Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zoekplaatje: zusterklooster in Maastricht?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zoekplaatje: zusterklooster in Maastricht?

    Click image for larger version  Name:	0059.jpg Views:	29 Size:	199,8 KB ID:	106892
    De priester-amateurfotograaf Gerrit van Rijt maakte omstreeks 1925-1935 deze groepsfoto van een tiental zusters van de Congregatie van Zusters van het Arme Kind Jezus. Middelste links is mogelijk zr. Clara Andrea, een nichtje van de fotograaf. Maria Catharina Lambertina (Maria) Raemaekers werd geboren te Roggel (25 november 1901). Clara Andrea was haar kloosternaam.

    De vraag is: waar is die opname gemaakt? Vaag is op de achtergrond een hoog gebouw zichtbaar. De Zusters van het Arme Kind Jezus hadden een school/pensionaat op de Boschstraat en een 'Landhaus St. Joseph' op de Brusselseweg, waarnaast ze later een kweekschool bouwden (1931-32)​. En om het lastig te maken: de foto kan ook omstreeks 1939 genomen zijn in het klooster te Roermond.

    Wie heeft een idee?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 februari 2024, 18:41. Reden: Correctie buitenhuis (niet Maaszicht maar St. Joseph). Met dank aan El Loco.

  • #2
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_1.png
Views:	112
Size:	499,5 KB
ID:	106895

    Misschien dat de linker bovenhoek de gebouwen op de achtergrond tonen hetgeen lijkt op een kerk absis met hoog geplaatste ramen onder de goot / dakrand.
    Bestanden bijvoegen
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Het is een verzameling van muurvlakken, die, vrees ik, niet kan worden opgelost. Maar je hebt gelijk, Antonius, het lijkt nog het meest op een apsis met flankerende gebouwen. Dank voor het meedenken.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 februari 2024, 18:44. Reden: correctie 'torens' naar 'gebouwen'

      Opmerking


      • #4
        Is dat een passe-partout die eromheen zit? Als die er af kan, kunnen we wat meer van de achtergrond zien.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Is dat een passe-partout die eromheen zit?
          Ja, dat is duidelijk een passe-partout. Probleem is, dat ik alleen beschik over een digitale foto. Waar het origineel is, schijnt niemand in de familie te weten.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Ja, dat is duidelijk een passe-partout. Probleem is, dat ik alleen beschik over een digitale foto. Waar het origineel is, schijnt niemand in de familie te weten.
            Dan zullen we het hiermee moeten doen. Hoe weinig ook zichtbaar is van de achtergrond, we zien een groene omgeving, waarschijnlijk een (achter)tuin. Verder een fors gebouw of gebouwencomplex op de achtergrond met enkele kenmerkende details (zie de bewerkte uitsnede van Antonius hierboven). In het midden, precies boven het hoofd van de zuster, meen ik een torenachtig gebouw te zien (een kapel?) of een aanbouw met steile daken. Opvallend is de uitspringende en licht gebogen erker of balkon linksboven, een architectuurdetail dat je niet vaak tegenkomt. Ik kan het in Maastricht niet thuis brengen.

            Die gebogen balkons zie je wel vrij veel bij gebouwen uit de jaren 1920 of 1930 in de stijl van de Amsterdamse School. Wat blijkt? De Zusters van het Arme Kind Jezus lieten omstreeks 1930 een klooster en school bouwen in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer, in precies die stijl. Zie het klooster en de school op Wikipedia. Helaas in dit geval zonder gebogen balkons. En hoewel het nu een vrij groene omgeving is, denk ik dat dat bij de oplevering in 1931/32 niet het geval zal zijn geweest. Daarmee valt Amsterdam af, vrees ik.

            De Amsterdamse School-stijl werd in veel plaatsen in Nederland toegepast, ook in Maastricht (in een afgezwakte variant). Hadden de zusters ook vestigingen in bijv. Den Haag, Utrecht, Rotterdam? Of zit ik op een dood spoor met mijn gebogen balkon?

            Opmerking


            • #7
              Nou dat kan gezichtsbedrog zijn die balkon.

              ik vermoed het is in Aarle - Rixtel kijk maar eens dit plaatje met de muizentandjes onder de dakrand
              https://assets.citynavigator.nl/thum...zMuanBlZw.webp
              https://www.visitbrabant.com/nl/rout...g-aarle-rixtel
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                Nou dat kan gezichtsbedrog zijn die balkon.
                Ja, dat denk ik nu ook. Muizentandjes zie ik ook niet echt, eerder een console, waar die dakrand of erker op steunt. Maar er zit wel een bocht in die rand, vandaar dat ik eerst aan een balkon dacht.

                Aarle-Rixtel ligt niet voor de hand. Ik kan nergens iets vinden over een klooster of school van de Zusters van het Arme Kind Jezus daar. Ik heb ook al gekeken naar het Klooster Loreto in Simpelveld, het moederhuis van de congregatie, en naar de vestiging in Roermond, die door Ingrid genoemd werd, maar helaas: niets dat er op lijkt.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  helaas: niets dat er op lijkt.
                  Ik gooi niet graag (of vaak) de handdoek in de ring, heren, maar ik denk dat dit niet kan worden opgelost. Een volgende keer beter.
                  Dank voor het tijdrovende speurwerk, mede namens het Sociaal Historisch Centrum Limburg, dat een jaar geleden een uitbreiding kreeg van de collectie Gerrit van Rijt. Dit zoekplaatje is er een onderdeel van.
                  Tezijnertijd komt het merendeel daarvan op de website, naast de al eerder gepubliceerde collectie: https://www.archieven.nl/nl/zoeken?m...if1=2223180276

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Ja, dat denk ik nu ook. Muizentandjes zie ik ook niet echt,
                    In baksteen was dat natuurlijk anders, die muizentandjes terwijl hier op de foto die ik als link mee gaf kunststeen gebruikt is, terwijl de steunberen wel weer eraan herinneren aan de contouren van de originele foto.

                    Aarle Rixtel zou een uitje voor de zusters kunnen zijn geweest, want foto's werden alleen voor speciale gelegenheden gemaakt ( die waren immers te duur ).
                    Het puzzelen is al afgesloten. Maar de congregaties van zusters werden maar zelden gefotografeerd of er was een speciale aanleiding daartoe.

                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X