Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hondenkarren en Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    hijj 'nne foto -jaomer genog neet sjerp- vaan 'ns hondskaar... iech dink in de wolfstraot ?????


    Click image for larger version

Name:	Hondskaar.jpg
Views:	2
Size:	52,8 KB
ID:	89500
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #47
      http://ral.x-cago.com/ral/details.vm?act=detail&id=0

      (Oeps, sessiegebonden! Klik links op glasnegatieven en dan op Maastricht. De eerste foto)

      Het is overigens de moeite waard om op deze site wat meer te snuffelen!
      Last edited by hermanw; 14 mei 2011, 13:09.

      Opmerking


      • #48
        Teruggezette berichten tussen 15 mei en 6 juli 2011

        Oorspronkelijk geplaatst door Olijfje
        zijn in dit draadje misschien ook reacties verdwenen ?
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
        Nee, de laatste reacties in mei zijn bewaard gebleven.
        Beste dames,

        Hier zijn ook reacties verdwenen.......

        Ik zal ze even op een rijtje zetten:

        1) Goofohn, 15 mei 2011 te 09:47 uur

        superchiq

        Leden bedaank veur de sjoen foto's, veural bij de RAL steit nog 'n sjoene (Hoondekaar in de snie)
        Bijgevoegde afbeelding(e)

        RAL000000-201.jpg‎ (79,5 KB, 18x gelezen)


        2) Olijfje (!!) op 15 mei 2011 te 10:10 uur

        Goofjohn, boe is dat? Iech mein de Hoegbrökstraat d'rin te zien


        3) WIGO op 15 mei te 10:30 uur

        Oorspronkelijk geplaatst door Olijfje
        Goofjohn, boe is dat? Iech mein de Hoegbrökstraat d'rin te zien
        Dat dink iech ouch Olijfje.
        De café mèt Amstel beer waor dao later 'the Cottage' bijj Kien ?
        Links daoneve de kapper ? En rechts 't iezermenneke ?


        4) Olijfje op 15 mei 2011 te 10:38 uur

        Merci Wigo, dàt meinde iech allemaol ! Gans links de poort boe 'n "Verchroominrichting" in zaot en boe me noe oonderdoor kin naor de Hoeg Brakke.

        5) WIGO op 15 mei 2011 te 10:39 uur

        Oorspronkelijk geplaatst door Olijfje
        Merci Wigo, dàt meinde iech allemaol ! Gans links de poort boe 'n "Verchroominrichting" in zaot en boe me noe oonderdoor kin naor de Hoeg Brakke.

        Verchroominriechting Lemmens en installasiebedrief ?
        Kapper: De lange Hensels ?

        6) Olijfje op 15 mei 2011 te 10:44
        Zjustemint

        7) Goofjohn op 15 mei 2011 te 13:51 uur

        Ik zou het niet geweten hebben, de omschrijving van de foto luid: 'Een fikse sneeuwbui. 11 maart 1932 maastricht'

        8 ) Hermanw op 15 mei 2011 te 14:42 uur

        Midden voorgrond. 'n Beetje klein, maar wel leuk:

        https://lh3.googleusercontent.com/_h...qaIqu9w/m7.jpg

        of deze:

        https://lh3.googleusercontent.com/_h...-LaQVk/222.jpg

        9) De Roeie op 20 mei 2011 te 23:11 uur

        Hier (zoek met hondenkar Maastricht) kwam ik een aardige foto tegen; het bijschrift vermeldt Hondenkar Maastricht 1932

        De screengrab zelf (http://forum.mestreechonline.nl/imgcache/11606.png) verschijnt niet in het bericht, het plaatje had ik in mijn eigen album geplaatst (publiek toegankelijk). Moet de instructies er maar eens op naslaan.

        werkt...Spaarnestad_Hondenkar_Maastricht_1932.jpg

        (...- discussie tussel El Loco en De Roeie - ....)


        10) Ingrid Evers op 21 mei 2011 te 09:45 uur

        Wat Hermanw eerder plaatste, kwam van de website van het RAL = Rijksarchief in Limburg. Maar die is al geruime tijd geleden vervangen door die van het RHCL = Regionaal Historisch Centrum Limburg. En op die tweede website staan alle foto's van de eerste, plus nog een beetje meer.

        11) De Roeie op 21 mei 2011 te 12:15 uur

        Maar ik ben niet Hermanw

        De foto die ik vond kwam van het Spaarnestad fotoarchief. De screengrab die ik daarvan maakte kreeg ik niet tevoorschijn getoverd.


        12) Ingrid M.H. Evers op 21 mei 2011 te 18:20 uur


        Hondenkar bij brug naar Stadspark
        Deze prentbriefkaart staat te koop op Delcampe: de brug over het Kanaal Luik-Maastricht ter hoogte van de vroegere Onze Lieve Poort. En er staat een hondenkar op. Alleen was die niet zo goed zichtbaar, want er zat een vreemde vlek op (dacht ik). Na drie verschillende exemplaren te hebben vergeleken blijkt die vlek steeds aanwezig te zijn en geen vlek te wezen.

