Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Karl Vogt in Limburg?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Wisten jullie dit? Ik niet.

    Ik was zojuist eens even door die geologische tijdperken aan het gaan om wat meer gevoel te krijgen voor de periodes waarover in mijn voorgaande post iets verteld wordt (bijv. pleistoceen). Wat blijkt: er is zelfs een compleet geologisch tijdperk naar Maastricht genoemd! Het Maastrichtien, ca. 65 tot 70 miljoen jaar geleden. Het is onderdeel van het 'Krijt'. De naam werd volgens bovenstaande link gegeven door Andre Dumont, in 1849.

    Geeft maar weer eens aan welke interesse er bestond in onze contreien voor natuurwetenschap. En dat kan weer beter het bezoek van Lyell en de interesse van Dubois voor het onderwerp verklaren: alles wijst erop dat er in onze regio een voedingsrijke bodem -in zowel letterlijke als figuurlijke zin- was.

    Opmerking


    • #62
      Het Maastrichtien, een internationaal bekende aardlaag

      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Wisten jullie dit? Ik niet.
      Foei burgemeester, zie de HEM blz. 331.
      Recent heeft Antonius nog dezelfde Wikipedia-link geplaatst bij het verhaal over de parkeergarage onder de Markt.

      Overigens hoorde ik dit zelf voor het eerst in 1978 van een Amerikaanse geoloog, ergens in Pakistan op een akelige bergweg naar de SWAT-vallei (ja, waar al die enge Talibanstammen de baas zijn). Hij wist meteen waar Maastricht lag, maar na de uitvinding van 'Euroland' in 1991-1992 bleek de rest van Amerika en Canada er ook geen moeite meer mee te hebben.

      Opmerking


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
        Foei burgemeester, zie de HEM blz. 331.
        Diepe schaamte is mijn deel.

        Opmerking


        • #64
          De vondst van de mosasaurus (1766/1770)

          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Geeft maar weer eens aan welke interesse er bestond in onze contreien voor natuurwetenschap. En dat kan weer beter het bezoek van Lyell en de interesse van Dubois voor het onderwerp verklaren: alles wijst erop dat er in onze regio een voedingsrijke bodem -in zowel letterlijke als figuurlijke zin- was.
          De vondst van de mosasaurus - nog vĆ³Ć³r de Franse Revolutie (1789) - heeft dat alles in gang gezet. Het is bij velen onbekend hoe groot de schok was die toen door de geleerde wereld ging. Die vondst - en alle volgende in de Maastrichtse afzettingen uit het Krijt - heeft evenzeer bijgedragen aan de latere evolutieleer als Darwins vinken op de Galapagoseilanden.

          Zie HEM, blz. 360-361.

          Opmerking


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Hij wist meteen waar Maastricht lag, maar sinds de 'uitvinding van Euroland' in 1991-1992 bleek de rest van Amerika en Canada er ook geen moeite meer mee te hebben.
            Maar inmiddels is het effect daarvan alweer weggeƫbd. We moeten het nu hebben van AndrƩ Rieu en - in kleinere kring - TEFAF en Maestrichtien.

            Opmerking


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Jean Pierre de Warrimont was een van de drie jonge amateurarcheologen die in 1980 in de steengroeve BelvĆ©dĆØre sporen vonden van een mensachtige die 250.000 tot 300.000 jaar eerder daar had gekampeerd. (...)

              Ofschoon Ć©Ć©n van hen later een internationaal vermaard paleontoloog zou worden, (...)
              Weet iemand (Ingrid?) de namen van deze twee medeontdekkers? Ik vind ze zo snel niet...

              Opmerking


              • #67
                Zijn we hier ineens van de voorhistorische reptielen overgestapt op de mensachtigen? Geen probleem, hoor...

                Opmerking


                • #68
                  Ik zit momenteel weer helemaal in de mosasaurussen, evolutie, natuurhistorie en de hele mik erom heen.... Aangewakkerd door een hoofdstuk over Jospeh De Bosquet in het boek 'Maastricht Kennisstad' (2011) wat je me onlangs aanraadde. Die hele affaire met Lyell komt daar ook om de hoek kijken. Je zou zweren dat de auteurs deze thread gevolgd hebben!

                  Vandaag overigens een geweldige scriptie gekopieerd van Mevr. Peggy Rompen over de beroemde mosasaurus die nu in Parijs rust (stelletje oplichters!). Daar kom ik de avond wel mee door... Tjonge jonge, ik wou dat mijn studenten me eens zo`n scriptie aanleverden. Overigens bekroond met de Nationale Scriptieprijs van 1995.

