Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ontbrekende huisnummers Stationsstraat Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
    Dank aan Koelkopke Adresboek van Maastricht verschenen en wel met als jaargang 1958, echter zonder een overzicht van bewoners op straatnaam.
    't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
    is es Mestreechteneer te mage leve ...

    Opmerking


    • #17
      Bouwvergunningen Stationsstraat 38
      Dossiernummer Datering Omschrijving Bouwwerk
      2448 01.06.1904 Verbouwen woonhuis
      1629 20.09.1916 Bouwen houten loods
      136 04.06.1919 Bouwen privaatgebouwtje
      1542 14.01.1925 Verbouwen autogarage
      9088 15.09.1969 Verbouwen van de garage-ingang tot winkel

      Opmerking


      • #18
        Onderstaand al enige informatie verkregen o.a. door advertenties in dagbladen gevonden via Delpher. Ook blijkt de schrijfwijze van deze straat verschillend te zijn, nl. Stationstraat of Stationsstraat. Dat roept de vraag op: Wat is nu juist?

        Stationsstraat 30-32
        - Limburgs Dagblad 31.01.1958
        Lambert van Sebillen, Stationsstraat 30-32, biedt Jukeboxen aan.
        (Dit adres is meer bekend vanwege de wild- en gevogeltehandel Van Sebillen.Tevens verkocht men daar vis, groente en fruit.
        De verkoop vond plaats in de twee aansluitende winkels met de huisnummer 30 en 32. Eerder bekend onder de naam Firma Wed. Leunissen).
        - Limburgs Dagblad 12.07.1971
        Te huur twee winkelpanden Stationsstraat 30-32
        - Limburgs Dagblad 01.07.1978
        Winkelmeisje gevraagd Fa. Leunissen

        Stationsstraat 34-36
        - Volkskrant 28.01.1978
        Architectenbureau Swinkels-Salemans (zie bijlage).
        In eerdere personeelsadvertenties van dit bureau in het Limburgs Dagblad is de huisnummering niet consistent:
        16.03.1961: 34-36
        01.04.1961: 36
        23.11.1968: 36
        30.02.1971: 34-36

        Stationsstraat 38
        -
        Gids van Maastricht en omstreken1898
        Sigaren-Magazijn Firma F. Hollman
        - Limburger Koerier 11.11.1916
        Autogarage de Luxe gedreven door J. Fontenelle-van Kimmenade, Stationsstraat 38 wordt
        overgenomen door Antoine van de Poel, Garage en Chauffeursschool.

        - Website Transport History
        Foto en tekst van de opening op 22 januari 1927 van Garage W. Spronck. dealer Citroen.
        (De foto is gelijk aan die ik plaatse bij bovenstaand bericht van 20 mei).
        - Adresboek van Maastricht 1958
        Garage W. Spronck

        In 1961, of al wat eerder, stond de garage op naam van H.D. Lambrechts (Limburgs Dagblad 28.09.1961).
        Per 1oktober 1964 was de naam gewijzigd in:
        Automobiel- en garagebedrijven Bos (Limburgs Dagblad 17.09.1964).
        Eind jaren zestig zal de garagefunctie van het pand verdwenen zijn. Die datering baseer ik op de bouwvergunning van 15 september 1969: verbouwen van de garage-ingang tot winkel. Maar wat die winkel verkocht?

        Stationsstraat 40
        - Adresboek van Maastricht 1934
        Conraads A.H.H. Winkeljuffrouw
        Ubben F.F. Heeren- en dameskleermaker
        Welters J.M. Chauffeur
        - Adresboek van Maastricht 1938
        Hotel Excelsior; F.M.V.A, van Dongen
        - Limburgs Dagblad 08.03.1950
        Hotel Excelsior
        - Limburgs Dagblad 01.05.1952
        Hotel Excelsior
        - Adresboek van Maastricht 1958
        Hotel Stijns (eigenaar H.J. Rinkens)
        - Limburgs Dagblad 31.12.1965
        Hotel Stijns; eigenaar. H.J. Rinkens
        - Limburgs Dagblad 22.09.1990
        Bestanden bijvoegen
        Last edited by Jo Pluymakers; 10 juni 2020, 14:24.

