Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bata filiaal boven Jamin.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bata filiaal boven Jamin.

    Ik zoek een foto van een Bata filiaal boven Jamin te Maastricht van voor 1948 i.v.m. de beschrijving van het graf Leltz - Lansman. Wie helpt ?

  • #2
    Breur, heb je ook een adres? Is het het huidige adres Grote Staat 1, of misschien iets anders?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
      Breur, heb je ook een adres? Is het het huidige adres Grote Staat 1, of misschien iets anders?
      Nee, verder weet ik niets. De kleindochter zegt Jamin te Maastricht, dan denk ik aan Grote Staat tegenover klerenmagazijn London.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Grote Staat tegenover klerenmagazijn London.
        Dat laatste zegt mij weer niets (zijnde neet vaan hei). Waar lag dat dan?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
          Dat laatste zegt mij weer niets (zijnde neet vaan hei). Waar lag dat dan?
          No. 33 Londen.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #6
            Telefoongids 1950: NV Bata (...) , Grote Staat 32a; filiaal Wijker Brugstraat 31.

            Advertenties:
            http://roermond.x-cago.com/kranten/a...008&words=Bata

            http://roermond.x-cago.com/kranten/a...004&words=Bata

            http://roermond.x-cago.com/kranten/a...003&words=Bata
            Last edited by Clio; 16 juni 2010, 19:39. Reden: aanvulling met weblinks

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              was Magazijn London de etage boven de huidige Perry Sport?
              Ja, ook voorheen zo'n tweede hands winkel, trapje op naast de Edah.

              Opmerking


              • #8
                Clio, begin te vermoeden dat men met het Bata-filiaal de ruimte begane grond bedoelt, dus 32a ?

                Franciscus Felix Josephus LELTZ was maatschoenmaker en oprichter van Bata-filialen in heel Nederland.
                Last edited by Breur; 16 juni 2010, 19:29.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  was Magazijn London de etage boven de huidige Perry Sport?
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Ja, ook voorheen zo'n tweede hands winkel, trapje op naast de Edah.
                  Het adres is Grote Staat 32a. Het huidige Perry Sport is Kleine Staat. 'TEGENOVER', : dat kan toch niet kloppen?

                  PS. Blader nog even terug naar # 7 voor mijn aanvulling met advertenties. Er is nog wel meer te vinden, maar die vermeldingen uit 1940 e.v. kun je alleen ter plekke inzien; die worden niet gepubliceerd op het Net.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Perry Sport ligt naast 't Dinghuis, dat kun je best tegenover Jamin noemen
                    Zeker, maar is dat te verenigen met 'Grote Staat 32a'? Het huidige Jamin heeft als adres Grote Staat 1 (en dat is 'tegenover' het huidige Perry Sport), maar kennelijk heeft de zaak ooit verderop in de straat gezeten?

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Het adres is Grote Staat 32a. Het huidige Perry Sport is Kleine Staat. 'TEGENOVER', : dat kan toch niet kloppen?

                      PS. Blader nog even terug naar # 7 voor mijn aanvulling met advertenties. Er is nog wel meer te vinden, maar die vermeldingen uit 1940 e.v. kun je alleen ter plekke inzien; die worden niet gepubliceerd op het Net.
                      Bedankt Clio, heb ik meteen de Limburgse filialen te pakken.

                      Opmerking


                      • #12
                        Voor de goede orde: er was dus ook een zaak aan de Wijker Brugstraat nr. 31! Dat wordt zoeken naar twéé foto's, Breur.

                        Opmerking


                        • #13
                          Leltz-Lansman

                          Even gekeken op je site, Breur, en natuurlijk kwam er weer een vraagje bij me op. Je noemt het graf Lansman-Leltz, maar is het eigenlijk niet omgekeerd? Toegegeven, mw. Leltz stierf als eerste, maar genealogisch zou je dat graf toch Leltz-Lansman moeten noemen?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Ik zoek een foto van een Bata filiaal boven Jamin te Maastricht van voor 1948....
                            Zoals reeds vermeld: schoenenwinkel Bata was in de Grote Staat 32-a gevestigd; en in de Wijker Brugstraat 31.

                            (Bron: telefoongids Maastricht 1950).

                            Maar in diezelfde telefoongids 1950 geen vermelding van een suiker- c.q. zoetwarenwinkel met de naam Jamin.

                            Ook in het NUHA adresboek Maastricht 1969 zie ik geen vermelding van een suiker- c.q. zoetwarenwinkel met de naam Jamin; laat staan in de Grote Staat.

                            Wel komen er diverse vermeldingen voor onder 'Jamin', maar dat betreft dan weer de familienaam Jamin.

                            =========================

                            Aanvulling

                            Volgens het NUHA adresboek Maastricht 1969 was er op het adres Terra Cottaplein 4 wel een fabriek(je) van suikerwaren, chocolade en koek van de Naamloze Vennootschap Jamin.

                            Tevens een afbeelding van de huidige Grote Staat 32-a (links op de foto) en 32.

                            Last edited by SJEF †; 17 juni 2010, 05:47. Reden: toevoeging informatie
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                              Even gekeken op je site, Breur, en natuurlijk kwam er weer een vraagje bij me op. Je noemt het graf Lansman-Leltz, maar is het eigenlijk niet omgekeerd? Toegegeven, mw. Leltz stierf als eerste, maar genealogisch zou je dat graf toch Leltz-Lansman moeten noemen?
                              Wij houden over het algemeen de volgorde van overlijden in de naamgeving aan. In de oude (handmatige) kerkhofadministratie deed men dat ook. In de nieuwe electronische kaartenbak wordt de genealogische wijze gehanteerd.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X