Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wycker Brugstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wycker Brugstraat

    Ik heb dit weekend het fotoboek '' Entree van Maasticht'' van Wil Lem gekocht,en zoals Wil zelf aangeeft is er weinig van de geschiedenis van Wyck op papier gezet, evenals dat er erg weinig foto's van Wyck te vinden zijn :(
    Maar toch, ik blijf opzoek naar oude foto's van rond 1900-1910, van de Wycker Brugstraat, met name foto's ''en face'' van alle panden in deze straat en ook de verhalen hierbij.
    Wie o wie kan mij helpen?
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

  • #2
    Bedankt Olijfje, deze kende ik ook nog niet
    Foto 1. Dit was een van de eerste grootgrutters P.de Gruyter op nr.15, op de eerste etage was volgens mij het magazijn, met aan de straatkant schitterende gebrandschilderde ramen, die nog aanwezig zijn.
    Op dit moment zit hier Linolux, de opvolger van ''het Kousenhuis'' uit de Kleine Staat.
    Foto 2 en 3 kan ik niet zo gauw herkennen.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • #3
      Nee helaas :(

      Ik heb zelf de volgende foto's, waarschijnlijk de meest bekende!
      Rechts van de oude muur van Jaunez nr. 21 en 23

      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

      Opmerking


      • #4
        Een nog oudere van de muur van Jaunez

        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

        Opmerking


        • #5
          En

          Deze, aan de rechterkant vanaf de muur van Jaunez nr. 17-19-21-23, hier op is het huidige huis van Caesar wel te zien.
          Ondanks het feit dat op de foto vermeld wordt dat dit de Stationsstraat is, is dit toch de Wycker Brugstraat
          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Die twee van jou staan al ergens hier op 't forum. Deze is recent, maar wat is in feite anders..? Vroeger (in mijn tijd) had Coen van Orsouw hier een groentezaak.

            Het gaat mij om foto's en verhalen van rond 1900-1910.
            Met name, wie was de bouwer, en wat was de eerste bestemming van de panden.

            toch bedankt
            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

            Opmerking


            • #7
              Wycker Brugstraat

              Wycker Brugstraat

              Na de voltooiing van de doorbraak (de Percee) door de bestaande bebouwing in 1882 vanaf de Maasbrug (Sint Servaasbrug, Aw Brögk) naar het station kregen de straten aan weerszijden van de brug de namen van Maastrichter en Wycker Brugstraat.


              Plattegrond 1850.

              De Brugstraat liep van oudsher vanaf de brug tot aan de Rechtstraat.
              Om de Wijcker Brugstraat door te trekken moest een doorbraak (de Percee) door de bebouwing van de Rechtstraat worden gemaakt.
              Twee panden, De Beer en De Kriekenboom, werden ervoor gesloopt in 1882.
              Voorts werd de tuin van het Annunciatenklooster gekocht van Victor Jaunez, directeur van 'Société Céramique'.
              Daarna kon men de Wijcker Brugstraat in rechte lijn door te trekken.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Wycker Brugstraat

                Handelaar W. H. Maussen liet twee huizen bouwen aan de noordzijde van de Wycker Brugstraat (Nr. 34).
                Het eerste werd ontworpen door H. de Ronde uit Nieuwenhagen.
                Onder de dakrand staan de initialen en het bouwjaar 1888.
                Maussen had snel in de gaten dat een winkel in de Percee goed zou lopen.
                Na zijn dood in 1899 gingen zijn zonen voortvarend te werk.
                Het ernaast gelegen pand, met het huisnummer 38, werd gekocht van een slager.
                In de gevel is een tegeltableau te zien van een koe met het bouwjaar 1902.
                Dit pand is het enige in de hele Percee met Jugendstil-ornamenten.
                Al de panden werden in 1910 verbouwd tot één winkelpand; het kreeg centrale verwarming en electrisch licht.
                Later (1932) verrees na een grootscheepse verbouwing van de panden Wycker Brugstraat 28, 30 en 32 op die plek een modern winkelpand in de stijl van de 'Nieuwe Zakelijkheid' naar een ontwerp van architect Jos Joosten.
                Het pand bezat als novum TL-verlichting.
                In 1981 sloot het warenhuis Maussen zijn deuren.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Wycker Brugstraat



