Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Muurschildering op Campagne

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Muurschildering op Campagne

Click image for larger version  Name:	Campagne (1).jpg Views:	0 Size:	424,3 KB ID:	107790

Zo af en toe loop ik door de binnen- / buitenstraat van het Sevagram Zorgcentrum Campagne. Gemak dient de mens: van de bushalte naar huis, of van huis naar de brievenbus, die vijf werkdagen per week voor 17.00 uur wordt geleegd; een wonder! (Gebruik nooit de bus in het ziekenhuis tegenover de apotheek: die wordt maar één of twee keer per week geleegd!)

Vandaag viel mij op, dat in die toch wat saaie ruimte tussen voor- en achterdeur op een blinde muur een enorme muurschildering is aangebracht. Op de voorgrond zien we het standbeeld van Minkelers-met-rokende-toorts, links daarachter de St.-Jan, de Helpoort en de Pater Vinktoren bij de bloeiende kersenbomen in het Faliezustersparkje. Rechts die andere icoon van de stad: de St.-Servaaskerk, op een stukje Vrijthof met een lantaarnpaal en een paar treden (naar de leeuwen van de perroen?)

Het is een geweldig kleurig geheel. Rechtsonder staat een soort handtekening, waarvan ik alleen het jaartal 2023 duidelijk kon lezen. Kennelijk zit die schildering er dus al wat langer dan vandaag.

Verschillende daar werkende passanten gevraagd, of zij wisten wie de kunstenaar was. Nou nee, en die schildering zagen ze eigenlijk al niet meer. Eén dame wist me te vertellen dat het 'een jonge gast' was geweest die daar had staan schilderen en dat hij geweldig veel plezier in dat verven had gehad. Maar daarmee weet ik nog altijd niet, wie die jonge gast dan wel was. Heeft iemand een idee?

Click image for larger version  Name:	Campagne (2).jpg Views:	0 Size:	854,8 KB ID:	107791
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 februari 2025, 19:53.

Ik kom zelden in het Sevagram Zorgcentrum Campagne. Wellicht over 2 decennia woon ik er wel
    Maar zonder gekheid. Ik ben er vorige week en de week daarvoor toevalligerwijs wel geweest!
    Ik moet echter bekennen dat de muurschilderij mij niet is opgevallen dan wel ik heb de verkeerde buiten-/binnenstraat genomen.

Ik moet toch dagelijks mijn stappen maken, dus deze week wandel ik er nog eens naar toe
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Hoofdingang en hoofdachteringang, Pier, vanaf de grote parkeerplaats aan de Maconlaan gezien de zuidoostelijke hoek van het gebouw.

Die tussenstraat/-gang vormt de verbinding tussen het complex met aanleunappartementen en de nieuwe laagbouwvleugel, waarin personen die de weg een beetje kwijt zijn, in drie afdelingen met drie vijftiger-jaren huiskamers worden verzorgd. De beide afdelingen zijn alleen toegankelijk met een gecertificeerde voordeursleutel. Vandaar dat derden van die tussenstraat gebruik kunnen blijven maken. Dat is fijn, want er is altijd een soort recht van overpad geweest tussen de Sauterneslaan en verzorgingshuis Campagne.

Opmerking

Inmiddels zijn we iets wijzer.

Het schilderij is destijds (2023) geschilderd door een schilder, een man, van tussen de - naar schatting - 30 en 40 jaar.
        Mij is toegezegd dat men intern bij Sevagram nu op zoek gaat naar de herkomst dwz (de naam van) de schilder

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
        (..) Het is een geweldig kleurig geheel. Rechtsonder staat een soort handtekening, waarvan ik alleen het jaartal 2023 duidelijk kon lezen. Kennelijk zit die schildering er dus al wat langer dan vandaag.

Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	735,9 KB ID:	107867
        Bovenstaand de 'handtekening' uit 2023 van de schilder.​

Opmerking

Carmen, de receptioniste van Campagne, leverde vandaag het verlossende antwoord op onze prangende vraag wie de schilder is van het muurschilderij in Campagne, ook wel een Mural genoemd.
          De muralist blijkt James Jetlag (pseudoniem voor Martin Plag) te zijn.
          Deze naam nu kennende zie je dit -- met een beetje fantasie - ook terug in zijn handtekening, ook wel eens aangeduid als een tag.

Martin Plag is eencultureel ondernemer met de focus op de productie van (grote) muurschilderingen.
          Hij maakt als 32 jaar muurschilderijen.
          Zijn stijl wordt gekenmerkt door het feit dat hij vaak gebruik gemaakt van realistische elementen. Deze realistische elementen plaats hij wel min of meer willekeurig in zijn mural.
          Plag vindt dat ‘stijl' slechts een jasje is dat je als kunstenaar aan trekt ten behoeve van het creëren van een bepaalde sfeer of verwachting.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Martin Plag is eencultureel ondernemer met de focus op de productie van (grote) muurschilderingen.
            Hij maakt als 32 jaar muurschilderijen.​
            Als hij al 32 jaar murals maakt, is hij niet bepaald 'een jonge gast' meer.

Jaren geleden werd ik door Canadese vrienden op Vancouver Island meegetroond naar Chemainus, een voormalig houthakkersstadje, dat het roer had omgegooid. Het was een en al muurschildering, tientallen verbeelden de geschiedenis van het dorp en de regio. Van logging naar tourism! https://visitorinvictoria.ca/chemainus-city-of-murals/

Er zijn meerdere plaatsen in Maastricht waar muurschilderingen te vinden zijn. Dat begon volgens mij met de Topor-schildering op de kop van de Kakeberg, die in 2023 is gerestaureerd: https://www.thuisinmaastricht.nl/act...tongersestraat
            De schildering bij het Lindenkruis is niet meer te zien sinds men dat appartementencomplex ervoor heeft gebouwd.
            Wat ik een mooie vind, is die vogel op de kop van de Boschstraat.
            Ik vraag mij af of er ergens een overzicht is van die murals. Wie weet er nog meer te staan?

