Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beeld: De Letste Zwegel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    dao kaome ze

    kopie in brons van dao kaome ze in mijn bezit

    de veldwachter cq politieagent is hoogstwaarschijnlijk de piele hameleers, maar het kon ook wel eens frans zelf zijn , weet het zelf niet

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door johan Bekijk bericht
      de veldwachter cq politieagent is hoogstwaarschijnlijk de piele hameleers, maar het kon ook wel eens frans zelf zijn , weet het zelf niet
      Goovie Kesselaer zorgt voor de openbare orde.

      Opmerking


      • #18
        L'artiste-sculpteur Frans van de Laar.

        Op voorzijde uitnodiging het gipsen beeld "De letste zwegel" (particulier bezit).


        Opmerking


        • #19
          Dank voor de tip Breur! Ik kwam dezer dagen nog iets tegen van Frans van der Laar en vroeg me af hoe ver Antoine Jacobs inmiddels was. Hij heeft jarenlang 'postzegels' moeten verzamelen om het oeuvre van de kunstenaar in kaart te brengen.

          Opmerking


          • #20
            Frans van de Laar

            Frans van de Laar
            Artiste - sculpteur (1853-1933)

            De afdeling Stedelijke Historie van Museum Het Domein besteedt regelmatig aandacht aan ‘vergeten’ kunstenaars. Kunstenaars die in hun eigen tijd populair waren, maar inmiddels door de meeste mensen zijn vergeten. In Museum Het Domein werd eerder het werk van ‘vergeten’ kunstenaars als George Tielens, Helga Paetzold en Charles Tangelder voor het voetlicht gebracht. Nu is er gekozen voor Frans Karel van de Laar.

            Frans van de Laar
            Van de Laar werd geboren in 1853 te Sittard en al op jeugdige leeftijd kwam zijn artistiek talent aan het licht. In Antwerpen volgde hij de opleiding beeldhouwen/boetseren aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten waar hij tweemaal de Prix d’Excellence behaalde. Na zijn studie keerde hij terug naar Sittard, om zich na zijn huwelijk in 1883 in Maastricht te vestigen.
            Van de Laar adverteerde als ‘artiste-sculpteur’; een kunstenaar die altaren, preekstoelen, communiebanken, bas-reliëfs, beelden, bustes, grafmonumenten en nog veel meer vervaardigde. Toen in 1898 het Stadsteekeninstituut te Maastricht zijn deuren opende, werd hij een van de docenten. Hij raakte bevriend met zijn jongere collega, de kunstschilder jonkheer Robert Graafland. Samen met Graafland maakte Van de Laar deel uit van de groep kunstenaars die in 1910 de Limburgse Kunstkring oprichtte.

            Beeldhouwwerken met humor
            In Maastricht vinden we beelden van Van de Laar in de openbare ruimte: de stadsengel in de Poort Waerachtig en het beeldje van de grauwzuster boven de ingang van het Natuurhistorisch Museum. In het politiebureau bevindt zich een bronzen afgietsel van 'Dao komme ze'. Deze beeldengroep toont bekende Maastrichtse stadstypes die uitkijken naar de komst van een optocht of processie. Van de Laar genoot in zijn dagen vooral bekendheid vanwege deze humoristische genrebeeldjes. Ook Museum Het Domein bezit een dergelijk beeldje van een schoenlapper, dat uiteraard in de tentoonstelling te zien zal zijn. Van de Laar wist zijn tijdgenoten raak te typeren in scènes uit het dagelijks leven dan wel stads- of dorpstypes. Hij bezag zijn omgeving met milde ironie, nooit met sarcasme.
            Naast zijn humoristische werk maakte hij ook fraaie portretbustes van onder andere gouverneur Gustave Ruys de Beerenbrouck en Robert Graafland.