        Opmerking


        • #19
          Bijgevoegde foto laat ons Hotel Stijns zien in de jaren zeventig. Zoals te zien is, heeft de ingang rechts van het voormalige garagebedrijf een deur gekregen. Dit zal de ingangsdeur van de winkel zijn waarvoor op 15.09.1969 een bouwvergunning werd afgegeven (zie post 17). Het bovenlicht van de deur heeft een opschrift dat wellicht de vraag zou beantwoorden:
          Hoe heette die winkel en wat werd er verkocht? Maar dan moet je dat wel kunnen lezen!
          Bestanden bijvoegen
          Last edited by Jo Pluymakers; 24 mei 2020, 18:15.

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
            Onderstaand al enige informatie verkregen o.a. door advertenties in dagbladen, gevonden via Delpher. Ook blijkt de schrijfwijze van deze straat verschillend te zijn, nl. Stationstraat of Stationsstraat. Dat roept de vraag op: Wat is nu juist.
            Wat een speurzin en prachtig overzicht! Chapeau.

            Wat betreft de naam van de straat: de uitgave 'De straatnamen van Maastricht, hun herkomst en betekenis'

            Opmerking


            • #21
              Aannemer Stitzinger heeft de panden destijds verbouwd naar de plannen van onlangs overleden architect Mans Hofhuis HBO-BNA in 1984, ik weet nog dat er problemen waren met de achterbouw wegens voorschriften inzake vluchten, dat kon alleen aan de Alexander Battalaan. (nu is de Alexander Battalaan ook anders geworden waar voorheen de garage ingang van het taxibedrijf was.)
              Maar misschien dat Paul Rinkens dat nog weet toen hij Hotel Stijns heeft laten uitbreiden.

              Bureau Swinkels Salemans die zaten 3 panden naast de Hotel L Empereur. Daar werkte een vriend van mij en dat is niet nr 34 of zijn die toen erheen verhuisd ?
              Last edited by Antonius; 25 mei 2020, 10:00.
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht

                Wat betreft de naam van de straat: de uitgave 'De straatnamen van Maastricht, hun herkomst en betekenis'
                Het Maastrichtse straatnamenboek uit 1989 'n straat en 'n naam Stationstraat en verwijst daarvoor naar het raadsbesluit van 31 maart 1885. Ik neem dat het raadsbesluit van 4 september 1917 heeft geleid tot de toevoeging van een s !

                Opmerking


                • #23
                  U heeft helemaal gelijk, ook met de waarschijnlijke verklaring van de dubbele s. Niet de eerste keer dat we moeten constateren dat het Straatnamenboek nogal letterlijk uitgaat van de huidige straatnamen. Blijft de vraag, waarom men die naamsverandering voorstond. Ikzelf ben geboren in een Stationstraat, en die straat heet nog altijd zo. Oef, ik krijg een reprimande van de spellingwijzer. Is Stationstraat niet volgens het Groene Boekje?

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                    U heeft helemaal gelijk, ook met de waarschijnlijke verklaring van de dubbele s. Niet de eerste keer dat we moeten constateren dat het Straatnamenboek nogal letterlijk uitgaat van de huidige straatnamen. Blijft de vraag, waarom men die naamsverandering voorstond. Ikzelf ben geboren in een Stationstraat, en die straat heet nog altijd zo. Oef, ik krijg een reprimande van de spellingwijzer. Is Stationstraat niet volgens het Groene Boekje?
                    Inderdaad! Het Groene Boekje vermeldt Stationsstraat! Indertijd heb ik eens informatie ingewonnen bij het Genootschap Onze Taal en uit de toen gemaakte aantekening van mijn telefoontje het volgende: We schrijven een extra s in een samenstelling waarvan het rechterdeel begint met een sisklank.
                    Ik meen dat het straatnaambord tegenwoordig ook de blijkbaar juiste spellingwijze hanteert.