                  Opmerking


                  • #69
                    Haha, veel leesplezier. We horen het vast en zeker als er nieuwe ontdekkingen in die scriptie staan

                    Opmerking


                    • #70
                      volgens mij is ie al dood

                      Opmerking


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door karel22 Bekijk bericht
                        volgens mij is ie al dood
                        ik lach me slaps, karel

                        Opmerking


                        • #72
                          Wikipedia maakt het onder het 'lemma' Eugene Dubois inmiddels erg bont:"Dubois was ook aanwezig bij een aantal lezingen die de Duitse bioloog Karl Vogt in Roermond over de toen nieuwe evolutietheorie van Charles Darwin gaf."

                          Nu zijn het dus zelfs al meer lezingen....

                          Opmerking


                          • #73
                            Aus meinem Leben: een autobiografie van Carl Vogt

                            In 1896 verscheen een autobiografie van Carl Vogt (unvollendet):
                            http://www.archive.org/stream/ausmei...ge/n9/mode/2up

                            Op onderstaand pagina van Wikisource staan meerdere artikelen van hem:
                            http://de.wikisource.org/wiki/Carl_Vogt

                            Opmerking


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Wikipedia maakt het onder het 'lemma' Eugene Dubois inmiddels erg bont:"Dubois was ook aanwezig bij een aantal lezingen die de Duitse bioloog Karl Vogt in Roermond over de toen nieuwe evolutietheorie van Charles Darwin gaf."
                              Nu zijn het dus zelfs al meer lezingen....
                              Misschien wordt het tijd voor een correctie daar? Wikipedia is een 'wiki': je kunt zelf verbeteringen aanbrengen.

                              Opmerking


                              • #75
                                Autobiografie van Carl Vogt

                                Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                                In 1896 verscheen een autobiografie van Carl Vogt (unvollendet):
                                http://www.archive.org/stream/ausmei...ge/n9/mode/2up
                                Een humoristisch, met opmerkingsgave en openheid geschreven verhaal over zijn wortels, familie, jeugdjaren en studententijd. Zijn vader was arts en Vogt behoorde dus tot de sociale bovenlaag in Giessen. Hij geeft een levendig beeld van een gelukkig familieleven, dat zich van het voorjaar tot in de herfst vooral afspeelde in de grote tuin aan de Lahn. Volgens geruchten in Giessen verhuisde zelfs de dokter zijn spreekkamer naar buiten, waar hij gezeten op een laaghangende boomtak zijn patiƫnten onderzocht. Opvallend zijn naast het kerngezin de hechte relaties met de rest van 'de stam'. Het aardige aan het verhaal vind ik dat het zo leesbaar is, met tal van beschrijvingen van de bezigheden en eigenaardigheden van ooms, tantes, neven en nichten (op een ervan is hij smoorverliefd), maar vooral ook van medestudenten en docenten. De examenvragen van een ervan (ene Palmer) waren volkomen ridicuul, maar een ervan wil ik jullie hier niet onthouden:

                                Vraag: Wat bevindt zich boven Griekenland?
                                Antwoord: Eeuwigdurende blauwe lucht.

                                Het geheel speelt zich af in een Duitsland dat nog bestaat uit tientallen vorstendommen met allemaal hun eigen rechtsregels en jurisdicties, in een politiek onstabiele tijd. We zitten midden in de revolutiejaren van 1830, 1840 en 1848. Niet dat Vogt daar veel over vertelt. Het is een persoonlijk verhaal, petite histoire.

                                Als jong student moet hij vluchten uit Giessen, waar de 'universiteitsrechter' achter hem aanzit voor onder meer uit de hand gelopen kattenkwaad. (Als student stond hij onder diens jurisdictie, een situatie die we ons nu niet meer voor kunnen stellen). Bijna platzak en in kleren die hij bij een opkoper heeft opgescharreld, laat hij zich na tal van omzwervingen vanuit Straatsburg door mensensmokkelaars over de grens naar Zwitserland brengen. Zijn ouders wonen al enige tijd in Bern, waar vader zijn praktijk heeft voortgezet.

                                Vogt maakt in Zwitserland zijn studie Fysiologie af en werkt vervolgens vijf jaar aan de universiteit van Neufchatel als assistent van professor Azzarin, die ergens ook nog familie schijnt te zijn (1839-1844). Als deze naar de V.S. vertrekt, vestigt Vogt zich in Parijs.

                                Daarmee eindigt deze onvoltooide autobiografie en dat betekent dat er natuurlijk niets in staat over Darwin of eventuele bezoekjes aan Maastricht of Roermond.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X