Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zoekplaatje: Alexander Battalaan 1 ?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zoekplaatje: Alexander Battalaan 1 ?

    Bijgaande foto is een snapshot uit de collectie Gerrit van Rijt (SHCL). Het zou de tuin moeten zijn van het pand Alexander Battalaan 1 te Wyck. Hier woonde vanaf 1913 (Adresboek Maastricht) kapelaan, later bisschoppelijk inspecteur bij het nijverheidsonderwijs Gerrit van Rijt (1870-1959). Ik heb wat moeite met de breedte van het pand, evenals met het feit dat het op de hoek van de Sint Maartenslaan moet hebben gelegen. Strookt dat wel met de aangrenzende bebouwing?

    Click image for larger version  Name:	woonhuis Alexander Battalaan 1  (mog.).jpg Views:	9 Size:	391,4 KB ID:	106582
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 september 2023, 10:03. Reden: correctie jaartal: 1913 ipv 1920

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Ik heb wat moeite met de breedte van het pand, evenals met het feit dat het op de hoek van de Sint Maartenslaan moet hebben gelegen. Strookt dat wel met de aangrenzende bebouwing?
    Ik denk dat dit vrijwel zeker geen Alexander Battalaan is. Die straat was ten tijde van deze opname nog heel nieuw en vrij uniform qua bebouwing. Dat is op deze foto niet het geval. De grote verschillen in perceelsgrootte en hoogte wijzen eerder naar een oudere straat. Ik dacht even aan de Boschstraat (waar Gerrit van Rijt van 1895 tot 1910 werkzaam was in de Sint-Matthiasparochie)​, maar ik zie in die straat niets wat op deze bebouwing lijkt.

    Gezien de schaduw, liggen de achtergevels van deze panden op het zuiden of oosten. Opvallend is dat het grote pand geen hoog opgaand dak heeft, zoals de kleinere huizen ernaast. Een plat dak zal het niet geweest zijn, maar in elk geval minder steil dan de aangrenzende daken. Mogelijk is de gevel in de 19e eeuw verbouwd en hoger opgetrokken. De deur links heeft een hardstenen omlijsting, die bij de vensters ontbreekt. De tuin lijkt recent aangelegd. Opvallend is verder de hoge, dwars geplaatste puntgevel uiterst rechts, vermoedelijk aan de overkant van de straat.

    Opmerking


    • #3
      Van Rijt woonde aanvankelijk in de St.-Antoniusstraat (1895-1897). Daarna op de hoek van Markt en Gubbelstraat (1897-1910). Beide afgebroken, maar ook niet waarschijnlijk.

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Gezien de schaduw, liggen de achtergevels van deze panden op het zuiden of oosten. (...) De deur links heeft een hardstenen omlijsting, die bij de vensters ontbreekt. De tuin lijkt recent aangelegd. Opvallend is verder de hoge, dwars geplaatste puntgevel uiterst rechts, vermoedelijk aan de overkant van de straat.
      De familie is pertinent: het is het huis waar (oud-)oom woonde. Tja, vóór Alexander Battalaan spreekt de nog jonge tuin op het oosten, maar dan nog. Kan de puntgevel aan de overkant mogelijk iets te maken hebben met het klooster van de zusters in de Rechtstraat?
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 september 2023, 17:31. Reden: aanpassing mening familie.

      Opmerking


      • #4
        Vandaag nog eens even de Adresboeken van Maastricht doorgenomen. Er zit een groot gat tussen het laatste voor de oorlog en het allerlaatste uit 1958. Van Rijt blijkt dan, een jaar voor zijn overlijden (89) te wonen op het adres Capucijnenstraat 51. Kunnen we dáár iets mee?

        Opmerking


        • #5
          Ik heb veel achtergevels bekeken waar er sprake is van vier ramen en de deur naar de cour links.

          die zijn zeldzaam, neem google earth
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            Het middelste raam staan open, maar blijkt bij vergroting geen raam te zijn, maar een deel van openslaande deuren. Er zit een houten onderzijde aan dat 'raam', en de vensterbank ontbreekt.

            Zou de foto gespiegeld zijn afgedrukt? Ik heb hem als proef hieronder gekeerd.

            Click image for larger version

Name:	Alexander Battalaan 1,  gekeerd.jpg
Views:	110
Size:	390,7 KB
ID:	106589

            Opmerking

            Bezig...
            X