                    Opmerking


                    • #25
                      Even een (beetje) off-topic.

                      Bron: Taalunie

                      10.2 Twee sisklanken

                      regel 10.B


                      We schrijven een extra s in een samenstelling waarvan het rechterdeel met een sisklank begint, als de aanwezigheid van de tussenklank /s/ blijkt uit een vergelijkbaar geval waarbij het rechterdeel niet met een sisklank begint.



                      Of er een tussenklank /s/is, is moeilijk te horen als het rechterdeel van een samenstelling met een sisklank* begint.

                      wandel + straat: wandelstraat

                      station + straat: Stationsstraat



                      We schrijven een extra s in Stationsstraat, omdat we die ook vinden in andere samenstellingen met station-: stationshal, stationsklok, Stationsplein.

                      Andere gevallen:

                      eenmanszaak (want: eenmansactie)

                      bedrijfszeker (want: bedrijfsonzeker)

                      handelszaak (want: handelsmissie)

                      meisjesschool (want: meisjesnaam)

                      damessjaal (want: dameshoed)

                      Soms geeft de Woordenlijst bij een bepaald grondwoord* zowel samenstellingen met als zonder tussen-s. Zo staat er bijvoorbeeld raadkamer en raadgever zonder tussen-s, maar raadsman en raadskelder met tussen- s. Zowel de vormen raadzaal als raadszaal zijn hiermee te verdedigen. Aanbevolen wordt om in deze gevallen de taalpraktijk te volgen
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

                        Bureau Swinkels Salemans die zaten 3 panden naast de Hotel L Empereur. Daar werkte een vriend van mij en dat is niet nr 34 of zijn die toen erheen verhuisd ?



                        Ook in mijn herinnering zat het architectenbureau in het door jou aangegeven pand (heeft als huisnummer acht). Ik ga het uitzoeken!
                        Last edited by Jo Pluymakers; 26 mei 2020, 10:58.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
                          [/I]

                          Ook in mijn herinnering zat het architectenbureau in het door jou aangegeven pand (heeft als huisnummer acht). Ik ga het uitzoeken!
                          Een oud-medewerker van het architectenbureau Swinkels en Salemans liet mij weten, dat het bureau meerdere vestigingen had in Wyck waaronder het door ons bedoelde. Maar het hoofdkantoor was wel degelijk in de Stationsstraat 34-36 en is daar tot 1991 geweest (zie foto). Toen verhuisde het naar de Alexander Battalaan 7 en daarmee vervielen ook de andere vestigingen.
                          Het bureau is inmiddels opgegaan in Architecten aan de Maas, Wim Duisenbergplantsoen.
                          Bestanden bijvoegen
                          Last edited by Jo Pluymakers; 26 mei 2020, 18:29.

                          Opmerking


                          • #28
                            3910 het verbouwen van de voorgevel van de woning, 1959, november 11
                            Datering:
                            1959, november 11
                            Adres:
                            (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 34
                            (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 36
                            Bouwwerk:
                            het verbouwen van de voorgevel van de woning.


                            Uit bijgaande bouwtekening uit 1959 blijkt dat de voordeur aan de rechterzijde is vervangen door een raam.
                            Het lijkt mij dat daar de toegang was tot dat deel van het toen nog gesplitste pand dat huisnummer 34 had.
                            Bestanden bijvoegen
                            Last edited by Jo Pluymakers; 8 juni 2020, 16:01.

                            Opmerking


                            • #29

                              Opmerking


                              • #30
                                Bestanden bijvoegen
                                Last edited by Jo Pluymakers; 12 juni 2020, 21:41.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X