Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Schildje Borgharen

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Schildje Borgharen

Ik kwam vandaag op een strooptocht door de kringloop een schildje met daarop de tekst 'Borgharen, 7 aug. 1900'. Zegt iemand die datum wat?

Op de gevelsteen van Chateau Borgharen staat ook zo'n kroontje afgebeeld. Misschien is het wel een geboortedatum van iemand van Familie de Rosen...
    7 Augustus 1900 in het teken van de Zodiac
    Moet Mevrouw Ingrid M.H.Evers beslist weten.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Een markiezenkroon met vijf driebladen. Goud en keel. Verder werd er op die datum niemand geboren te Borgharen.

Opmerking

Ik ben er inmiddels achter. Op 7 augustus 1900 was er een groot feest voor het 50-jarig jubileum van de pastoor in het dorp: ene pastoor Cleophas. Volgens het blad ‘De Tijd’ (geraadpleegd via delpher.nl) van 10 augustus 1900 mocht hij daarbij kostbare geschenken ontvangen. Ik vermoed dat dit een geschenk was.

Als iemand een goede bestemming voor het schildje weet, laat maar weten.

Het is toch wat, he. Petrus Martinus Cleophas was in 1900 28 jaar pastoor van Borgharen en is nu volledig vergeten. Nog geen straatnaam. Terwijl het zo’n welluidende naam is en hij de bouwpastoor moet zijn geweest van de huidige Corneliuskerk te Borgharen.

Gelukkig zal de naam van burgemeester de komende eeuwen nog in het collectief geheugen aanwezig zijn. Zijn daden benne groot.
        Last edited by burgemeester; 26 januari 2023, 20:39.

Opmerking

Pastoor Cleophas van Borgharen
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Petrus Martinus Cleophas was in 1900 28 jaar pastoor van Borgharen en is nu volledig vergeten. Nog geen straatnaam.
          Pastoor Cleophas is met dat schildje even naar boven gehaald in de lokale geschiedschrijving. Historisch onderzoek staat of valt met de beschikbaarheid van bronnen en vooral: van een onderzoeker die meer wil weten over een bepaald onderwerp. Het Historisch Centrum Limburg beschikt over gemeenteraadsarchieven van de heerlijkheid/gemeente Borgharen (dus van vóór de annexatie in 1920) en tevens over een parochiearchief (Sint-Martinus). De pastoors zullen daarin zeker langs komen. Maar in de uitgaven van de Stichting Historische Reeks ontbreekt een deeltje over Borgharen. Auteurs in die serie ontvangen een zeer (zéér) bescheiden honorarium voor hun werk en kennelijk heeft zich nooit een enthousiaste onderzoeker gemeld met een voorstel om een Silhouetje te schrijven over het dorp. Want na een maand studie ligt er echt nog geen manuscript. Zoiets doe je in je vrije tijd en die is schaars in onze maatschappij.

In die optiek is het eigenlijk verwonderlijk en bewonderenswaardig dat drs. Frank Jansen in 2015 de moed had om in eigen beheer een boek van 128 pp. te publiceren met de titel Borgharen van A tot Z. Ik hoop van harte dat hij tenminste zijn kosten eruit heeft gehaald. Want publiceren heeft heel veel - met name financiële - consequenties, die de gemiddelde lezer zich niet realiseert. Men mag wel stellen dat, indien er geen grote subsidiegever achter de publicatie staat, de auteur er bij een uitgave bijna altijd op toelegt, zowel bij een publicatie in de reeksen van de SHRM, als bij een uitgave in eigen beheer. Het is eigenlijk altijd 'Liefdewerk Oud Papier'.

Er is - zeker in de historische wereld - maar een handjevol auteurs dat kan leven van de pen. En een uitgevende instantie als - bijvoorbeeld - de Stichting Historische Reeks Maastricht, loopt ook altijd een risico bij de publicatie van een nieuw Silhouetje. Waar men enkele decennia geleden nog kon rekenen op een vaste groep van circa zevenhonderd (700) afnemers, is dat aantal momenteel gehalveerd. Maar dat is een ander onderwerp dan hier aan de orde is.

Het boek van Frank Jansen is goed gedocumenteerd, maar hij heeft vooral gebruik gemaakt van een privé-knipsel en -plakboekverzameling. Dat beperkte hem enigszins in de oudere geschiedenis van het dorp. Het boek (zonder ISBN) is opgezet als een kleine encyclopedie, met trefwoorden letterlijk van A tot Z. Onder het trefwoord 'pastoors' wordt Cleophas niet genoemd: de eerste vermelding daar dateert van 1902. Wat niet wegneemt dat bij het (jammerlijk) ontbreken van een publicatie door de SHRM het boek van Frank Jansen deels voorziet in een lacune met betrekking tot de geschiedenis van het dorp. Voor een lokaal geïnteresseerde zeker de moeite waard, dus.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 januari 2023, 23:08.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Ik ben er inmiddels achter. Op 7 augustus 1900 was er een groot feest voor het 50-jarig jubileum van de pastoor in het dorp: ene pastoor Cleophas. Volgens het blad ‘De Tijd’ (geraadpleegd via delpher.nl) van 10 augustus 1900 mocht hij daarbij kostbare geschenken ontvangen. Ik vermoed dat dit een geschenk was.
            Mooi dat je het zelf hebt weten op te lossen! In denk dat dit plaatje slechts een onderdeel van het geschenk was. Waarschijnlijk was dit ergens op geschroefd. Misschien een door een parochiaan gebouwde maquette van de kerk?

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Want publiceren heeft heel veel - met name financiële - consequenties, die de gemiddelde lezer zich niet realiseert.
            Het probleem dat Ingrid aanstipt is ernstig. Iedereen die zich met de de Maastrichtse stadsgeschiedenis bezighoudt zal het zijn opgevallen dat de stroom gedegen studies over de geschiedenis van de stad in de laatste decennia is afgenomen. Auteurs hebben moeite hun werk gepubliceerd te krijgen (een deel van Fred Ahsmanns indrukwekkende Order and Confusion was te duur om gedrukt te worden en verscheen als bijlage online; deel 2 en 3 van het al even indrukwekkende The Saint Servatius Complex van Theuws en Kars laten al vele jaren op zich wachten) of publiceren in eigen beheer (o.a. Moers, Thewissen). Waar komt het door? Ik denk dat het te maken heeft met onze doorgedraaide maatschappij waarin alles draait om geld. Iets wat geen geld opbrengt is in het Nederland van Lubbers/Kok/Balkenende/Rutte blijkbaar niet veel waard.​

Opmerking

Was inderdaad onderdeel van een groter iets, Loco. Een krantenartikel in de Limburger Koerier van 11 augustus 1900 beschrijft de dag tot in detail. Daaruit: ‘Het geschenk der gemeentenaren bestaat in een 4tal prachtvolle en kostbare candelabres van gedreven koper, ware meesterstukken’.

Zal mij niets verbazen als dat plaatje daarop gezeten heeft. De man van de kringloop meldde ook: dat zat ergens op, ik meen op een lamp’.

Opmerking

Bezig...
              X