            Onbekend als schilder
            Portretten van zijn familieleden en zijn zelfportretten laten zien dat Van de Laar ook een bekwaam schilder was. Lange tijd was dit nauwelijks bekend. Zijn schilderijen zijn prominent aanwezig in de tentoonstelling. De schilderwerken bestaan uit grote allegorische stukken, romantische genrestukken, maar ook uit humoristische tafereeltjes. Qua stijl bewoog Van de Laar zich tussen academisch classicisme en impressionisme. In 1933 stierf beeldhouwer èn schilder Van de Laar net over de grens in ‘t Belgische Argenteau.

            De tentoonstelling L’artiste-sculpteur in Museum Het Domein laat zo’n 20 schilderijen en 20 beeldhouwwerken van Van de Laar zien. De basis van de tentoonstelling vormt het onderzoek dat Antoine Jacobs deed naar Frans van de Laar. Tevens schreef Jacobs een begeleidende publicatie die bij de tentoonstelling te koop zal zijn.

            L’artiste-sculpteur – Frans van de Laar (1853 – 1933) wordt geopend op vrijdag 3 mei om 17.00 uur in Museum Het Domein. Op donderdag 23 mei zal Antoine Jacobs om 19.30 uur, in samenwerking met LGOG, een lezing geven over Frans van de Laar. Op zondag 7 juli wordt er bij de tentoonstelling een T-time georganiseerd; aanvang 14.30 uur.
            Duur tentoonstelling: 04.05.2013 - 11.08.2013.

            Bron tekst: website museum het domein, Sittard http://www.hetdomein.nl/
            Bron foto's onder meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v..._in_Maastricht
            Bestanden bijvoegen

            Opmerking


            • #21
              Frans van de Laar: twee beeldjes

              Last edited by Breur; 7 augustus 2013, 11:33. Reden: enkele correcties.

              Opmerking


              • #22
                De letste zwegel

                Ik heb de "De letste zwegel" in was gemaakt en kan in brons gegoten worden als u interesse heeft. De hoogte van het beeldje is 16 cm.
                Gr. Math

                Opmerking


                • #23
                  Doet mij denken aan d'Artagnan. Heb in mijn MO-verleden een kunstenaar een miniatuur van een nieuw ontworpen d'Artagnanbeeldje laten maken. De opbrengst van de verkoop zou ten goede komen aan MO. Mijn collega's bij MO reageerden niet al te enthousiast. Toen was het voor mij einde exercitie. Hoop dat je meer succes hebt met "De letste zwegel" !

                  Opmerking


                  • #24
                    Op de begraafplaats aan de Tongerseweg staan enkele kunstwerken van Frans van der Laar, te weten:



                    De graftombe van Jan Lodewijk Hamers





                    De ingang van de kapel van Claereboets



                    Ing. Charles Schols en zijn vrouw



                    Zijn eigen graf
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #25
                      de letste zwegel

                      Click image for larger version

Name:	de leste zwegel.jpg
Views:	2
Size:	87,1 KB
ID:	90885


                      naar aanleiding van een ingezonden stuk in De Limburger waarin ook gezocht wordt naar "de leste zwegel" was mijn nieuwsgierigheid gewekt en ben eens verder gaan zoeken en kwam op dit forum uit.
                      bij deze een afbeelding van het beeld zoals wij hem thuis hebben staan.
                      Zoals u ziet " heer is der nog altied"
                      Bestanden bijvoegen

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door G. Servais - Jamin Bekijk bericht
                        [ATTACH]3713[/ATTACH]


                        naar aanleiding van een ingezonden stuk in De Limburger waarin ook gezocht wordt naar "de leste zwegel" was mijn nieuwsgierigheid gewekt en ben eens verder gaan zoeken en kwam op dit forum uit.
                        bij deze een afbeelding van het beeld zoals wij hem thuis hebben staan.
                        Zoals u ziet " heer is der nog altied"
                        Erg apart en mooi en dan te weten dat hij op de Sfinx gemaakt is.
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                        Opmerking


                        • #27
                          Kwam tijdens een enerverende zoektocht het onderstaande artikel met foto tegen. Het beeld zou als een soort van Sphinx Cultuurprijs aan diverse Limburgse kunstenaars zijn gegeven.

                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking


                          • #28

                            Opmerking


                            • #29

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X