                  Naam: Woonhuis Retrae Wijckerbrugstraat 11 Maastricht
                  Type: woonhuizen;

                  Opdrachtgever: Dhr. Retrae
                  Uitgevoerd: ja
                  Bestaand: ja
                  Architecten: Boosten, A.J.N. / 1927;

                  Adres: Wijcker Brugstraat 11
                  6221 EA Maastricht

                  Archiefgegevens: Stadsarchief Heerlen/AAB W6
                  Bijzonderheden: Retrae was aangesloten bij Ons Belang.
                  Het gevelontwerp is een versimpeling van het belendende pand van bakker Schrijnemaker, huisnummer 15.
                  De etalage is zonder dragers of dubbele lijsten vlak in de gevel geplaatst, wel is er een puntige erker en is de gehele gevel is met plaatmateriaal bekleed.
                  Het pand is nog steeds als winkel in gebruik.

                  Literatuur: Bisscheroux, N., Architectuurgids Maastricht 1895-1995, (1997)19,28,32,3

                  ==========================

                  Naam: Winkelhuis Schrijnemaker Wijcker Brugstraat 13 Maastricht
                  Type: winkelwoningen;

                  Opdrachtgever: Dhr. Schrijnemaker
                  Uitgevoerd: ja
                  Bestaand: ja
                  Architecten: Boosten, A.J.N. / 1923;

                  Adres: Wijcker Brugstraat 13
                  6221 EA Maastricht

                  Archiefgegevens: Stadsarchief Heerlen/AAB W3, W6
                  Bijzonderheden: Opdrachtgever bakker Schrijnemaker spaarde een aankoopbedrag bij de Coöperatieve Bouwvereniging Ons Belang. Deze winkel betrof een bakkerij.
                  In de gevel zien we een fraaie oplossing voor de grote etalage.
                  Dragers uit natuursteen lijken het glazen blok op te heffen.
                  De doorlopende erker is door schoorstenen geflankeerd.
                  De winkeldeur en die naar het woonhuis zijn nog in de oorspronkelijke staat.
                  Het winkelpand, inclusief interieur (Bakkerij Royal), is thans Rijksmonument.

                  Literatuur:
                  ● Mertens, P.A.M., Jongere bouwkunst.
                  Architectuur en stedenbouw van 1850 tot 1940 in Limburg, (2001)82
                  ● Gedenkboek van de Coöperatieve bouwvereniging "Ons Belang" G.A. te Maastricht 1903-1928, [1928]
                  ● Bisscheroux, N., Architectuurgids Maastricht 1895-1995, (1997)19,28,32,3


                  ==========================

                  Naam: Winkelhuis Stegehuis Wijckerbrugstraat 7a en 7b Maastricht
                  Type: winkelwoningen;

                  Opdrachtgever: Dhr. Stegehuis
                  Uitgevoerd: ja
                  Bestaand: ja
                  Architecten: Boosten, A.J.N. / 1930;
                  Bijdragen: Bronswaer - uitvoering,
                  Adres: Wijcker Brugstraat 7a+b
                  6221 EA Maastricht

                  Archiefgegevens: Stadsarchief Heerlen/AAB C5, W6
                  Bijzonderheden: Dhr. Stegehuis was een van de spaarders bij Ons Belang.
                  Hij exploiteerde een agentschap voor wasserij De Lelie.
                  De gevel van het nieuwe pand werd evenals bakkerij Royal, het belendende pand, uitgerust met puntige erkers en met grote blokken gietbeton bekleed.

                  Literatuur: Bisscheroux, N., Architectuurgids Maastricht 1895-1995, (1997)19, 28, 32, 3
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Dit herken ik niet zo 1, 2, 3..
                    Ik herken dit wel 1-2-3 als de Maastrichter Brugstraat.

