Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wilhelm II

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wilhelm II

    Op zondagochtend 10 november 1918 meldt zich aan een grensovergang bij Eijsden een interessant heerschap met zijn gevolg: Keizer Wilhelm II. De dienstdoende douanier, Pierre Pinckaers, springt op zijn fiets en gaat naar zijn meerderen in Maastricht. Na wat getouwtrek mag de keizer in Nederland blijven. Zijn trein vertrekt maandagochtend richting Amerongen.

    Bron: Grijs Verleden Nederland en de Tweede Wereldoorlog. Chris van der Heijden, 2001.

    De keizer is aangekomen per auto. Hij moet dus later in zijn trein gestapt zijn te Eijsden.

    Het leuke is dat mijn overgrootopa een spoorwegbeambte was. Mijn oma (inmiddels 97!) vertelt me nu nog met regelmaat het grapje dat haar vader altijd zei 'de keizer haet mich ut spoor onjergesjeete". Ook Pierre Pinckaers schijnt verre familie te zijn.

    Begrijpelijk dus dat deze hele historie me altijd geinteresseerd heeft. Heeft iemand meer informatie hierover? Zijn er foto`s bekend? Hoe was de ontvangst in Maastricht (Van der Heijden meldt dat Wilhelm II uitgefloten werd op zijn reis)? Was hij alleen op doortocht of heeft hij Maastricht (kort) bezocht?

    Alles over dit stuk reis interesseert me!

  • #2
    Der Kaiser in Eijsden

    Er is uitgebreid over geschreven. Kijk eens in de verzamelde jaargangen van Uit Eijsden Verleden: De gouverneurs in de beide Limburgen
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 november 2018, 14:44.

    Opmerking


    • #3
      Wilhelm II

      10 november 1918

      HBS’er betrapt keizer Wilhelm in Eijsden

      Na vier wrede en bloedige oorlogsjaren waren de Duitse legers in november 1918 eindelijk verslagen.
      In Berlijn werd de Weimarrepubliek uitgeroepen, keizer Wilhelm II wist dat zijn tijd voorbij was en sloeg op de vlucht.
      Naar Nederland.
      Op het stationnetje van Eijsden maakte de 17-jarige Victor Sniekers de foto van zijn leven.
      Op ‘het ogenblik van zijn diepste vernedering’ betrapte op 10 november 1918 de 17-jarige HBS-leerling Victor Sniekers met zijn platencamera de ijsberende Duitse keizer Wilhelm.
      De keizer was op de vlucht.
      Terwijl nog onderhandeld werd over de voorwaarden voor de wapenstilstand tussen Duitsland en zijn overwinnaars, was Wilhelm vanuit zijn buitenverblijf Villa Fraisneuse bij Spa naar Eijsden gereisd.
      In de hoop in het neutrale Nederland als balling te worden toegelaten.
      In Eijsden stuitte het gezelschap in alle vroegte op de wakkere sergeant Pierre Pinckers, die de keizer en zijn gevolg tegenhield.
      Heel de zondag duurde het voordat, na tussenkomst van koningin Wilhelmina, de regering het besluit nam dat Wilhelm mocht blijven en doorreizen.


      Vlnr: Hauptmann Zeyss, lijfarts Van Niederer, majoor Von Hirschfeld, keizer Wilhelm, opperstalmeester Von Frankenberg, generaal-adjudant Von Plessen en adjudant-majoor Von Ilsemann.
      (Foto Victor Sniekers).


      Victor Sniekers: "Ja, het was doodgewoon boffen.
      Ik zat toen in de hoogste klas van de HBS te Maastricht en in de zomer fotografeerde ik.
      Tegen het begin van de winter borg je het foto-apparaat op en dan kwam het niet meer te voorschijn totdat het lente werd.
      Om een foto te maken had je zon nodig.
      Op die gedenkwaardige zondagmorgen van het jaar 1918, toen wij in Maastricht hoorden dat de Duitse keizer in Eijsden was, herinnerde ik mij plotseling dat ik nog twee glasplaten over had.
      Zoals velen in Maastricht ging ook ik naar het stationnetje van Eijsden en zonder veel hoop nam ik mijn Ica 9 bij 12 centimeter platencamera mee."
      Het lukte Sniekers ongemerkt zijn twee foto’s te knippen ‘om het hoekje van de visitatiezaal’, bij het douanekantoor.
      Bij het ontwikkelen ging de eerste opname van Sniekers verloren, omdat iemand plots de donkere kamer binnenstapte.
      De tweede foto bleek zwaar onderbelicht, maar met uranium wist de jeugdige fotoamateur het beeld te versterken.
      Het groepje officieren op de foto werd sterk uitvergroot en toen bleek dat de keizer duidelijk te herkennen was.