Opmerking

Dat is een goede vraag Ingrid M.H.Evers ook omdat ik er onderweg wel enkele tegenkom en dan weer vergeet waar het was. Misschien kunnen we vaker een foto schieten met vermelding van de locatie.
              Ik zag per toeval aan de Boschstraat 76 waar de deur open stond wegens werkzaamheden terwijl ik voorbij liep ook heel mooie tegel tableaus in de entreehal.

Murals is een groot begrip voor kunst aan de muur, er zijn ook kleinere versies van te vinden.
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Boschstraat 76: het vroegere Grand Hotel du Levrier et de l'Aigle Noir

Jaren geleden heeft Sjef zaliger dit over die tegeltableaus geschreven op Mestreech Online:

Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                In de koetsdoorrit van het voormalige Grand Hôtel du Lévrier et de l'Aigle Noir, Boschstraat 76 in Maastricht, bevindt zich een indrukwekkende reeks van zes tegelpanelen.
                Deze landschappen werden alle rond 1900 door de Belgische Manufacture de Céramiques Décoratives de Hasselt in cloisonnétechniek vervaardigd.
                Het was een modieuze keuze die het hotel een moderne aanblik gaf.
                De centrale panelen zijn verwant met ontwerpen voor Hasselt van Jacques Madiol, een Belgische schilder van Nederlandse afkomst.
                Ze vertonen in de waterpartijen een in het symbolisme en de art nouveau zeer karakteristieke lijnvoering.
                De zijpanelen behoren tot de gewonere standaardproductie.
                De omvang van dit project maakt het tot een van de belangrijkste realisaties van de Hasseltse fabriek.
                Vijf tableaus in kleur op deze website: https://kijkeensnaarboven.nl/gevelst...de-laigle-noir

Zie ook de Wikipediapagina van ons soms binnenvallende lid El Loco: ​https://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_...l%27Aigle_Noir
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 april 2025, 17:42.

Opmerking

Tellen muurschilderingen in de buitenwijken ook mee?
                  Dan heb ik nog wel een super mooie voor jullie, namelijk op de Meerssenerweg ter hoogte van huisnummer 192

Click image for larger version

Name:	Collin-van-der-Sluijs-had-de-vogel-in-enkele-dagen-tijd-op-de-muur-geschilderd.jpg
Views:	25
Size:	117,5 KB
ID:	107881
                  Collin van der Sluijs had de vogel in enkele dagen tijd op de muur geschilderd. © Rob Oostwegel

Hier is meer werk te zien van Colin van der Sluijs :

https://www.instagram.com/collinvand...p/C7mQkEFoeNX/

't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                  is es Mestreechteneer te mage leve ...

Opmerking

Ja natuurlijk doen de buitenwijken ook mee, Koelekopke (vroege vogel!). Dank voor dit mooie pimpelmeesje.
                    Ik houd me aanbevolen voor andere schilderingen. Het zou leuk zijn hier een hele reeks te laten volgen.
                    Weet iemand eigenlijk, of je een vergunning moet hebben voor het beschilderen van (half)blinde muren? Is er een gemeentelijk beleid voor?

Opmerking

Prachtig voorbeeld die Colin van der Sluis aan de Meerssenerweg. Dank daarvoor.
                      Ingrid M.H.Evers
                      Ja we mogen niet zomaar schilderen ook al is het ons eigendom / vastgoed. Er zijn wegens de nieuwe omgevingswet 1-jan-2024 echter heel veel uitzonderingen opgenomen.
                      Dus vraag liever even, met een initiatief verzoek bij de vergunningverlener (aanvragen intake desk) of dat mag.

Banksy doet dat heimelijk en boeit het niet echt. Zo ook andere graffiti kunstenaars.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                        Banksy doet dat heimelijk en boeit het niet echt.
                        Mijn persoonlijke mening: geweldige observator en kunstenaar. En als een iets andere uiting: Leve ons Nederlandse 'Loesje.'

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                          Banksy doet dat heimelijk en boeit het niet echt. Zo ook andere graffiti kunstenaars.
                          Mijn opmerking dat het hem niet boeit is inzake die vraag of een vergunning nodig is voor een Mural / Muurschildering.

https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-50249349
                          Wie is Banksy, men meent hem te kennen, klopt dat ook?

Zelf vind ik het veel spannender weer een origineel kritische kijk op onze hedendaagse werkelijkheid te mogen zien van hem.
                          En dat van iemand die zich eigenlijk liever op de achtergrond bezig houdt met thema's die ons beroeren en/of die ons plots helder worden, zouden moeten worden.

Mooie muurschilderingen hebben hun waarde, verbluffende muurschilderingen die ons perspectief en blik op de wereld veranderen, hebben een meerwaarde.
                          Het is echter wel zo dat na Keith Haring die unieke kunstwerken maakte menig prutser z'n spuitbus verf pakte en onze omgeving middels onbegrijpelijke taal en of beelden vol geklad hebben.
                          Meestal uit frustratie en of radicalisering. Maar ook dat soort graffiti was er al tijdens het Romeinse rijk.
                          En niet te vergeten de Mergelgrotten staan er ook vol mee. Zelfs nieuwbouw met Mergelsteen wordt beschadigd door deze of gene onverlaat die absoluut geen eerbied heeft voor eigendom of afkomst.

Het mooier maken van bepaalde plekken mag best wel. Doe dat dan in overleg.

Opmerking

Bezig...
                          X