Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Belastingboekje Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    100.000 bezoek(st)ers in drie (3!) dagen, in een land met zeer beperkte openbaar vervoersdiensten?! Ik denk dat dit affiche alleen de laatste dagen van de manifestatie en tentoonstelling betreft. Elders las ik dat deze drie maanden liep, namelijk in juli, augustus én september.
    Klopt, de tentoonstelling werd geopend op 9 juli 1898.
    Zie: http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap004%3Aa0027

    Opmerking


    • #47
      Datering van des burgemeesters Naamlijst...

      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Na een heerlijke avond en wat verder gezoek ben ik tot de conclusie gekomen dat het boekje gemaakt moet zijn tussen 1903 en 1906.
      Aldus onze burgemeester hier. Dat de lijst van na 1903 moest zijn, kon hij baseren op het gegeven dat Willem Pijls er in was opgenomen met de kwalificatie 'oud-burgemeester'. Pijls trad namelijk in 1903 af. Zijn keuze voor de einddatum 1906 is minder vaststaand: enerzijds het gegeven dat het niet na 1910 kan zijn, omdat burgemeester Bauduin erin wordt vermeld, en die trad in 1910 af; anderzijds de gebruikte papiersoort en typografie. Een beetje wankel dus, misschien.

      Bij het nog eens doorlopen van de lijst uit de Stationstraat viel mij de naam op van L. Schmidlin, fotograafbediende. Die geeft ons een wat 'hardere' einddatum. Schmidlin vertrok namelijk in het voorjaar van 1908 naar Tilburg, waar hij een eigen fotoatelier begon.

      Als we er van uitgaan dat deze lijsten werden gedrukt aan het eind van het belastingjaar, hebben we nu dus een datering tussen 1903 en 1908. Des burgemeesters lijst werd dan gepubliceerd in 1904, 1905, 1906 of 1907.

      Opmerking


      • #48
        Hotel Swelssen, Wijker Brugstraat 28

        Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
        Zelfs de naam van het hoekcafe Swelsen (tot 1912), de voorganger van hotel Beaumont, is niet te vinden.:(
        Hotel Swelssen (eigenaar W. Swelssen) had volgens het telefoonboek van 1915
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 juni 2019, 14:52.

        Opmerking


        • #49
          Geweldig werk, Ingrid!

          Ik heb wat veel champagne genuttigd gisteren en zit dus met een vrij harde kop in mijn boekje te zoeken. Wil niet echt lukken. Ik ben er over aan het denken om dat hele boekje eens te digitaliseren. Het is me al heel vaak tot nut geweest, maar het is vaak moeilijk doorzoekbaar (door de gehanteerde indeling op straten).


          Toch maak ik wat vorderingen. Ik had besloten om maar eens te gaan kijken naar 'photografen', een geliefd onderwerp van onze stadshistorica. Ik wed dat ik er een paar mis. Hier volgen er een paar die ik aantrof.
          • Van den Eerenbeemt, J.G. Helmstraat 8.
          • Sohl, E. Langs de Maas 21.
          • Arnolts, F. Groote Gracht 14.
          • Weijnen, Wed. Th. Jacobsstraat 7.
          Die laatste is interessant, omdat Theodor Weijnen stierf in 1904. Een datering na 1904 lijkt me dus redelijk. Hoe ik aan die datering kom van 1906 weet ik niet precies. Ik heb hier een notitie dat ik dit heb bepaald aan de hand van Alfons Olterdissen, maar als ik dit nu nazoek kan ik dit niet hard maken. 1908 is dus veel veiliger.


          Dan nog enkele faits divers.
          • Baltussen, A.M., Handelsagent, Moesmarkt (Amorsplein) 6. (verdiende 1600 gulden). Dit even voor onze vraagsteller...
          • Jonas, H.C., Verver, Markt 68. (500 gulden)
          • Swelsen, H., Herbergier en winkelier, Capucijnenstraat 84. Verdiende slechts 500 gulden, dus zal niet de gezochte zijn....

          Opmerking


          • #50
            Op het adres Groote Staat 6 woonde de weduwe A.H. Otterbein.
            Als ik het goed heb is dit Gabrielle Marie Hubertine Adèle de Nocker, weduwe van Adolphe Henri Otterbein. Gabrielle overleed op 17 juni 1907.

            Adolphe was al veel eerder overleden (in 1885, hij was veel ouder dan Gabriëlle). Adolphe was militair en bracht het tot luitenant-kolonel. Hij is in Amsterdam verdronken. Beiden zijn begraven op het oude kerkhof aan de Tongerseweg.

            Bronnen:
            Gendalim 7
            http://www.graftombe.nl/names/info/925070/nocker_de
            http://www.graftombe.nl/names/info/925069/otterbein
            http://stamboomonderzoek.com/sumpel/...27&tree=sumpel

            Opmerking


            • #51
              'tis wat! Dan zou ik zeggen 1905 of 1906.

