Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wie weet iets over de afsluitpaal in de Ridderstraat?

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Wie weet iets over de afsluitpaal in de Ridderstraat?

Bij de ingang van de Ridderstraat (vanaf Achter de Oude Minderbroeders) staat sinds enige tijd (2024 ?) een nieuwe, hardstenen afsluitpaal. Deze paal lijkt een ridder af te beelden. Mogelijk is het een verwijzing naar de naam van de straat. Een van de huizen in dit straatje heet ook 'De Ridder'. Dat is natuurlijk een heel toepasselijk verband.

Ik zou echter graag meer weten van dit kunstwerkje in de openbare ruimte. Wie weet meer? Mogelijk een datum van plaatsing ter vervanging van een eerder ijzeren paaltje, opdrachtgever, kunstenaar, symboliek etc.?

​ Click image for larger version  Name:	Afsluitpaal Ridderstraat, Wikipedia (Romaine).jpg Views:	0 Size:	520,1 KB ID:	108242

Click image for larger version

Name:	Screenshot_3.png
Views:	82
Size:	104,8 KB
ID:	108247
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_..._in_Maastricht
    laatste op de lijst

Bestanden bijvoegen
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      laatste op de lijst.
      Ja, dat klopt, Antonius, maar die aanvulling is gisteren pas op die lijst gezet. En behalve het feit dat de plaatser (ene Roumaine) die foto heeft geplaatst, heeft hij er geen verdere gegevens over. Dus dat betekent dat mijn vraag blijft staan: wie maakte die paal, in opdracht van wie, wat stelt het precies voor, waarom staat hij in de Ridderstraat, wanneer precies is hij daar neergezet, en meer van dergelijke weetjes.

Opmerking

De vraag is ook op Wikipedia gesteld. Inmiddels is bekend dat deze paal aanvankelijk stond in de Sporenstraat, bij de toegang vanaf de Grote Staat. De gebeeldhouwde paal is daar geplaatst in september 1963 en op een onbekend tijdstip verwijderd (vermoedelijk na herhaald vandalisme in de jaren 1960). De 130 cm hoge paal is gehouwen uit Belgische hardsteen en stelt een ridderharnas voor met daaronder een stel sporen met de Griekse letter pi (π​), als symbool van de onmeetbaarheid. Op de achterkant zijn drie hellebaarden afgebeeld. De maker is ene J. Smeets, student aan de Stadsacademie. Het was blijkbaar zijn eindexamenwerkstuk. Vermoed wordt dat de paal al enkele decennia weg is uit de Sporenstraat (in 1975, bij de inrichting van het voetgangersgebied stond hij er wel nog). Waar het ding al die jaren bewaard werd, is niet bekend. De herplaatsing in de Ridderstraat, na een grondige schoonmaakbeurt, heeft vrij recent plaatsgevonden, in elk geval na 2018, toen er nog een gewoon gietijzeren paaltje stond.

Bron: F. Boetskens (1983): Beeldig Maastricht. Alle beelden en beeldjes, monumentjes, fonteinen en kanonnen in Maastricht, historisch toegelicht en beschreven, met foto's, nr. 52. Ongepagineerd (89 nummers). Uitgegeven in eigen beheer i.s.m. Instituutssecretariaat Vijverdal, Maastricht​

Opmerking

Geweldig El Loco
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Geweldig El Loco
            Ja, dat vind ik ook. Toch blijven er nog vragen over, want hoe kwam die 'verloren' ridder nu na 2018 in de Ridderstraat terecht?

Opmerking

Top El Loco, maar weggehaald was die pas veel later, ik weet nog dat het beeld er stond toen de Slegte tweedehands Boekhandel op de hoek lag dus begin jaren 80

Hier een foto uit 1975.

Click image for larger version  Name:	Screenshot_5.png Views:	0 Size:	334,1 KB ID:	108261
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                Top El Loco, maar weggehaald was die pas veel later, ik weet nog dat het beeld er stond toen de Slegte tweedehands Boekhandel op de hoek lag dus begin jaren 80
                Klopt, Antonius. Je herinnering wordt bevestigd door het feit dat het in 1983 verschenen boekje Beeldig Maastricht van Frans Boetskens als locatie van dit kunstwerk de Sporenstraat noemt. Ik heb zelf een slecht visueel geheugen, dus ik kan het me niet herinneren, alhoewel ik in die tijd vaak genoeg bij De Slegte binnenliep en vast ook wel eens mijn fiets bij die paal in het Sporenstraatje zal hebben neergezet (wat toen nog gewoon mocht).

Opmerking

Bezig...
                X