Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

ligt in de St. Jan nog het graf van...

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Het is zeker de moeite waard hem bij daglicht te fotograferen (not my cup of tea), al zal het tijdstip in verband met de lichtinval en de reflecties goed gekozen moeten worden.
    Tot 30 oktober is de kerk door de week nog open voor het publiek (zie de website).
    Webpagina's van de Sint Janskerk aan het Vrijthof te Maastricht:

    http://www.stjanmaastricht.nl/index.htm .

    http://www.sintjanmaastricht.nl/algemeen.html .

    Tevens vond ik een foto van één van de grafstenen in de Sint Janskerk te Maastricht.
    Het is niet de grafsteen van één van de familienamen waar Rémy/reca naar op zoek is.
    De foto dient meer als voorbeeld om te tonen in welke goede staat de grafstenen verkeren.


    © foto: http://www.fotosmaastricht.nl/ >> Geschiedenis >> St. Janskerk.
    Last edited by SJEF †; 22 oktober 2009, 17:26.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #17
      Dan zijn hier twee foto's van de gezochte grafsteen.
      Ondanks een groothoekobjectief, kreeg ik de betreffende grafsteen niet als één geheel op de foto.
      Ik moet eerlijkheidshalve vermelden: gemaakt onder niet gunstige omstandigheden.
      Rondrennende kinderen, naar boven kijkende (en niet oplettende) toeristen, stoelen die eigenlijk in de weg stonden.
      Tevens was men bezig met de opbouw van instrumenten en geluidsinstallatie voor een concert een dezer dagen.



      Last edited by SJEF †; 22 oktober 2009, 22:01.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18
        Ik heb deze zoektocht met alle plezier gevolgd en hoop dat Reca hier nog reactie op geeft. Vooral ben ik beniewd of onze remy een afstammeling is. De naam ReCa doet dit vermoeden....

        Opmerking


        • #19
          Radiostilte

          Reca doet al langer onderzoek op www.stamboomforum.nl, dus ik denk wel dat hij familie is. Het is jammer dat hij nog niet heeft gereageerd, maar misschien is hij op vakantie of heeft hij de Mexicaanse griep?
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 oktober 2009, 22:10.

          Opmerking


          • #20
            Foto's grafzerk

            Het zal inderdaad niet heel eenvoudig zijn geweest met zo'n grote steen. Ook ik zag eerder dat er een rijtje stoelen op de bovenkant van de zerk stond. Wat betreft die kinderen en overige niet-opletters: het is herfstvakantie in Noord- en Midden-Nederland, dus die lui zitten nu bij ons. (Volgende week is het Zuiden aan de beurt).

            Al met al: well done, SJEF. Wat een toewijding om daarvoor helemaal uit Amstenrade te komen!
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 oktober 2009, 12:23. Reden: aanvulling

            Opmerking


            • #21
              Literatuur inzake Stravius etc.

              Vandaag heb ik bij de Stadsbibliotheek [SB] even gekeken in de kaartcatalogus van de Documentatie Limburg. In het biografisch gedeelte vond ik treffers op de namen Stravius, Straven en Quarré. Een deel van die verwijzingen ging terug op het artikel dat het vroegere hoofd van de Documentatie Limburg, wijlen Max van Heyst, publiceerde in de eerste jaargang van de Limburgse Leeuw. Reca heeft onder de naam Remy zelf al naar dit artikel verwezen op een genealogische zoeksite (www.stamboomforum.nl), al is het mij een raadsel hoe hij komt aan een 'genealogenechtpaar Van Heyst'. Mevrouw Van Heyst heeft voor zover mij bekend nooit meegedraaid in de nogal professionele hobby van haar echtgenoot.
              De familienamen Carré, Quarrez en Karré zijn in deze documentatie niet te vinden. Aangenomen mag worden dat ze in een breed scala van tijdschriften en monografieën met betrekking tot Limburg en daterend van voor ca. 1988 dan ook niet te vinden zijn. In dit verband verwijs ik Reca naar het thema Historisch onderzoek in Maastricht/Limburg dat elders op deze website staat.