              Opmerking


              • #52
                In deze post (http://forum.mestreechonline.nl/show...6&postcount=12) staat vermeld:
                Pijls, J.A.M.M. Markt 18. Oud-rechter. 25000 gulden

                Ik lees in het boek 'Monumenten in Nederland' (http://www.dbnl.org/tekst/sten009mon...08_01_0090.php) het volgende:

                Rechter J.A.M.M. Pijls liet in 1904-'05 het herenhuis Vrijthof 19 bouwen naar plannen van de Luikse architect S. Rémont in op de Franse renaissance geïnspireerde vormen.

                Mogen we daaruit concluderen dat Jan Alfred Marie Maxim Pijls in 1906 verhuist van de Markt naar het Vrijthof en dat het boekje dus uit 1905 stamt? Of loop ik nu te hard van stapel (dat doe ik wel 'ns)?

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                  Mogen we daaruit concluderen dat Jan Alfred Marie Maxim Pijls in 1906 verhuist van de Markt naar het Vrijthof en dat het boekje dus uit 1905 stamt? Of loop ik nu te hard van stapel?
                  1906! Nu het jaar van uitgave door jullie al was teruggebracht tot 1905 of 1906, wordt het met een vergelijking een peulenschilletje! Al moet burgemeester natuurlijk wel eerst de vesting bestormen! Eureka: morgen zijn ze open!
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 juni 2019, 14:53.

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Regout, P. Boschstraat 45 (25.000 gulden (!) Fabrikant) (zou dit Petrus himself zijn?)
                    Nee, het is zijn zoon Pierre. Die wetenschap komt uit dit document, bladzijde 18, een studie over het Boschstraatkwartier 1904-1905 (pdf bestand, 24 bladzijden):
                    http://shcl.x-cago.com/shcl/resource...B05VanVugt.pdf

                    In dat document staan trouwens meer aardige gegevens over de inkomens en de hoofdelijke heffing. Het maakt onderdeel uit van een symposium uit 2006 van het SHCL over de historische relatie van de stad Maastricht met het bedrijf De Sphinx:
                    http://shcl.x-cago.com/shcl/items/sy...del_index.html

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Eureka: morgen zijn ze open!
                      Dichte poort! Nieuwjaarsuitstapje bij het RHCL...:(

                      Morgen meer!

                      Opmerking


                      • #56
                        Vandaag was alles open!

                        Wat blijkt: het boekje in mijn bezit is hetzelfde als dat in het HCL. Het boekje is dus uit 1906.



                        Voorpagina van 'Lijst der aanslagen in hoofdelijken omslag in de gemeente Maastricht' - 1906.

                        Het getoonde boekje (uit het archief) is ook niet in al te beste staat, maar wel compleet. Mijn boekje mist de voorpagina, vier pagina's met persoonsgegevens en de index. Natuurlijk even een copietje van gemaakt. Helaas zit ook bij het complete exemplaar geen inleiding of handleiding.

                        Op de terugweg nog even het Centre Ceramique ingelopen en het boekje van 1899 opgevraagd. Verschil met het andere exemplaar is dat hier een indeling is gemaakt op inkomen. Beginnend bij de rijkste (een Regout) en dan steeds verder teruglopend. In dit boekje staat wel wat achtergrond. In 1899 was er een vrijstelling tot 300 gulden. Over iedere honderd gulden extra kwam er een belasting van 2,13 %. Dat betekent dat iemand die 400 gulden verdiende fl. 2,13 moest betalen. Bij 500 betaalde je fl. 4,26 enz.

                        Achterin staat nog het volgende: "Op verzoek van eenige Heeren leden van den gemeenteraad en buiten den Raad heb ik het Kohier van den Hoofdelijken omslag geschreven. Het doel, dat met met deze publicatie beoogt is, om door samenwerking met belangstellenden, tot een meer nauwkeurige aanslag te geraken. Met ditzelfde doel wordt in verschillende plaatsen van ons land vanwege de gemeentebesturen het voorlopig Kohier in druk uitgegeven en ter beschikking gesteld."

                        Wie hier met 'ik' bedoeld is, weet ik niet. Toch blijf ik het opmerkelijk vinden dat dit gewoon gepubliceerd werd.
                        Last edited by burgemeester; 3 januari 2012, 16:51.

                        Opmerking


                        • #57
                          Velen zullen graag eens bladeren in dit boekje.
                          Kan en mag de inhoud op het web gepubliceerd worden ?
                          Boed

                          Opmerking


                          • #58
                            Dag Marres, je kunt het boekje gewoon inzien / copieren bij het Centre Ceramique of bij het HCL.

                            Opmerking


                            • #59
                              Ik bedoel voor degenen die een end van Maastricht wonen.
                              Boed

                              Opmerking


                              • #60
                                Aha!

                                Nou ja, juridisch kan dat volgens mij gewoon. Praktisch is het echter heel moeilijk. SJEF zaliger had zich de moeite genomen om dit m.b.v. OCR in te scannen en doorzoekbaar te maken. Ik begin echter niet aan zo'n helse klus.

                                Ik was gister begonnen met het overtypen van het boek in excel. Maar dat is echt kloetewerk. Op mij hoef je dus niet te rekenen!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X