Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Op zoek naar de geschiedenis van ons huis aan de Lage Barakken 46 (Wyck)

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Op zoek naar de geschiedenis van ons huis aan de Lage Barakken 46 (Wyck)

Beste buurtgenoten,

Sinds vorig jaar wonen mijn vriendin en ik in een karakteristieke woning aan de Lage Barakken 46 in Maastricht (Wyck), en we zijn nieuwsgierig naar de geschiedenis van het pand en de omgeving. De straat heeft duidelijk een rijke geschiedenis, en we zouden graag beter begrijpen wat zich hier in de loop der tijd heeft afgespeeld.

Wat we tot nu toe hebben kunnen achterhalen:
    • Het huis zou mogelijk uit de 19e eeuw stammen, al is het precieze bouwjaar ons nog niet bekend. Dit varieert van 1830 tot 1920.
    • Op een foto uit de jaren ’20 lijkt het pand al zichtbaar te zijn, tijdens een overstroming. (eerste hoekwoning met mensen ervoor, linkerzijde/midden)
    • Er bestaat een vermoeden over een mogelijke kelder, maar hoe het daarmee zit, weten we niet precies. Er is ooit flink gerenoveerd en nu niks meer te zien met het blote oog.
    • Ook over de vroegere functie van het huis, en eerdere bewoners is weinig bekend.
    We staan open voor alles wat kan bijdragen aan een beter beeld van de geschiedenis van het huis en de straat. Denk bijvoorbeeld aan oude foto’s, documenten, persoonlijke herinneringen, of gewoon losse weetjes. Maar ook bijvoorbeeld een inschatting of er ooit een kelder kon zijn, en hoe het huis tot stand is gekomen/bewoond over de jaren?

Alle informatie, hoe klein of fragmentarisch ook, is welkom.

Alvast hartelijk dank vanuit ons!

Met vriendelijke groet

Stijn

Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	49
Size:	852,4 KB
ID:	108214

Beste Stijn, Welkom op MO! Wat een leuke puzzel geef je ons op.

Wat betreft de bouwgeschiedenis van het pand: er bestaat een bouwvergunning uit 1978, waarbij het pand werd verbouwd: https://historischcentrumlimburg.nl/...&miadt=38& amp;miview=tbl&milang=nl&misort=adr%7Casc& amp;mizk_alle=Lage+Barakken+46.

Wat er precies werd verbouwd, kun je bekijken bij het Historisch Centrum Limburg, Sint Pieterstraat 7, gratis toegang op dinsdag-donderdag, van 10-17.00.
    Als dat erg slecht uitkomt, is het waarschijnlijk ook mogelijk dit dossier gratis te laten digitaliseren (zie de website van het HCL).

Wat mij enigszins verbaast is, dat sites als Funda en Huispedia zo pertinent het bouwjaar plaatsen in 1830. Is daar een bron voor opgegeven?

En wat betreft bronnen: we zijn op MestreechOnline gewend bronnen op te geven. Ik weet niet waar je de foto vandaan hebt, maar hij is van de amateurfotograaf Alexander Simays (1866-1944), gemaakt tijdens de grote overstromingen in 1926, en staat (rechtenvrij) op de website van het HCL (dat het archief van Simays beheert) als GAM nr. 767.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 juli 2025, 17:48.

Opmerking

Lage Barakken 46, bewoningsgeschiedenis

Voor de twintigste eeuw is op de website www.delpher.nl op het adres "Lage Barakken 46" het een en ander te vinden in het Adresboek van Maastricht. Niets voor de negentiende eeuw, maar bedenk, dat het Lage Barakken in een fabrieksachtige omgeving lag. Niet iedereen had behoefte, of het geld om zich in het Adresboek te laten opnemen.

https://www.delpher.nl/nl/tijdschrif...=date&coll=dts

Op de krantendocumentatie van Delpher kreeg ik 59 hits: https://www.delpher.nl/nl/kranten/re...sortfield=date, eveneens alleen 20e eeuw.

Opmerking

Lage Barakken 46: een probleem

Tot mijn verbazing is er in het Register van huisnummers te Maastricht, aangebracht in 1806, 1850 & 1888, aangevuld tot 1927 (GAM, z.j.) nauwelijks iets te vinden over de Lage en Hoge Barakken. Het blijft bij lage huisnummers. De hogere huisnummers komen in het Adresboek voor het eerst voor in 1896 en volgende, met als echte treffer voor nr. 46 de uitgave van 1923. Dat betekent dat het register voorlopig niet kan helpen, omdat er ergens tussen 1888 en 1923 een hernummering moet hebben plaatsgevonden van de Lage Barakken en de Hoge Barakken.

Oplossing van het probleem:
        1. sla er de notulen van de gemeenteraad op na (1888-1920)
        2. sla er het jaarverslag van de gemeenteraad op na (1888-1920), meer speciaal het jaarverslag van de afdeling gemeentewerken in de jaren 1888-1920. Niet zo'n probleem, want zowel de notulen als de beide jaarverslagen zijn uitgegeven in druk en gratis in te zien bij de Bibliotheek Maastricht (Centre Céramique) of het Historisch Centrum Limburg (Sint Pieterstraat 7). Het kost niet meer dan binnenlopen (Centre Céramique), of gratis inschrijving bij het HCL. Toegift op de Sint Pieterstraat: toegang tot de mooiste studiezaal van Nederland.
        3. zoek het uit op basis van het kadasternummer. Mogelijk is dan ook een huisnummer te herleiden naar de bouw van het huis.

Het kadaster gaat in Maastricht het verst terug voor Nederland.
        Het is een tak van onderzoek waar ik niet in thuis ben, maar sommigen op dit forum zijn dat wel. Dus publiceer het kadasternummer en wie weet...?

Adresboek van Maastricht (1896). Geraadpleegd op Delpher op 20-07-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...58752001:00007
        Adresboek van Maastricht (1923). Geraadpleegd op Delpher op 20-07-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...58759001:00001

Opmerking

Dag Stijn,
          Leuk dat je je interesseert voor de geschiedenis van je huis. Hopelijk kunnen we je hier en daar helpen bij je zoektocht. Mijn nogal voor de hand liggende tip is: begin bij Wikipedia. Vrijwel alle grotere straten van Wyck hebben een vrij uitgebreid artikel op Wikipedia. Jouw straat wordt beschreven in het artikel Hoge en Lage Barakken, omdat die twee straten een vergelijkbare geschiedenis hebben. Jullie huis, nr. 46, wordt zelfs in het voorbijgaan even genoemd (§ 5.3). Het perceel was in 1842 namelijk al bebouwd (als een van de weinige in de straat). Of dat het huidige pand is, weet ik niet. Daarvoor moet je inderdaad bij het archief zijn, zoals Ingrid hierboven al aangaf. Als je ver genoeg inzoomt op de online Hisgis-kaart (zie referentie 14 in het Wikipedia-artikel), zie je dat jullie pand of een voorganger ervan deel uitmaakte van een vrij groot complex dat in 1842 eigendom was van "Karel Raeven, horologiema[k]er te Brussel​". Het feit dat geen van de panden van Raeven (de huidige nrs. 36 t/m 46, als ik goed gekeken heb) de status van rijks- of gemeentelijk monument hebben, doet vermoeden dat de oorspronkelijke bebouwing na 1842 vervangen is, maar dat staat geenszins vast. Zie ook daarvoor Wikipedia.
          Last edited by El Loco; 20 juli 2025, 19:43.

Opmerking

Bezig...
          X