Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wie kent de fotograaf Ton Heyn?

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Wie kent de fotograaf Ton Heyn?

Click image for larger version  Name:	Ethiopie (staatsbezoek Juliana-Bernhard, 28 januari 1969). Staand vlnr Tieme van de Rijken uit Delft (eigen persbureau), Ton Heyn uit Maastricht (eigen p.jpg Views:	0 Size:	478,0 KB ID:	108403

Wie weet iets over de Maastrichtse fotograaf Ton Heyn? Het Historisch Centrum Limburg (HCL, Maastricht) beschikt over vele tientallen foto's van zijn hand, merendeels uit de jaren 1960, maar ook uit later jaren. Ook in andere archieven zijn opnamen van hem te vinden, onder andere in het Nationaal Archief (Den Haag). Geen van hen beschikt echter over nadere gegeven van deze fotograaf, hetgeen in verband met auteursrechten erg jammer is. Zijn foto's kunnen dan door die archieven niet worden uitgeleend voor tentoonstellingen, of beschikbaar worden gesteld voor publicaties. En noodgedwongen toont het HCL zijn 188 foto's met een storende 'auteursrechtenscan'. (Het is al fijn dat ze daar te zien zijn; veel archieven laten in zo'n geval slechts een blanco plaatje zien).

Ik ben dus op zoek naar de fotograaf Ton Heyn of zijn eventuele rechthebbenden. Dat kunnen zijn kinderen zijn of derden. Probleem is, dat er zo weinig over hem bekend is. Hád hij wel kinderen? En zo ja, waar zijn die dan gebleven?

De oudste foto's die ik ken dragen op de rug een stempeltje met de naam Ton Heyn, Papenweg 3. Dat pand bevond zich naast de toenmalige apotheek. In later jaren zat hij in de Bredestraat (waar?). Te eniger tijd heette de zaak Fotopersbureau A.H.W. Heyn. Het is mogelijk dat hij op 1 augustus 1937 werd geboren in Heemstede, maar misschien is dit een dwaalspoor. In de jaren 1970-80 schijnen zijn ouders op Mariaberg gewoond te hebben.
    In een rouwadvertentie in De Telegraaf van 30 juli 1994 wordt als een van de ondertekenaren een A.H.W. Heyn genoemd, getrouwd met M. Loontjes en wonend te Nuth. Is dat 'mijn' fotograaf? Wie kan mij verder helpen?

Bovenstaande groepsfoto komt uit het Publiek Domein en is het enige portret dat ik van hem vond. Volgens het hier verkorte bijschrift vergezelde hij toen koningin Juliana en prins Bernhard op een staatsbezoek naar Ethiopie (28 januari 1969); staande, 2e van links, is Ton Heyn uit Maastricht (eigen persbureau). Hij schijnt vaak gefotografeerd te hebben voor Duitse bladen die nogal graag foto's van vorsten publiceerden, zoals Die Bunte Illustrierte.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 oktober 2025, 16:54.

Geweldig jammer dat ik nog geen reactie heb gehad op Ton Heyn. Is er nu niemand op Mariaberg die mij kan helpen?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Geweldig jammer dat ik nog geen reactie heb gehad op Ton Heyn. Is er nu niemand op Mariaberg die mij kan helpen?
      Ik zou je graag willen helpen, maar helaas..... Ik kan er geen zinnig woord over zeggen
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Bezig...
      X