        De man bij de hondenkar staat iets te doen met een totebel of kruisnet, een visnet dat bestaat uit twee elkaar kruisende, gebogen stokken. (Met dank aan Wil Lem).
        Bijgevoegde afbeelding(e)




        13) Breur op 21 mei 2011 te 19:10 uur

        Voor een kruisnet moet je tegenwoordig een vergunning hebben. Meestal werd het kruisnet verzwaard met een steen of iets dergelijks en in het water gegooid eventueel met wat lokvoer in het net. Dan snel ophalen na een tijdje en meestal was het net vol kleine vis zoals voorntjes en abelen.
        Deze levende kleine visjes kon je gebruiken om op roofvis te vissen of gewoon de pan in.

        Een oude parapluie aan een touw werkt ook!

        14) Pier op 6 juli 2011 te 20:27 uur

        Invoering hondenbelasting in Maastricht (1826)
        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF †
        Onze pier vroeg zich af, wat de geschiedenis is van de hondenbelasting.

        De hondenbelasting is geen uitvinding uit de tweede helft van de 20e eeuw.
        Het stamt uit de tijd dat de hondenkar gebruikt werd als transportmiddel voor de armen, terwijl de rijkeren het paard en wagen als vervoer gebruikten.
        Al sinds de Middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven.
        Het werd ingevoerd om de overlast van honden en de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.

        Meer informatie via Wikipedia artikel


        Tijdens de raadsvergadering op 9 november 2010 betoogde de fractievoorzitster van de PvdA, Manon Fokke, dat de hondenbelasting het gevolg was van de belasting die oorspronkelijk geheven werd op trekhonden.

        Ik stuurde dit betoog door naar deze thread en daarop kwam onze SJEF zaliger op 10 november 2010 (nauwelijks 8 uur na mijn vraag) met bovenstaand citaat.
        Dit citaat en de genoemde verwijzing naar de wikipedia-site zaten dicht bij de waarheid.
        Maar, in Maastricht werd de hondenbelasting niet in de Middeleeuwen ingevoerd, maar besloot de gemeenteraad op 7 october 1825 dat in Maastricht de hondenbelasting moest worden ingevoerd.
        Dit is HIER terug te vinden.

        Na wat formele handelingen werd dit besluit op 13 februari 1826 door de "De Burgemeester en Schepenen der Stad Maastricht" afgekondigd, na door Zyne Majesteit te zijn goedgekeurd.

        Dus sinds 13 februari 1826 betalen we in Maastricht hondenbelasting.
        Last edited by Pier; 29 juli 2011, 17:05.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #49
          hondenkarren in Maastricht

          Ik hoop dat je het niet erg vindt om je zomaar ineens bij je voornaam te noemen.
          Daarom maak ik me ook eerst maar eens bekend.
          Ik ben Bert Willemen uit Rijen en ben onder andere “onderzoeker van hondenkargegevens”
          Zie over dit item meer op mijn website <A href="wlmailhtml:{64226385-3E84-41A1-95C4-EED186F3F060}mid://00000221/!x-usc:http://www.hondmethondenkar.nl/">www.hondmethondenkar.nl
          Zelf ben ik op zoek naar diverse gegevens van dit bijzondere verdwenen transportmiddel uit onze historie.
          Al onderzoekend en speurend zoek ik naar:
          documenten, archiefstukken, historische foto’s, bedrijfsopnames, filmbeelden, voorwerpen, enz. van dit “paard van de armen”
          Mogelijk kun je me verder mee te helpen om het werk van de hond met de hondenkar om aan geïnteresseerden over te dragen.
          Hieronder een speciale link naar het Belgische hondenkarteam "Met hond en kar" ijdens de Land- en tuinbouwdagen op zondag 3 juli 2011 te Bilzen in België, bij het kasteel van Alden Biessen.
          [ame="http://www.youtube.com/watch?v=1Ip5xn_mHF"]http://www.youtube.com/watch?v=1Ip5xn_mHF[/ame]

          Enkele jaren terug heb ik ook een andere Maastrichtse website het een en ander over dit bijzondere transportmiddel uit onzehistorie mee mogen schrijven.
          Met vriendelijke groeten uit het Brabantse Rijen
          Bert Willemen
          "Onderzoeker van hondenkargegevens"
          Laagstraat 103
          5121 ZE Rijen
          Nederland
          tel.: +31[0]161 - 225665 [privé, na 18.00 uur]
          www.hondmethondenkar.nl
          b.willemen@home.nl




          Opmerking


          • #50
            zie verder ook de website www.hondmethondenkar.nl
            voor meer informatie.
            b.willemen@home.nl

            Bert Willemen
            "onderzoeker van hondenkargegevens"

            Opmerking

            Bezig...
            X