      Keizer Wilhelm was die zondagmorgen 10 november 1918 rond vier uur vanuit Spa met zijn trein naar Nederland vertrokken.
      Maar zijn gezelschap vond het niet verstandig dat hij door het woelige Luik zou treinen.
      Daarom stapte de keizer met zijn gevolg vóór Luik over op auto’s.
      Na nogal wat omzwervingen door de Belgische grensstreek kwam de colonne tegen half zeven in de ochtend bij Withuis aan.
      Daar hield sergeant Pierre Pickers uit Gronsveld de stoet tegen.
      Het smoesje van de Duitsers dat zij geïnterneerd wilden worden in Maastricht en dat "de Hollandsche regeering er van wist", werd door Pinckers niet geloofd.
      Zo vertelde hij tenminste tegen de Limburger Koerier, begin november 1938.
      Toen Pinckers een van de officieren herkende als de keizer, belde hij de douanebeambte uit zijn bed.
      Die had een foto van de keizer in huis, en Pickers’ vermoeden werd bevestigd.
      Er volgde druk telefonisch overleg met het garnizoen in Maastricht.
      Van daaruit met de ministerraad in Den Haag, die besloot de keizer voorlopig gastvrijheid te verlenen.
      Even later wandelde het gezelschap, aangevoerd door garnizoenscommandant Van Dijl uit Maastricht, van Withuis naar het station Eijsden, waar enkele uren later de keizerlijke trein arriveerde vanuit Visé.

      © tekst: gazet De Limburger
      Serie Toen & Nu.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Tevens kwam ik onderstaande webpagina tegen, dat aansluit op de vraag.

        http://www.wereldoorlog1418.nl/keize...cht/index.html .
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Die had ik nog niet gevonden. Dank.

          Opmerking


          • #6
            Wilhelm II



            Twee Marechaussees te paard, samen met een paar militairen, wachten op de Duitse Keizer Wilhelm-II.
            Keizer Wilhelm-II werd toen in november 1918, via het dorp Wolder verder geleid.
            Allen staan te wachten vlak bij het gemeentehuis van het toenmalige dorp Wolder en dicht bij de oude Koninklijke Marechaussee kazerne.

            Bron: P. Gulikers
            Maastrichter Brigade
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Wilhelm II, de Duitse ex-keizer, is nooit in Wolder geweest!...in de meest verschoonenden vorm...'. De keizer werd toegelaten, maar met (levenslang) zeer beperkte bewegingsvrijheid. 'De kroonloze vorst werd uitgenodigd te bevelen, dat de trein hen 's-anderendaagsch [11 november] vroeg naar het Noorden zou voeren. Een oogenblik keek de ex-keizer den vertegenwoordiger van H[are] M[ajesteit] in dit gewest stilzwijgend aan; dan zeide hij rustig en gelaten: "Ich hab' ja nichts mehr zu befehlen" 'BronDe gouverneurs in de beide Limburgen 1815-1989, Maastricht 1989, 299-311, meer speciaal 299 (citaat) en noot 2 en 6.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 november 2018, 10:41. Reden: verbetering diakritische tekens

              Opmerking


              • #8
                De Duitse kroonprins te Wolder?

                Het verhaal dat de Duitse keizerkroonprinsonverwachtBron: Jef Leunissen, Van Wilre tot Wolder. Uit het verleden van het hoofddorp van de voormalige Vroenhof, Maastricht 1978, pp. 110-111. Ofschoon Leunissen een ruime 'lijst van geraadpleegde werken' opgeeft, noemt hij geen bron die herleidbaar is tot deze gebeurtenissen. Het is niet onmogelijk dat hij het - zoals andere mededelingen in het betreffende hoofdstukje - had van horen zeggen. Of het verhaal waar is, kan echter gemakkelijk worden nagegaan in de krantendocumentatie van de Stadsbibliotheek, of het Maastrichtse politiearchief.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 november 2018, 10:43. Reden: verbetering diakritische tekens

                Opmerking


                • #9
                  Duitse kroonprins arriveert op 12 november 1918 in Oud-Vroenhoven

                  Het verhaal blijkt juist te zijn. Een en ander wordt bevestigd door landelijke kranten zoals de NRC (zie: http://kranten.kb.nl). Wie zoekt met de termen 'kroonprins' of 'keizer' in de edities tussen bv. 8 en 15 november 1918, krijgt tal van journalistieke details over beider komst naar Nederland.

