Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Executie op de Ambyerheide in WO II / Tweede Minderbroederklooster

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Executie op de Ambyerheide in WO II / Tweede Minderbroederklooster

    Goedenavond,

    Wellicht kunnen jullie mij verder helpen.
    Uit een krantenartikel uit 1953 opgemaakt door een pater die tijdens de tweede wereldoorlog in het Tweede Minderbroedersklooster verbleef, werd een groep verzetsmannen opgesloten in het klooster en later terechtgesteld op de Ambyerheide (militair oefenterrein). Een oud inwoner van Amby beaamt dat er mensen zijn doodgeschoten op de hei, maar verder kan ik er bar weinig (niets) over vinden. Wie waren deze mannen? Wanneer is dit gebeurd? Wie weet waar ik, mogelijk, meer informatie kan vinden?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Amienees Bekijk bericht
    een pater die tijdens de tweede wereldoorlog in het Tweede Minderbroedersklooster verbleef,
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 februari 2021, 07:35.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Ingrid,

      Het artikel komt uit de Maasbode van 24 sept. 1953 over het 100 jarige minderbroederklooster van Maastricht.
      Het beschrijft het verhaal van een pater die er 'verdreven' werd omdat de Duitsers het gebouw opeisten. Een gedeelte kon toch nog gebruikt worden door de paters.
      Helaas heb ik het artikel verder niet bij de hand.

      Opmerking


      • #4
        Deze lectuur ingezien?

        * A. van Aarnsbergen (ed). Onze gevallenen, herinneringen aan het verzet in Limburg in de Tweede Wereldoorlog, 1964.


        * A.P.M. Cammaert, Het verborgen front, geschiedenis van de georganiseerde illegaliteit in de provincie Limburg tijdens de 2e Wereldoorlog

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Amienees Bekijk bericht
          Het artikel komt uit de Maasbode van 24 sept. 1953 over het 100 jarige minderbroederklooster van Maastricht.
          Het beschrijft het verhaal van een pater die er 'verdreven' werd omdat de Duitsers het gebouw opeisten. Een gedeelte kon toch nog gebruikt worden door de paters.
          Ik geloof dat ik net de kop heb gezien op Delpher, maar je had het over het Tweede Minderbroederklooster en dat is in de Franse Tijd en later gevangenis geworden.
          Jouw minderbroederklooster betreft het derde klooster, dat aan de Abtstraat/Patersbaan lag. Kijk even in de HEM ('franciscanen').

          OK, de vraag blijft dus open staan: executies op de hei bij Ambij: wie weet er iets over? Hierbij een link naar De Maasbode van 24 september 1953:
          https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...a00055&rowid=3
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 februari 2021, 21:24.

          Opmerking


          • #6
            In de Historische Encyclopedie Maastricht (Ubachs/Evers, 2005) wordt als trefwoord het zogenaamde 'OD-proces' genoemd:

            "Op 22 april 1942 kregen 24 van de 35 veroordeelden tweemaal de doodstraf. Executie op 11 mei 1942 in het concentratiekamp Sachsenhausen [D]. Ter herinnering lieten nabestaanden op 11 mei 1997 een gedenksteen onthullen op de plaats van het vonnis." (Citaat overgenomen met toestemming van de auteursrechthebbende).

            Vragen:
            1. niets over executies op de hei bij Ambij
            2. Waar werd dat vonnis geveld?
            3. waar is nu, indien op de Patersbaan, na al die nieuwbouw daar, die gedenksteen gebleven?
            4. wat gebeurde er met de overigen? Robert Franquinet belandde in het concentratiekamp, maar overleefde wel (zie HEM).

            Antwoorden zijn ongetwijfeld deels te vinden bij Cammaert.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 februari 2021, 20:44.

            Opmerking


            • #7
              https://issuu.com/etalage/docs/etalagewk40eijsden

              Ik heb het vluchtig bekeken, maar vind het niet terug. Lees er waarschijnlijk overheen.

              Opmerking


              • #8
                Antwoord op mijn vraag 2 en 3 vond ik op de website van de Stichting Vrienden van Maastrichtse gevelstenen. Bij toeval overigens, omdat de balk met straatnamen op de hoofdpagina is vastgelopen. Enfin, dat gedenkteken op de Patersbaan is niet zomaar wat. Het oorspronkelijke viel onder de slopershamer, maar nu staat er een complete muur!

                http://www.maastrichtsegevelstenen.nl/oorlog2c.htm (een paar pagina's omlaag scrollen!)
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 februari 2021, 21:06.

                Opmerking


                • #9
                  4. wat gebeurde er met de overigen? Robert Franquinet belandde in het concentratiekamp, maar overleefde wel (zie HEM).
                  Dit vond ik in:
                  Click image for larger version

Name:	Schermafbeelding 2021-02-20 om 22.05.48.png
Views:	144
Size:	97,0 KB
ID:	102934

                  Opmerking


                  • #10
                    Het gaat niet over de Ambyerheide, maar om de Cauberg: https://issuu.com/etalage/docs/etalagewk40eijsden, pagina 30 links bovenaan.

                    Opmerking


                    • #11
                      Dank, Ingrid, ik ben op het verkeerde been gezet. Dat is inderdaad geweest op de plek waar nu het oorlogsmonument staat.

                      Opmerking


                      • #12
                        Hierbij een link naar De Maasbode van 24 september 1953:
                        https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...a00055&rowid=3
                        Last edited by Peter Scheele; 20 februari 2021, 21:42.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          Dank, Ingrid, ik ben op het verkeerde been gezet. Dat is inderdaad geweest op de plek waar nu het oorlogsmonument staat.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik bedoel het monument op de Cauberg. Ik refereerde dus aan dit monument: https://nl.wikipedia.org/wiki/Provin...nument_Limburg

                            Last edited by burgemeester; 20 februari 2021, 21:30.

                            Opmerking


                            • #15
                              [QUOTE=burgemeester;n102939]Ik bedoel het monument op de Cauberg.[QUOTE]
                              Lieve help, ja een kapel: jarenlang langs gelopen op weg naar de sauna en nooit de moeite genomen hem van dichtbij te bekijken. Zo zie je hoe gedachteloos men kan zijn ten aanzien van zijn omgeving...

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X