Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Helpoort en Helstraat (Sint Bernardusstraat)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    afbeelding Nieuwstad 1877

    Op de door mij eerder genoemde Litho van J. Brabant uit Publications 1877 staat ook het Kruitmagazijn vermeld.

    Een grotere afbeelding kun je hier vinden:
    http://www.ppsimons.nl/stamboom/maas...uwstad1877.jpg

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door PieterSimons Bekijk bericht
      Gevoelsmatig valt deze uitleg bij mij nu het meest op de plek
      Ik krijg er ook een warm gevoel bij!

      U ook bedankt voor de aanvullingen en vragen. Ik ben er in ieder geval dol op. Meer van zulke (historische) zoektochten zijn hier wat mij betreft altijd meer dan welkom!

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht

        (...) Morreau vermeldt voor het gangenstelsel Bentinck, aangelegd tussen 1769 en 1771, een kruitkelder 'De Hel'. Ook de poort die nu Helpoort heet deed, zoals uit bovenstaande chronologie blijkt, eeuwenlang dienst als kruitopslagplaats (tenminste eind zeventiende tot begin negentiende eeuw). Ligt hier een relatie?

        Ik moet me toch eens een scanner gaan kopen.... In Maastrichts Silhouet 15 (Helpoort en Nieuwstad) staat een tekening van Valentijn Klotz (1669) waarbij de tegenwoordige Helpoort 'De Kruyttoren' genoemd wordt. Die had hier ter illustratie wel leuk bij gepast.

        Ook wordt er verderop in het boekje melding gemaakt van een Kruitmolen (in 1656 aangekocht door de Raad van State) op de plaats van het huidige 'Pesthuis'. Tevens een kruithuis, dat ook op de maquette van 1752 te zien is.

        Ik waag me echter geenszins aan het trekken van conclusies hieruit. Behalve dat er veel met 'kruit' geklooid werd rond de Helpoort.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Ik waag me echter geenszins aan het trekken van conclusies hieruit. Behalve dat er veel met 'kruit' geklooid werd rond de Helpoort.
          Er werd overalAbrahams Look op het terrein van Klevarie, bij de Calvariestraat.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 maart 2018, 11:10.

          Opmerking


          • #35
            Het schijnt dat er ook nog resten moeten zijn van een kruithuis in de Bourgognestraat. Ik heb dat nooit kunnen ontdekken.

            Opmerking


            • #36
              Daar moeten we een aparte thread over gaan maken. Kruithuizen in Maastricht!

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Daar moeten we een aparte thread over gaan maken. Kruithuizen in Maastricht!
                Ik heb een nieuwe thread 'Kruithuizen' geopend, Heer Burgemeester, zie: MestreechOnline - Forum Stad Maastricht > Mestreech / Maastricht > Gebouwen en bouwwerken Maastricht > Vestingwerken Maastricht.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 januari 2010, 15:18.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Ik heb een nieuwe thread 'Kruithuizen' geopend, Heer Burgemeester, zie: MestreechOnline - Forum Stad Maastricht > Mestreech / Maastricht > Gebouwen en bouwwerken Maastricht > Vestingwerken Maastricht.

                  Thank you! Ik denk dat we daar nog heel wat over kruithuizen in Maastricht verzameld zien gaan worden... SJEF, loopt de moter al warm? Ik hoop van wel!

                  Opmerking


                  • #39
                    Voormalig Knijpke

                    Vandaag zijn er opnamen geweest voor Flikken in de St. Bernardusstraat. De toegangsdeur van het voormalige Knijpke stond open, dus......

                    De eerste drie foto's geven de resten van de gewelvenkelder weer waar je lekker kaas en... kon eten.
                    De andere twee foto's zijn van de achterdeur van het pand, op de eerste etage aan de achterzijde boven het cafegedelte gelokaliseerd.
                    Bestanden bijvoegen
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #40
                      In de kelder direct onder het cafe gedeelte trof ik deze restanten aan. Misschien weet iemand wat dit is?
                      Ook trof ik een muur van oudere datum!
                      In het cafe was tegen de muur een oude schouw geplaatst met tegeltjes rondom de ijzeren lijst. Van elk tegeltje heb ik afzonderlijk een foto gemaakt voor de liefhebber.
                      Bestanden bijvoegen
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #41
                        Verzameloven.

                        Als die "pannetjes" in die ring passen, lijkt het mij een soort oven.

                        Opmerking


                        • #42
                          vraagtekens

                          helpoort

                          is het niet iets heel pragmatisch qua benaming
                          hel?
                          hellende straat of reu de l'enfer 1814 (uit straatnamen register)
                          helles? Brouwerijen
                          helder? zuid gericht naar de zon (altijd tegenlicht)
                          Heller und Taler? munt eenheid en Maastrichtse wisselmarkt (dinghuis eikwezen + muntstraat) ligt in het verlengde van de Handelaren uit het zuiden
                          Tafelstraat

                          een gedachtenkronkel die in me opkwam. excuus als het afleidend is
                          want evident vind ik het nog niet wat men erover aanvoerde
                          ondanks de vermelding in oude documenten.

                          mede ingegeven door oven / smeltkroes >> Höllisch warm

                          mvg
                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Als die "pannetjes" in die ring passen, lijkt het mij een soort oven.
                            Ik dacht eerder aan een soort oude riolering of zo iets?
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                              Ik dacht eerder aan een soort oude riolering of zo iets?
                              Is het gietijzer?

                              Opmerking


                              • #45
                                Jaaa
                                Kompleminte

                                Toller

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X