                  Interessant is dat ik in de collectie historische Limburgse kranten van het Gemeentearchief Roermond (http://roermond.x-cago.com/kranten/) hierover niets kon vinden. Ook de collectie van het Gemeentearchief Weert zwijgt in alle talen over de komst naar Nederland van keizer respectievelijk kroonprins (http://www.gemeentearchiefweert.nl/G...ruktMateriaal/
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 november 2018, 10:45. Reden: verbetering tekens

                  Opmerking


                  • #10
                    Niet de Keizer maar zijn zoon

                    Geachte

                    Ondertussen is op aanraden van de vorige schrijfster de tekst aangepast, ook ik wist van het gebeuren in Eijsden ook de filmbeelden van de ijsberende Kaiser zijn bekend, maar wat er daarna op die dag(en) met hem gebeurt is weet ik niet dus heb ik de tekst van de dame van de friture overgenomen. De Maastrichter Brigade probeert zo goed als maar mogelijk de geschiedenis weer te geven maar beseft ook dat dat nooit perfect kan, zoals niemand dat kan want nog steeds wordt de geschiedenis herschreven en dat zal altijd gebeuren. Als je bijvoorbeeld naar Waterloo kijkt, nog steeds leest men in veel verhalen en ziet men ook in vele films dat waterloo gewonnen is door de engelsen, maar zonder Pruissen, en zeker ook zonder de Nederlanders was Waterloo een Fransse overwinning geworden. Nu pas, bijna 200 jaar later begint men dat te in te zien.

                    Met een vriendelijke Brigadegroet
                    P Gulikers
                    www.maastrichter-brigade.eu

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                      Het leuke is dat mijn overgrootopa een spoorwegbeambte was. Mijn oma (inmiddels 97!) vertelt me nu nog met regelmaat het grapje dat haar vader altijd zei 'de keizer haet mich ut spoor onjergesjeete". Ook Pierre Pinckaers schijnt verre familie te zijn.
                      Vandaag had mijn vader een verrassing voor me. Hij gaf me een envelop gericht aan mijn overgrootvader met de opdruk "Aachener Nachrichten" , afgestempeld op 13 november 1968. In de envelop zat een pagina van die krant van 8 november 1968. De hele pagina is gevuld met een artikel over de grensoversteek door Wilhelm II. Het leuke is dat mijn overgrootvader geinterviewd is en een foto van hem aan het artikel is toegevoegd (onder een foto van de keizer op het station).

                      Een stukje uit het artikel. "(...) Nun musste auch Lambert Pinckaerts (mijn overgrootvader, burg.), der noch heute wenige hundert meter vom Bahnhof Eijsden entfernt lebt, an die arbeit. Die Hollander hatten wahrend des Kriege ein Stuck Schiene aus der Grenzstrecke Vise-Eijsden herausgenommen. Es musste immer eingesetzt werden, wenn ein Zug hinuber - oder heruberfahren wollte(....)".

                      En dat wist ik dan weer niet. Overgrootvader die op een novemberdag een stuk rails gaat plaatsen. Vervolgens gaat hij ook een kijkje nemen op het station waar de keizer inmiddels per auto gearriveerd is.

                      "(...)Die Belgier, die in Eijsden waren, berichtete Lambert Pinckaerts, beschimpte ihn, die Hollander guckten. "Der Kaiser liess sich, nachdem er in den Sonderzug gestiegen war, nicht mehr blicken", erzahlt Lambert Pinckaerts (....)".

                      En opeens spreekt mijn overgrootvader - iemand die ik helemaal niet gekend heb. Leuk, he!

                      Opmerking


                      • #12
                        Wat apart Burgemeester, om op deze manier je grootvader te ontmoeten.

                        Opmerking


                        • #13
                          Een, zover ik kan beoordelen, uitstekend en minitieus verslag van de aankomst van Wilhelm werd geregistreerd door TV Eijsden.

                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=OCxA5a202ig[/ame]

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X