Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

MVV waar en met wie??

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • MVV waar en met wie??



    Click image for larger version  Name:	ZP 4155S, MVV.jpg Views:	0 Size:	91,2 KB ID:	107195

    Op de website www.zoekplaatjes.nl staat een foto van het elftal van MVV op een veld, dat meteen grenst aan een gashouder. In eerste instantie denk je: dat is het veld waarop MVV tot de verhuizing naar De Geusselt speelde (1960): het voetbalveld aan de Boschpoort. Gebleken is echter, dat de gezochte locatie daar niet kan zijn: de gashouder die je op het veld Boschpoort zag, lag verder weg in de richting van de Cabergerweg. Het is naar ik meen dezelfde gashouder die nu nog op de Stadsweide staat. https://beeldbank.rhcl.nl/detail.php...0440&id=284026

    Welke gashouder zien we dus op het Zoekplaatje? Het zijn in elk geval NIET de onderstaande:
    1. De gemeente had drie gashouders in de driehoek Maagdendries/Capucijnenstraat/Batterijstraat; die lagen zo tussen de bebouwing, dat ze zonder meer afvallen.
    2. Ook de twee gashouders van de firma Regout/Sphinx, die aan de Maagdendries hebben gestaan, vallen af: geen voetbalveld in de directe omgeving.
    3. De gashouder aan de Lage Fronten; deze bestaat nog en kan het niet zijn vanwege a) de vormgeving, b) het ontbreken van een voetbalveld. Ik geloof niet dat de huidige Stadsweide ooit een dergelijke functie had, maar misschien weet iemand van u dat?

    Welke gashouder kan dan mogelijk wél op het zoekplaatje te zien zijn?
    1. Er is begin 20e eeuw een nieuwe gasfabriek met gashouder gebouwd aan de Cabergerweg; op die locatie is later omstreeks 1935 de Radium-rubberfabriek gebouwd. De bijbehorende gebouwen en gashouder schijnen toen te zijn afgebroken. Van deze gashouder zijn mij geen foto's bekend.
    2. Een van de twee gashouders van de KNP/Sappi. Beide lagen dicht bij het voetbalveld Boschpoort,. Ik ken ze van luchtfoto's, maar heb er nog nooit een nabije foto van gezien.

    Het is natuurlijk ook mogelijk, dat MVV uit speelde en de betreffende gashouder helemaal niet in Maastricht stond. Het zou helpen als iemand:
    * het tweede elftal zou herkennen;
    * weet wat de stellages / gebouwen naast de gashouder op het zoekplaatje voorstellen.

    Voor de discussie op www.zoekplaatjes.nl : het nummer van het ZPtje is 4155.


    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 april 2024, 14:29.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    (...)
    Op de website www.zoekplaatjes.nl staat een foto van het elftal van MVV op een veld, dat meteen grenst aan een gashouder.
    (..)
    Voor de discussie op www.zoekplaatjes.nl : het nummer van het ZPtje is 4155.

    Weer een leuke uitdaging.
    Ik heb ook even gekeken bij https://www.zoekplaatjes.nl/ foto/zaak-nummer 4155.

    Heb ik toch een vraagje.....
    Hoe weten we zeker dat het hier over MVV gaat?

    Als dat met zekerheid kan worden gezegd, weten we wellicht ook wie de tegenstander moet zijn geweest (in de competitie?).
    Gelet op de bladeren op de bomen op de achtergrond - sommige bomen/struiken hebben wel al bladeren en de grote bomen niet - is de foto wellicht genomen in het voorjaar.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      https://tibaert.com/2014/02/21/maast...de-boschpoort/

      tibaert.com heeft ook een foto document van gesloopt Maastricht en er lag ook een gashouder van soortgelijke constructie aan de Maagdendries

      https://tibaert.com/2014/02/22/gesloopt-maastricht/

      Overigens dat was MVV tegen Sparta , misschien dat de oudere spartanen ook nog die oude kennis hebben over de locatie van de foto.

      Ik vul aan, hetgeen ook op andere fora over Maastricht gedocumenteerd staat als het over oude foto's gaat dan worden de negatieven wel eens spiegel verkeerd afgedrukt. ( een jonge medewerker van de fotograaf of hijzelf met een oude klare achter de kiezen ) Dat is heel vreemd voor die oriëntatie en leidt zeker tot misinterpretaties.
      Last edited by Antonius; 27 april 2024, 11:17. Reden: aanvulling
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking

      Bezig...
      X