Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Executie op de Ambyerheide in WO II / Tweede Minderbroederklooster

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Net gezocht op de site waarop veel slachtoffers van WOII genoemd zijn. Het enige slachtoffer wat ik kan vinden die kan passen is ene Johannes Corsius. Maar kan er net zo goed niets mee te maken hebben.

    https://www.wo2slachtoffers.nl/bio/6...s-Johannes.htm

    Opmerking


    • #17
      Ik denk dat we het bij Cammaert kunnen vinden, maar die twee dikke delen heb ik(nog) niet in mijn bibliotheek.


      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Net gezocht op de site waarop veel slachtoffers van WOII genoemd zijn.
      Wie iets wil weten over oorlogsslachtoffers in relatie tot Maastricht, kan het best terecht op de site van Jef Bartelet cum suis. Het is een beetje verwarrend dat die site 'Maastrichtse gevelstenen' heet (een kwestie van samenvoeging in verband met de kosten van het in de lucht houden van een website). Die belangstelling voor de oorlogsgeschiedenis is gegroeid uit de kleine en grote oorlogsmonumenten in de stad. Na jaren van onderzoek hebben de heren het hele scala aan militaire, Joodse, verzet- en burgerslachtoffers in beeld gebracht.

      Op de hoofdpagina zie je linksonder een tekening van een klimmende/herrijzende leeuw en een doorlopende banner. Als je daarop klikt, kom je in de pagina's van 'Maastricht in WO II'. Klik daar voor verzetsmensen op de knop 'verzet' bovenin.

      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl/oorlog.htm
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 februari 2021, 10:56. Reden: aanvulling

      Opmerking


      • #18
        Weet iemand wanneer die muur met slachtoffers van het OD-proces boven aan de Patersbaan is geplaatst? Misschien heeft iemand een reeks Jaarboeken van Maastricht staan?

        Opmerking


        • #19

          Opmerking


          • #20
            Ik kon de tekst niet in beeld krijgen bij Bartelet, maar de bundel Tussen muur en geweerloop staat op de site van de Digitale bibliotheek der Nederlandse Letteren:
            https://www.dbnl.org/tekst/sche123ge...01_01_0032.php

            Aangrijpend, als je die gedichten leest met de datum erbij en dan te zien, hoe de stemming verandert. De dichter was kennelijk een nog jonge man, die ook een geliefde achter moest laten.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 februari 2021, 20:02.

            Opmerking


            • #21
              De geestelijke die in de Maasbode verslag gedaan heeft van de gebeurtenissen vermeldde dat een groep mensen na arrestatie 's nachts gedeporteerd is en dat er later schoten gehoord werden vanaf de Ambyerheide. https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...a00055&rowid=3

              Ik heb een FB-vriend, die al jaren in Amby woont, gevraagd of hij iets weet over executies op de Ambyerheide. Hij zou rondvragen en de uitkomst is dat er niets over bekend is. Hij gaf me een link door van Amby in oorlogstijd: https://amiepedia.nl/index.php/Categ...e_Wereldoorlog

              Opmerking


              • #22
                Dank jullie wel voor het overweldigend aantal reacties. Heel erg interessant allemaal. Ik heb me inderdaad vergist in de benaming van het klooster excuses voor de verwarring.
                Alles gelezen hebbende blijft het toch vaag. Peter Scheele, leuk om te zien dat je refereert naar Amiepedia, Ik zit in de werkgroep Amiepedia en het is leuk om te zien dat na een wat 'slome' aanloop de site steeds bekender wordt onder Ambynezen en daarbuiten. Maar goed, terug naar het onderwerp. Ik zelf ben dus geboortig van Amby maar ook niet bekend met het verhaal. Andere dorpsgenoten wel. Een oude heer (nu ver in de 90) heeft eens gezegd dat de beheerder van het militair terrein op de Ambyerheide veel rotzooi van de Duitsers had op te ruimen waarmee hij doelde op 'rotzooi' in de breedste zin van het woord. De kleinzoon van de beheerder van destijds gaat binnenkort bij deze heer op bezoek. Mogelijk levert dat meer aanknopingspunten op...
                Ook heeft deze kleinzoon binnenkort een gesprek met iemand uit het leger die heel misschien meer kan vertellen. Hoewel ik die kans klein acht. Een derde, nog niet onderzochte optie, is het benaderen van de familie die destijds op de Heihof woonde, zoals de naam al zegt, ligt deze op de hei en het is denkbaar dat zij er iets van meegekregen hebben. Mocht ik meer informatie hebben meld ik me hier. Andersom zal ik ook deze topic in de gaten houden!

                Opmerking


                • #23
                  Tekst monument Patersbaan

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                  Ik kon de tekst niet in beeld krijgen bij Bartelet (...)
                  Jef stuurde mij een scan van de tekst op het monument:


                  Click image for larger version  Name:	monument patersbaan, tekst gedicht.JPG Views:	0 Size:	392,8 KB ID:	102989


                  Jaap Sickenga, vijfentwintig jaar oud, was student Neerlandistiek in Amsterdam (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jaap_Sickenga). Hij duidde onverschilligheid voor alles wat buiten onszelf ligt, aan als erger dan zijn dood door executie.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 februari 2021, 10:14.

                  Opmerking


                  • #24
                    Onthulling 2e monument Patersbaan

                    Bartelet stuurde me ook een pdf-bestand van een krantenknipsel uit ca. 2015, uit Dagblad De Limburger. De journalist heeft bij het schrijven van zijn artikel vooral gebruik gemaakt van de briefwisseling van enkele andere (nog jonge) slachtoffers, zoals die is verwerkt in het boek van
                    Geert Poorter, 'Verzetspioniers. Wim Burger en Loek Verstrijden, vrienden tot in de dood', Deventer (Tarsius) 1995.

                    Het is een PDF-bestandje, dus misschien moet men dat eerst downloaden op de eigen computer.
                    Bestanden bijvoegen
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 februari 2021, 10:13.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                      Ik denk dat we het bij Cammaert kunnen vinden.
                      Dat was een misrekening. Cammaert schrijft over het georganiseerde verzet in Limburg:
                      A.P.M. Cammaert, Het verborgen front, geschiedenis van de georganiseerde illegaliteit in de provincie Limburg tijdens de 2e Wereldoorlog1262 (!) pagina's een plaatsnamen- en zakenregister ontbreekt, maar wie ooit geregisterd heeft in het pre-personal computertijdperk, weet wat een ijselijk, handmatig karwei dat in 1994 nog was (en voor een werkelijk dekkend zakenregister nog altijd is).

                      Enfin, als deze veroordeelden op een Limburgs heideveld terechtgesteld zouden zijn, dan had Cammaert dat vermeld. Een (vermeende) terechtstelling op de hei bij Amby (voor welke periode dan ook) heb ik overigens niet gevonden. Al wil ik - omdat een plaatsnamen- en zakenregister ontbreekt - niet beweren dat het niet gebeurd is. Een kwestie van 1262 pagina's 'bladeren'.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                      Weet iemand wanneer die muur met slachtoffers van het OD-proces boven aan de Patersbaan is geplaatst? Misschien heeft iemand een reeks Jaarboeken van Maastricht staan?
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 februari 2021, 12:00.

                      Opmerking


                      • #26
                        https://www.aachen-webdesign.de/verz...=nl&filTer=ODp
                        Last edited by perepaques; 27 oktober 2022, 03:47.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X