Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Helpoort en Helstraat (Sint Bernardusstraat)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Jaaa
    Sifon putjes?

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
      In de kelder direct onder het cafe gedeelte trof ik deze restanten aan. Misschien weet iemand wat dit is?
      Ook trof ik een muur van oudere datum!
      In het cafe was tegen de muur een oude schouw geplaatst met tegeltjes rondom de ijzeren lijst. Van elk tegeltje heb ik afzonderlijk een foto gemaakt voor de liefhebber.
      Wat betreft die sluitsteen(?) Drie chrysanten?

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Sifon putjes?
        Duidelijk: het plashok.

        Opmerking


        • #49
          sluitsteen

          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Wat betreft die sluitsteen(?) Drie chrysanten?
          Lijkt me geen gevelsteen in de zin van 'uitbeelding van de huisnaam'.
          De 'drie chrysanten' waren vroeger als huisnaam in de Helstraat niet bekend.

          Is volgens mij gewoon een ornament, een versiering zonder meer. Ongeveer dezelfde uitvoering is ook te vinden in de Wethouder van Caldenborghlaan 2 in Scharn.







          NB. Toevallig was het pand in Scharn ook bekend onder de naam 'de drie leliën'. Met een beetje fantasie zou je die bloemetjes daar dan als gevelsteen kunnen betitelen.
          Kiek ins nao bove !
          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

          Opmerking


          • #50
            Symboliek stenen.

            Drie bloemen worden vaak gebruikt als symbool. Verwijzing naar alle goede dingen komen in drieën, de drie-eenheid, de drie kruisnagels e.d. Misschien moet je dit soort stenen in dit licht zien.

            Opmerking


            • #51
              Op onderstaande foto's zijn dit volgens mij de laatste memorabele zaken van Het Knijpke en een foto van een van de tegeltjes van rondom de schouw.
              Bestanden bijvoegen
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                Op onderstaande foto's zijn dit volgens mij de laatste memorabele zaken van Het Knijpke en een foto van een van de tegeltjes van rondom de schouw.
                Knikkerende kinderen 17de eeuws waarschijnlijk: http://www.antieketegelsdeduif.net/kinderspelen_tegels.html

                Opmerking


                • #53
                  Brouwerij-Museum St. Bernardusstraat 13

                  In de Beknopte beschrijving van het Brouwerij-Museum te Maastricht St. Bernardusstraat 13 een aantal foto's (zwaar gerasterd) van het interieur van het Knijpke. Ongedateerd.






                  Opmerking


                  • #54
                    Logemint Frederik Koch / De 40 rovers


                    Foto breurhenket.com ( geheel rechts logemint)

                    Het logemint vaan Fredrik Koch of ook wel genaamd, De 40 Rovers dat was een slaapplaats voor mannen.
                    En heeft bestaan tot eind jaren 70, daar kon men de nacht(en) doorbrengen op drie manieren.
                    De eerste was een bed huren met meerdere op een kamer ieder gevuld bed leverde die nacht geld op.
                    Een kamer alleen dat was een superluxe, pover maar toch lux
                    En slapen over een touw, er was een touw gespannen van muur tot muur en de mannen gooiden hun arme erover zodat de touw in de oksel bleef, en ze gingen vervolgens eroverheen hangen.
                    Dit laatste was de goedkoopste plek en och meestal waren ze in beschonken toestand, dan was men al snel tevreden.



                    Enkele mannen die er vast woonde zaten altijd op de stoep met een kratje bier.
                    In de jaren 70 werd de Helstraat door de nieuwe bewoners Sint Bernardusstaat genoemd, en daar waar de oude Helstraat bewoners vertrokken kwamen de Sint Bernardusstraat bewoners hun huis opkopen en renoveren

                    De nieuwe Bernardusstraat bewoners hadden vaak kleine kinderen, als die buiten waren aan het spelen kon je geen beter babysitters vinden, dan die mannen van het logemint.
                    Een kratje bier deed vaak wonderen.
                    Een prachtige mengeling van Helstraat en Bernardusstraat bewoners, wat een super sfeer had die Helstraat, met het vertrekken van de bewoners naar een buitenwijk werd ook de sfeer meegenomen.
                    Maar wij hebben hem nog even kunnen proeven, die echte Hélstraot
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Duidelijk: het plashok.

                      Daar zat ik in 1967 in het Knijpke met een van mijn eerste vriendinnetjes beneden, en toen kwam de Roeie Pierre me vertellen dat ik haar niet mocht zoenen. Ik kende de Roeie nog vanuit Meerssen, toen hij elke ochtend met mij op de trein stapte naar Maastricht als burgermannetje om er te werken, en ik om er op school te gaan.
                      Jo

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X