juli 2011, 22:44
                  Ik vermoedde al dat Rie een dame was. Geen mannelijke student die zich hier moeite voor doet. Die zitten in de kroeg te zuipen. Terecht, overigens.

                  Meer foto`s? Keep them coming!
                  El Loco, donderdag 21 juli 2011, 22:57
                  Ik meende dat Riemke de achternaam was. Herr Riemke, ik zag hem al voor me. Zo denken we allemaal in ons eigen straatje
                  Riemke, vrijdag 22 juli 2011, 09:53
                  Haha noo it's my first name (Dutch grandmother) well if you are up for it I would indeed have some more photographs..
                  burgemeester, vrijdag 22 juli 2011, 10:00
                  Oorspronkelijk geplaatst door Riemke
                  well if you are up for it I would indeed have some more photographs..
                  What are you waiting for?
                  Riemke, vrijdag 22 juli 2011, 10:13
                  Okay here they come:
                  De geplaatste foto's zijn helaas verdwenen.

                  Concerning the one of het Dinghuis I was guessing 1913/14 because of the sign on its door "Museum overgeplaatst Lenculenstraat" which I understood was 1913..yet you might know more

                  And the one of Sint-Servaas I thought was taken after 1890 as you can see the tower..That is all information I have. Oh well, the OLV is renovated I guess - so after 1916?
                  burgemeester, vrijdag 22 juli 2011, 10:28
                  Met gebruikmaking van El Loco technieken (dat klim op was achteraf een amusante, doch omslachtige dateringstechniek) heb ik al meteen de eerste hit.

                  De dinghuis foto is gemaakt in 1917, zie voor het linkje naar de foto hier.


                  Ook passend in deze draad: het uithangbord van 'Photografisch atelier Lux'.
                  burgemeester, vrijdag 22 juli 2011, 10:57
                  Van die saaie stadhuisfoto zijn we ook af. Vervaardigd in 1916. Zie hier. Enige leuke aan die foto zijn die twee spoken op de voorgrond. Iets voor die zielige Derek Ogilvie. Kan die zich `s nachts op.... laat ook maar.

                  Maar die van de slevrouw is weer een stuk leuker. Kan ik niet 1-2-3 vinden op de beeldbank, en had ook nog nooit een foto gezien waarop die tuinmuur van de kapittelwoning zo prominent in beeld is. Iemand een idee wanneer die tuin bebouwd is? Ik weet dat Breur eens wat foto's ervan geplaatst heeft, meh kin ut neet vinde.....
                  Clio, vrijdag 22 juli 2011, 16:25
                  Onze Lieve Vrouweplein / hoek Cortenstraat
                  Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
                  Ik weet dat Breur eens wat foto's ervan geplaatst heeft, meh kin ut neet vinde.....
                  Hier dus. Aan de gevraagde uitleg kwam Breur toen niet toe vanwege 'besprekingen in verband met archeologische opgravingen'. (Altijd al een man met vele petten).

                  Als ik goed ben geïnformeerd stond hier later de Mabro (Maastrichtse Broodfabriek). Geen idee wanneer die zich heeft gevestigd en de tuin dus bebouwd werd.
                  burgemeester, vrijdag 22 juli 2011, 16:41
                  Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Clio
                  Als ik goed ben geïnformeerd stond hier later de Mabro (Maastrichtse Broodfabriek). Geen idee wanneer die zich heeft gevestigd en de tuin dus bebouwd werd.
                  Ik meen dat die MABRO iets verderop zat, meer richting Hondertmarck. Meh kin mich vergisse.
                  Clio, vrijdag 22 juli 2011, 16:42
                  Ik vergis me inderdaad. Het huidige Hondertmarck-complex blijkt gebouwd op het terrein van de Mabro. Rest de vraag wat er dan op die hoek is gebouwd en wanneer?
                  burgemeester, vrijdag 22 juli 2011, 18:06
                  Volgens Goessens in het begin van de 20ste eeuw. Maar dat is ons natuurlijk niet precies genoeg. Ik neem aan dat daar toen het huidge gebouw is neergezet, waar nu een schoenenzaak in zit.

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X