Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

herdenkingsplein

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • herdenkingsplein

    ik zag onderstaande markeringen op het Herdenkingsplein


    hebben we dit al eens behandeld ? en zoniet wat markeren deze platen, misschien de oude omwalling ?
    Fallor ergo sum

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
    ik zag onderstaande markeringen op het Herdenkingsplein - hebben we dit al eens behandeld ? en zoniet wat markeren deze platen, misschien de oude omwalling ?
    Ik heb eens ergens gelezen (weet niet meer waar) dat er op het Herdenkingsplein een kunstwerk van Appie Drielsma zou staan, geplaatst in 1997.

    Op het Herdenkingsplein heb ik geen monument kunnen ontdekken, behalve de door jou gesignaleerde metalen strippen in de bestrating.

    Zou dit het "monument" van Appie dan zijn ?
    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

    Opmerking


    • #3
      Wat dit ook moge zijn, het kan niet een afbeelding van de route van de stadsomwalling zijn. De eerste omwalling liep oostelijker (staat nog een deel van in de tuin van de Zusters onder de Bogen). De tweede omwalling westelijker. De Jekerstraat viel bijvoorbeeld binnen de omwalling.

      Wel een grappig detail. Is mij nog nooit echt opgevallen.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Wel een grappig detail. Is mij nog nooit echt opgevallen.
        als openstreetmap(per) let je op alles
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          Het volgende PDF bestand vond ik en zal wat info geven.

          http://flexiweb.maastricht.nl/multim...ior/02_204.pdf .

          12 plaquettes met teksten van Albert Schweitzer.
          "ik ben het leven
          dat leven wil,
          temidden van leven,
          dat leven wil"

          Bovenstaande gaat over de plaquettes van Appie Drielsma.

          Over het lijnenspel in het plaveisel, open dan onderstaand PDF bestand.

          http://flexiweb.maastricht.nl/multim...ior/02_205.pdf .


          WIJK; Kommelkwartier.
          Herdenkingsplein
          Architectenbureau Mecanoo
          1993-1994
          plaveisel
          staal en hardsteen
          Willekeurige lijnenpatronen in hardsteen en stalen stroken die het plein met looplijnen verlevendigt.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
            als openstreetmap(per) let je op alles
            dan weet je zelfs alle drekbek te staan..........
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje

              maar maakt dat deel uit van die strepen ?
              Zie de PDFjes van SJEF.

              Opmerking


              • #8
                Ik vond nog de volgende informatie over het Herdenkingsplein.

                Intiem karakter
                Het ontwerp voor het Herdenkingsplein in het middeleeuwse centrum van Maastricht creΓ«ert een nieuw openbaar stedelijk plein met een intiem karakter.
                Een subtiel geknikt gebouw van vier verdiepingen omsluit het plein.
                Een drie verdiepingen hoog blok leidt de voetgangersroute naar de Brusselse straat in.
                De woningen op de begane grond worden direct vanaf het plein ontsloten.
                Drie stijgpunten en galerijen op elke verdieping vormen de toegang tot de hoger gelegen woningen.
                Langs de voetgangersroute liggen zes stadswoningen.
                Met de geknikte vormen wordt aangesloten op de middeleeuwse lay-out van Maastricht.

                Colonnade
                De colonnade vormt een afbakening tussen het plein en de woningen en loopt door voor de woningen van architectenbureau Boosten/Rats aan de zuidkant.
                De woningen zijn niet als individuele elementen herkenbaar.
                Ze vormen een abstract geheel en bevinden zich achter een scherm van blank gelakte Western red cedar delen.
                Galerijen en balkons zijn zodanig gedetailleerd dat ze nauwelijks opvallen.
                De woningen vormen een collectief dat gedragen wordt door het plein en dat omgekeerd het plein draagt.
                Het nieuwe academiegebouw van Wiel Arets wordt daar automatisch onderdeel van.

                Materialen
                Het karakter van Maastricht wordt voor een groot deel bepaald door het middeleeuwse verleden.
                Het is geen stad van spiegelpaleisjes en ornamenten, maar juist een van ambachtelijke bouwwijzen en tactiele materialen als staal, hout en glas die zijn toegepast in hun oorspronkelijke onopgepoetse verschijningsvorm.
                Veldbrandstenen die van de sloop van de voormalige gebouwen kwamen, zijn als afwerking gebruikt voor de trappenhuizen op de koppen.
                Tevens zijn deze stenen gebruikt om de omliggende muur te repareren en er bergingen in op te nemen.
                Het project wordt zo letterlijk in het weefsel opgenomen.

                Plein
                De inrichting van het plein is ingehouden en straalt daarmee een haast sacrale rust uit.
                De middelen zijn eenvoudig.
                In een vlak van granieten keitjes zijn sporen opgenomen van roestvrij staal, cortenstaal en beton.
                Een groepje bomen staat langs de rand van het plein.
                Het is een plek van rust in de roerige historie van deze rijke cultuurstad.
                ----------
                Locatie:
                Herdenkingsplein, Maastricht

                Programma:
                52 woningen en een plein op een historische locatie in het centrum van Maastricht

                Ontwerp:
                1990-1992

                Uitvoering:
                1993-1994

                Opdrachtgever:
                Stichting Pensioenfonds Rabobank, Utrecht (woningen) en Gemeente Maastricht (plein)

                Hoofdaannemer:
                Bouwmaatschappij Keulen b.v., Geleen

                Constructeur:
                ABT b.v., Delft/Velp
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  "Willekeurige lijnenpatronen in hardsteen en stalen stroken die het plein met looplijnen verlevendigt"

                  tsssk, dacht ik een davinci lijnenspel te ontdekken
                  Fallor ergo sum

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X