                    De tabakszaak rechts op de hoek is " 't Piepenhoes".
                    De panden links zien nu heel anders uit.
                    Het straatje naar links is de Kleine Stokstraat.
                    Het pand met de witte gevel daarnaast is Maastrichter Brugstraat 9 & 11.

                    De gedrukte tekst op de foto is dus correct, de handgeschreven tekst niet.
                    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
                      Ik heb dit weekend het fotoboek '' Entree van Maasticht'' van Wil Lem gekocht,en zoals Wil zelf aangeeft is er weinig van de geschiedenis van Wyck op papier gezet, evenals dat er erg weinig foto's van Wyck te vinden zijn :(
                      Maar toch, ik blijf opzoek naar oude foto's van rond 1900-1910, van de Wycker Brugstraat, met name foto's ''en face'' van alle panden in deze straat en ook de verhalen hierbij.
                      Wie o wie kan mij helpen?

                      Ik meen dat het nog niet vermeld is, maar 'De Percee' (nummer 9) uit de reeks Maastrichts Silhouet is dan een alleraardigst boekje. Ik heb er zelf een met een losse uitklapbare 'poster' waar de Stationsstraat en de Wycker Brugstraat en face op getekend zijn. Ik meen dat boekje nog eens bij De Slegte te hebben zien liggen zonder die poster. Ik zou zeggen: let er even op bij de aanschaf! (Als je het al niet zelf hebt).

                      Opmerking


                      • #12
                        Super, allemaal bedankt voor jullie informatie
                        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                          Wycker Brugstraat

                          Na de voltooiing van de doorbraak (de Percee) door de bestaande bebouwing in 1882 vanaf de Maasbrug (Sint Servaasbrug, Aw Brögk) naar het station kregen de straten aan weerszijden van de brug de namen van Maastrichter en Wycker Brugstraat.


                          Plattegrond 1850.

                          De Brugstraat liep van oudsher vanaf de brug tot aan de Rechtstraat.
                          Om de Wijcker Brugstraat door te trekken moest een doorbraak (de Percee) door de bebouwing van de Rechtstraat worden gemaakt.
                          Twee panden, De Beer en De Kriekenboom, werden ervoor gesloopt in 1882.
                          Voorts werd de tuin van het Annunciatenklooster gekocht van Victor Jaunez, directeur van 'Société Céramique'.
                          Daarna kon men de Wijcker Brugstraat in rechte lijn door te trekken.
                          SJEF, heb jij meer informatie over dit stuk van de de Wycker Brugstaat, met name '' de tuin van Jaunez ''?
                          Wat deed Jaunez met dit gebied? En waarom is dit stuk grond zo laat verkocht en aan wie?
                          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
                            SJEF, heb jij meer informatie over dit stuk van de de Wycker Brugstaat, met name '' de tuin van Jaunez ''?
                            Wat deed Jaunez met dit gebied?
                            En waarom is dit stuk grond zo laat verkocht en aan wie?
                            Ik ben druk bezig met het verzamelen van gegevens via diverse boeken.
                            Zodra de afbeeldingen gevonden en gescand zijn, en ik de nodige gegevens in een leesbare tekst heb gegoten, zal ik alles publiceren.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Ik meen dat het nog niet vermeld is, maar 'De Percee' (nummer 9) uit de reeks Maastrichts Silhouet is dan een alleraardigst boekje. Ik heb er zelf een met een losse uitklapbare 'poster' waar de Stationsstraat en de Wycker Brugstraat en face op getekend zijn. Ik meen dat boekje nog eens bij De Slegte te hebben zien liggen zonder die poster. Ik zou zeggen: let er even op bij de aanschaf! (Als je het al niet zelf hebt).
                              Hallo Burgemeester

                              Dat boekje heb ik wel, maar helaas zonder poster. (waarschijnlijk was dat de eerste druk, ik heb begrepen dat deze uitgave zeer populair was)
                              Is die poster te scannen, en zo ja
                              Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X