Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Nog 2 onbekende foto's Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Nog 2 onbekende foto's Maastricht

    Nou hier dan nog maar 2 foto's die waarschijnlijk in Maastricht genomen zijn:

    Dit is een lastige....




    En op deze foto staat Maastricht, maar ik twijfel. Op het verkeersbord staat volgens mij Paris of Parys....Zou natuurlijk kunnen in Maastricht, maar ik denk dat jullie hier wel uitsluitsel over kunnen geven als Maastricht-kenners


  • #2
    Die tweede is 100 procent zeker niet Maastricht.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Die tweede is 100 procent zeker niet Maastricht.
      En daar sluit ik me dus bij aan, wat de tweede foto betreft.
      En ik weet 80 % zeker dat de eerste foto ook niet uit Maastricht stamt.
      Enige aanknopingspunt is de naam CUBA, en die naam komt niet (meer) voor in het telefoonboek van 1950.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
        En daar sluit ik me dus bij aan, wat de tweede foto betreft.
        En ik weet 80 % zeker dat de eerste foto ook niet uit Maastricht stamt.
        En ik weet 99 % zeker dat dit wel uit Maastricht komt.

        Sigarenmagazijn Cuba
        Maastrichter Brugstraat 17
        Eigenaar: J.C. Sleebe

        Als je hem had willen bellen in 1940 had je 3267 moeten draaien. Doe mij ook een sigaartje!

        Bron: Gids voor de lokale rijkstelefoonnetten (1940).

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
          En daar sluit ik me dus bij aan, wat de tweede foto betreft.
          En ik weet 80 % zeker dat de eerste foto ook niet uit Maastricht stamt.
          Enige aanknopingspunt is de naam CUBA, en die naam komt niet (meer) voor in het telefoonboek van 1950.
          Ik denk dat de 1e foto wel degelijk Maastricht moet zijn. Op internet werd een hele serie van dit aparte formaat aangeboden met foto's die zeker Maastricht waren, bij de brug, stadhuis etc etc. Helaas had ik alleen deze kunnen bemachtigen en de rest niet. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze niet in Maastricht gemaakt is omdat de hele serie Maastricht was.

          Het kan zijn dat Cuba niet meer bestond in 1950....of een andere naam had gekregen. In 10 jaar tijd kan er veel gebeuren en zeker in de oorlog.
          Nogmaals, de eerste denk ik toch echt Maastricht. De 2 had ik ook zeker mijn twijfels over. Dus dat is wel bevestigd...

          Foto 1 blijft alleen bijna onmogelijk omdat de gevels van winkels ook door de jaren heen vernieuwd zijn...Maar ja, niet geschoten is altijd mis....

          Opmerking


          • #6
            Google zegt dat daar nu Luxe Schoenen Sorel moet zitten. Een foto kan ik niet vinden. Iemand daar voor 'Boe is dit' geweest?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              En ik weet 99 % zeker dat dit wel uit Maastricht komt.

              Sigarenmagazijn Cuba
              Maastrichter Brugstraat 17
              Eigenaar: J.C. Sleebe

              Als je hem had willen bellen in 1940 had je 3267 moeten draaien. Doe mij ook een sigaartje!

              Bron: Gids voor de lokale rijkstelefoonnetten (1940).
              Super goed
              Ik wist dat het Maastricht moest zijn, maar dat deze opgelost zou worden, had ik niet zo snel verwacht. Petje af!
              Ik keek namelijk zelf ook in het telefoonboek van 1950 en zag 'm ook niet staan...

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                Super goed
                Ik wist dat het Maastricht moest zijn, maar dat deze opgelost zou worden, had ik niet zo snel verwacht. Petje af!
                Ik keek namelijk zelf ook in het telefoonboek van 1950 en zag 'm ook niet staan...
                Een dubbel gelukje. Ik heb laatst dat telefoongidsje voor veel te veel geld gekocht. Nog meer geluk hadden we omdat dit onder 'sigarenmagazijn' stond. Had het gestaan onder 'Sleebe' dan had ik het nooit gevonden.

                Maar: geluk mogen we ook eens hebben, he!

                Opmerking


                • #9
                  Ik wist niet dat dit ook zo maar te koop was. Ja dat soort dingen zal best veel geld kosten. net als oude foto's tegenwoordig...

                  Weet er iemand wat te vertellen over de mannen in uniform op de foto?

                  Opmerking


                  • #10
                    Neem eens contact op met meneer Gulikers. Die weet denk ik veel van uniformen ( en hou ons op de hoogte!).

                    Zie: http://forum.mestreechonline.nl/show...hlight=wilhelm ; en dan het laatste bericht. Wijst verder vanzelf.

                    Opmerking


                    • #11
                      Uniformen

                      Wat een eer

                      De Mannen op de foto zijn zeker van de Marechaussée en wel een wachtmeester en een Marechaussée eerste klasse.
                      Voor meer voorbeelden van deze uniformen kijk op onze site:
                      www.maastrichter-brigade.eu op de startpagina zie je meteen hetzelfde uniform. Op de pagina foto's uniformen 1914 - 1940 zie je nog meer van deze uniformen.

                      Met een Brigadegroet
                      Peter

                      Opmerking


                      • #12
                        Bedankt voor de info. Wat zou precies hun functie geweest kunnen zijn? Wacht bij de brug bijv.?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door bojbent Bekijk bericht
                          Wat een eer
                          Wat een snelle en interessante reactie!

                          Hartelijk dank!

                          Opmerking


                          • #14
                            Op patrouille

                            Volgens mij zijn dit gewoon Marechaussées die terug komen van patrouille of nog op patrouille zijn.
                            Er waren diverse kazernes, in Maastricht op de scharnerweg (waar ze nog steeds zitten) maar er waren toen nog kazernes buiten maastricht, bijvoorbeeld in Amby, Wolder enz.
                            In Maastricht waren ze toen nog verantwoordelijk over de hoofdwegen, bijvoorbeeld ook de brug, al werd deze al vaak door de politie bewaakt (vaker op foto's te zien bij de Aw Brögk).
                            De Marechaussee was vaak bij de grens te vinden of als militaire politie bij de kazerne. Ook werden er vaak verkeersproblemen op de grote wegen opgelost (later dee dit uit de Marechaussée voortkomende Rijkspolitie).
                            Ook moesten zij smokkelproblemen oplossen, denk aan boter en koffie.

                            Met een Brigadegroet
                            Wachtmeester Peter Gulikers

                            www.maastrichter-brigade.eu
                            http://mbrigade.hyves.nl/

                            Zonder vrees en zonder blaam

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X