              Wat betreft het wapen met drie vierkanten (twee bovenaan en een daaronder) waar Reca ook naar op zoek is (www.stamboomforum.nl) en dat als detail voorkomt in het gedeelde wapen op de grafzerk van onze Catharina Stravius: ik heb een vluchtige blik geworpen in enkele naslagwerken, maar niet direct resultaat geboekt. Bedenk echter, dat heraldiek niet mijn fort is en dat de SB meters naslagwerken heeft staan en meer literatuur in het magazijn. Ik zet wat Reca's vraag betreft nu een punt, maar Reca kan natuurlijk altijd eens de Maas op stomen, c.q. een onderzoeksvraag stellen aan de SB (www.centrecéramique.nl).
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 juni 2022, 09:14.

              Opmerking


              • #22
                mijn excuses, ik was er idd even uit, en kan nu even niet zo snel reageren maar kzal vandaag het even het gehele topic lezen

                Ik zag in ieder geval al de grafsteen, ik moet wel toegeven dat ik een gat in de lucht sprong!!

                geef mij nog een paar uur en ik zal uitgebreider reageren!!

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door reca Bekijk bericht
                  Ik zag in ieder geval al de grafsteen, ik moet wel toegeven dat ik een gat in de lucht sprong!!
                  Ik zal de 2 foto's van de grafsteen in groter formaat als bijlage naar u sturen.
                  Laat via een P-bericht maar uw e-mailadres voor mij achter, dan komt alles in kannen en kruiken.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #24
                    bij deze mijn uitgebreidere reactie.

                    Hoe verrast was ik te zien in welk een perfecte staat deze grafzerk nog was. Ik zal inderdaad begin komende week afdalen naar mijn vertrouwde oude Limburg, momenteel ben ik namelijk student aan de Universiteit van Tilburg.
                    Dit gezegd hebbende kan ik ook aangeven dat ik inderdaad direct afstammeling ben aan vaderszijde van dit echtpaar. Daarnaast ben ik ook nog eens de laatste binnen ons totale familieverband, voor zover momenteel door mij te overzien, die de familienaam kan doorgeven. (een achterachterachterneef uit Eupen(B ) daargelaten die zojuist gescheiden is en alleen een dochter heeft gekregen en met 37 jaar ook al aardig aan de leeftijd is voor kinderen.) Al met al ligt daar dus een mooie taak voor mij .
                    Zoals al door mevrouw Evers is aangegeven, ben ik inderdaad al een hele tijd bezig met de genealogie van mijn familie. Het uitzoekwerk wordt er daarbij niet makkelijker op, daar we in een grensregio zitten.
                    Momenteel ben ik dus druk op zoek naar alle mogelijke gegevens over dit echtpaar waarvan ik al aardig wat weet, maar uit hun vroege levensfase slechts weet dat ze in 1629 getrouwd zijn in Lanaken, en dat Catharina dochter is van Hubertus Strouven (schepen/hoofd der vrije baanderij in Petersheim en Antonetta van Haestrecht) Allen wapenvoerend.
                    Kortom is de geboortedatum/plaats van Augustin mij nog niet bekend, alsook zijn ouders. Wel wordt er gesuggereerd in een van beide publicaties over mijn voorouders in 'de Limburgse leeuw' (een in de eerste publicatie, en ondertekend door beide echtlieden van het echtpaar van Heyst.) dat Augustin familie zou kunnen zijn van een Merten Quarré, schepen in Veldwezelt in 1439.
                    Verder wordt Augustijn, magister genoemd, een titel die volgens mij aangeeft dat hij universitair geschoold is. Nu vraag ik me af waar dit waar kan zijn, Leuven? En is dit nazoekbaar.
                    Van Augustin weet ik verder dat hij, voor hij uitbater werd van hotel/herberg 'De Helm', kok was voor de baron van Merode in Pietersheim. Verder bestond zijn klantenkring in Maastricht onder andere uit de baron van Gulpen, andere voorname edellieden en zelfs een keer een prins van Oranje Nassau. Verder bezat Augustin nog meerdere panden in Maastricht, waaronder het huis 'de Dolphijn' aan het Vrijthof, wat later verkocht/gegeven werd aan zijn schoonzus Elisabeth Strouven met haar echtgenoot Jan Mennen (naam echtgenoot even uit mij hoofd). Ook zijn er enkele procesdossiers te vinden uit 1685 en 1701 gevoerd door de enkele van de kinderen van het echtpaar Carré-Strouven.
                    Probleem in de onderzoekingen is dat rond dezelfde tijd ook een veel bekendere Elisabeth strouven, dochter van Petrus Strouven en Ida Beckers leefde. Deze Elisabeth (uit een gezin van vier) was echter de dochter van een maastrichtse schoenmaker, is nooit getrouwd, en bekend als stichteres van het klooster Calvariënberg.
                    Van 'mijn' Strouven is best wat bekend. Zie hiertoe bijvoorbeeld:

                    http://books.google.com/books?id=nlp...rauven&f=false

                    Echter wil ik dus meer weten over deze Carré / Quarré , die ook voorkomt in de wapenkwartierstaat van pauselijk graaf Paul van der Vrecken, die direct afstammeling is van een dochter van Augustin en Catherina Carré-Strouven.

                    http://www.houthem.info/pages/van-der-vrecken.htm

                    Zo dacht ik, is het nu toevallig dat er vervolgens in latere gegevens sprake is van een graaf van Quarré, die aan de latere grens tussen Eijsden en Moelingen land bezit.

                    http://www.unionisme.be/cnde_Quarre.htm

                    gezegd hebbende dat dit laatste meer een ingeving is, dan een gefundeerd iets, wil ik dus wel alle mogelijke vermeldingen van mijn voorouders met wapen vinden. Wat is bijvoorbeeld het helmteken?
                    En houdt een wapen met helm(teken) nu ook concreet adeldom in?
                    Het zij eventueel ongetiteld?

                    met een zeer erkentelijke en vriendelijke groet,

                    Rémy-Josquin François Marie C.
                    Last edited by reca; 24 oktober 2009, 14:09.

                    Opmerking


                    • #25
                      Veel van uw nog resterende vragen kunnen worden opgelost door een bezoek aan de Stadsbibliotheek Maastricht (studiezaal 4e verdieping). Onder andere staan de matriculen van de Universiteit Leuven bij het Infopunt Limburg ter inzage. Naar aanleiding van de nu door u genoemde namen wil ik u wijzen op een archiefinventaris van dr. Grauwels over de collectie Straven (Rijksarchief Brussel), waarin ik meen enkele ervan te zijn tegengekomen. Als u nog steeds op zoek bent naar de kwartierstaat van Van der Vrecken: mogelijk is hij afgedrukt in P. Verhaeghen, Le comte Paul van de Vrecken (1777-1868, biographie...., in: Publications 30 (1893) 89-146. De Documentatie Limburg zal u ook verder kunnen helpen inzake literatuur over Pietersheim. Met onderstaand webadres komt u rechtstreeks in de publiekscatalogus van de SB. Dat daar lang niet alles inzit wat voor u van belang kan zijn, heb ik al eerder aangeduid.

                      http://194.171.79.35/cgi-bin/bx.pl?e...=N&sn=17&pub=1
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 oktober 2009, 16:22.

                      Opmerking


                      • #26
                        ik ben een tijd geleden in de kerk en twee keer in het centre ceramique geweest, en wat een schoonheid toch dat tastbaar bewijs!

                        helaas kon ik met de bevindingen uit het centre ceramique niet veel daar de matriculen wel wat zeggen. Verdere uitleg tot de summiere gegevens van ingeschrevenen bestaat er namelijk niet (of het is in ieder geval niet minder zo te vinden)

                        Helaas heb ik dus nog steeds geen uitsluitsel over de geboortedatum noch plaats van Augustin Quarré / Carré
                        En eigenlijk weet ik ook niet waar ik dit op schrift zou kunnen vinden, als het niet in zijn kerkelijk overlijdensbericht staat...
                        Heeft een van u nog suggesties?

                        met groet,
                        Rémy

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X