Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tafelstraat 13

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tafelstraat 13

    Bij 'Boe is dit' heb ik een foto van de binnentuin van Tafelstraat 13 geplaatst. Een prachtig gebouw! Helaas weet ik er zeer weinig van. In MonUMent - wat een prachtboek toch - is Tafelstraat 13 helaas niet opgenomen.

    In het boek 'Twee generaties schetsten Maastricht' (Thewissen, van Hees, Sondeijker & Van Eck) wordt beschreven hoe een stadsgids een groepje rondleidt. De stadsgids meldt dat daar vroeger de Lurepoort gestaan heeft. De schrijver: Voor ons een bakstenen huis met veel mergel ertussen. In de bouwmassa zagen we een soort toren ingebouwd. Was het een soort traptoren of was het een overblijfsel van een soort roversnest uit de tijd dat de stadswal er nog niet was?

    Die laatste optie kan natuurlijk direct naar het rijk der fabelen verbannen worden. Maar ik deel de fascinatie van de schrijver: waartoe heeft dit gebouw gediend?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Ik heb zo'n vermoeden dat hier niet geldt wat je bij "Boe is dit ?" toevoegt :
    Bij de volgende opgave is mevr. Evers - om voor haar begrijpelijke reden - uitgesloten van deelname.
    Inderdaad!!
    De begrijpelijke reden is natuurlijk dat ze het boek over Alex. Simays heeft samengesteld waarin die - of in ieder geval een zeer gelijkende -foto is opgenomen.

    Opmerking


    • #3
      Tafelstraat 13

      Inderdaad dacht ik meteen aan de foto van Alexander Simays. Overigens ben ik benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek op déze plaats. Want ik weet eigenlijk ook niet precies wat hier gestaan heeft. In de Tafelstraat lagen ooit het hospitaal van Sint Agatha (1421) en de (armen)tafel van Sint Aechten, allebei kerkelijke instellingen. Maar of dat enige relevantie heeft voor deze kapelachtige toren?
      P.S. Zou u de afbeeldng niet ook hier willen plaatsen?

      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 oktober 2009, 08:38. Reden: verkeerde plaatsing

      Opmerking


      • #4
        uitgebouwde traptoren

        Het is 'een halfrond uitgebouwde traptoren, gebouwd in de 17e eeuw'. Uitgebouwde traptorens kwamen vaker voor bij woonhuizen. Welke functie het pand precies had, vertelt onderstaande bron niet.

        Bron: De Monumenten van Geschiedenis en Kunst, I. De monumenten in de gemeente Maastricht, p. 600, met foto's op pp. 605 en 630. Gesproken wordt van 'Tafelstraat 28', maar dat is een drukfout.

        Opmerking


        • #5
          traptoren ter vergelijking

          Met dank, Olijfje!

          Bij de in druk verschenen foto's van Simays is op pag. 93 een vierkante uitgebouwde traptoren te zien, gelegen op de binnenplaats van Kleine Gracht nr. 31.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Inderdaad!!
            ...het boek over Alex. Simays (...) waarin die - of in ieder geval een zeer gelijkende -foto is opgenomen.
            Een echte Simays, heer burgemeester! Alleen niet zo mooi gedrukt als de repro die het Nationaal Foto Restauratieatelier in Rotterdam maakte van het schoongemaakte glasnegatief, en die vervolgens in nogal dure duo tone werd afgedrukt.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              In MonUMent - wat een prachtboek toch - is Tafelstraat 13 helaas niet opgenomen.
              Het boek MonUMent is inderdaad een prachtig boek, waarin opgenomen de Maastrichtse monumenten die door de Universiteit Maastricht worden gebruikt.

              De vraag is echter, of Tafelstraat 13 (de oecumenische studentenekklesia) ook een onderdeel is van de Universiteit Maastricht, of dat het ook deel uitmaakt van de Hogescholen in Maastricht.

              http://www.tafelstraat13.nl/ .
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Het pand staat op de Lijst van Rijksmonumenten van de gemeente Maastricht (versie 1 januari 2000) als 'huis in Maaslandse renaissancestijl', zoals die in gecomprimeerde vorm is opgenomen in: Jac van den Boogard en Servé Minis, Monumentengids Maastricht, Leiden 2001, pag. 229. Het boek biedt geen verdere gegevens, maar de volledige gemeentelijke lijst mogelijk wel?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  ... Bij de in druk verschenen foto's van Simays ...
                  De foto's van Simais ken ik, die worden als illustratie gebruikt in de driedelige uitgave van "De Monumenten in de Gemeente Maastricht".

                  Als ik het goed begrijp is er een aparte uitgave met de foto's van Simais, is dat boek nog verkrijgbaar, wat is de titel ?

                  De meeste foto's heb ik wel digitaal, die staan in de beeldbank van het RHCL.
                  If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                  Opmerking


                  • #10
                    boek Simays

                    Ga voor Simays even naar de nieuwe discussie onder 'U vraagt, wij vinden'. Het boek is nog in de handel.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Ga voor Simays even naar de nieuwe discussie onder 'U vraagt, wij vinden'. Het boek is nog in de handel.
                      Ja, ik heb het net gelezen in de discussie over Simais.

                      Dat boek heb ik al, ik wist niet dat jullie dat boek bedoelden.
                      Ik dacht dat er misschien een nieuwe uitgave was met het complete werk van Simais!
                      If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                        Het boek MonUMent is inderdaad een prachtig boek, waarin opgenomen de Maastrichtse monumenten die door de Universiteit Maastricht worden gebruikt.

                        De vraag is echter, of Tafelstraat 13 (de oecumenische studentenekklesia) ook een onderdeel is van de Universiteit Maastricht, of dat het ook deel uitmaakt van de Hogescholen in Maastricht.

                        http://www.tafelstraat13.nl/ .

                        Tafelstraat 13 is zonder meer gelieerd aan de UM, niet aan de hogescholen.

                        Zie hiervoor ook je bijdrage:

                        http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=560


                        Bij de foto met onderschrift: 'Pastor Bosch bij de ingang van Tafelstraat 13' zie je duidelijk het bord van de UM.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
                          De foto's van Simais ken ik, die worden als illustratie gebruikt in de driedelige uitgave van "De Monumenten in de Gemeente Maastricht".
                          Ik meende dat er in voornoemd boek (de monumenten in de gemeente Maastricht) juist veel foto's zijn opgenomen van de fotografen de Hoog en Steenbergh.

                          Deze foto's zijn in behoorlijk groot formaat en uitstekende kwaliteit te bekijken en te downloaden via de webpagina 'het Geheugen van Nederland'.

                          http://www.geheugenvannederland.nl/ .

                          Geef als zoekopdracht "Maastricht Steenbergh" of "Maastricht de Hoog".

                          Het betreft foto's die hoofdzakelijk gemaakt zijn in 1916.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            Simays, niet Simais

                            Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
                            Ja, ik heb het net gelezen in de discussie over Simais.

                            Dat boek heb ik al, ik wist niet dat jullie dat boek bedoelden.
                            Ik dacht dat er misschien een nieuwe uitgave was met het complete werk van Simais!
                            Alsjeblieft geen verwarringen, Minckeleers! En het complete werk is een beetje erg omvangrijk voor publicatie, want wie moet dat betalen? Maar een groot deel dus wel in te zien bij het HCL.

                            Opmerking


                            • #15
                              Back to the issue...

                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              waartoe heeft dit gebouw gediend?

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X