Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ontbrekende huisnummers Stationsstraat Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ontbrekende huisnummers Stationsstraat Maastricht

    In de Stationsstraat ontbreken de huisnummers 34, 36 en 38. Het Designhotel Maastricht en de Bloemisterij de Rozengaard hebben beide als huisnummer 40 en dat behoort ook toe aan het aangrenzende pand dat tot het hotel behoort (zie bijgaande foto). Sinds wanneer en waarom ontbreken die huisnummers?
    Het huisnummer 38 was in ieder geval nog tot plm. begin jaren zeventig bestaand voor de huidige ingang van het hotel met het voorfront met de drie etalages.
    Er was toen een garagebedrijf in gevestigd. Het gebouw dateert van circa 1885.
    Alvast dank voor uw reactie.
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Jo Pluymakers; 1 juni 2020, 22:54.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
    IHet huisnummer 38 was in ieder geval nog tot plm. begin jaren zeventig bestaand (...). Er was toen een garagebedrijf in gevestigd.
    Dat klopt, de firma Bos.Voor de oorlog zat daar het taxibedrijf Citax.

    Opmerking


    • #3
      Mogelijk heeft er ook al veel vroeger een wijziging in de huisnummering plaatsgevonden. De lijst van monumenten in Maastricht dateert het betreffende gebouw in de Stationsstraat rond 1885.
      Mevrouw Evers, Als u even tijd heeft zou u dan zo vriendelijk willen zijn om in het Register van huisnummers in Maastricht een kijkje te willen nemen naar de nu ontbrekende nummers 34, 36 en 38 en naar welk pand toen huisnummer 40 had ? Alvast dankjewel!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
        (...) in het Register van huisnummers in Maastricht een kijkje (...) nemen naar de nu ontbrekende nummers 34, 36 en 38 en naar welk pand toen huisnummer 40 had.
        Klein probleempje: het Register geeft een conversie van de negentiende-eeuwse vroegere huisnummers naar de 'moderne', die van 1888 stammen. De Stationsstraat is pas rond die tijd tot stand gekomen en kreeg dus meteen de nieuwe huisnummering. Het Register stelt op de laatste pagina kortweg: Stationsstraat 1 - 47 en 2 - 50.

        Het Adresboek van Maastricht zou uitkomst kunnen bieden. De meeste hebben naast een alfabetisch register van particulieren ook een soort kleine 'gouden gids'-afdeling en een overzicht van bewoners per straat. Het laatste Adresboek was van 1938:
        * 32-34: L.G. van Sebillen; Wed. Ph.J. Dickhaut; A.V. Bosman
        * 36: Mr. A.E.W. Hustinx
        * 38: Taxi-onderneming Citax; W.L. Spronck
        * 40: Hotel Excelsior; F.M.V.A. van Dongen

        U zou op Delpher eens kunnen zoeken in de kranten met het trefwoord: "Stationsstraat 32" prox Maastricht
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 mei 2020, 09:51.

        Opmerking


        • #5
          Het zou fijn zijn als u even liet weten of u ergens resultaat hebt geboekt.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
            In de Stationsstraat ontbreken de huisnummers 34, 36 en 38. Het Designhotel Maastricht en de Bloemisterij de Rozengaard heeft als huisnummer 40 en dat behoort ook toe aan het aangrenzende pand dat tot het hotel behoort (zie bijgaande foto). Sinds wanneer en waarom ontbreken die huisnummers?
            Het huisnummer 38 was in ieder geval nog tot plm. begin jaren zeventig bestaand voor de huidige ingang van het hotel met het voorfront met de drie etalages.
            Er was toen een garagebedrijf in gevestigd. Het gebouw dateert van circa 1885.
            Alvast dank voor uw reactie.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Mevrouw Evers, Bedankt voor uw suggestie en verdere informatie. Het was geenszins niet mijn bedoeling om niet te reageren want dat is niet mijn stijl. Ik heb inmiddels via Delpher maar ook nog via andere bronnen e.e.a. weten te verzamelen en moet dit nog ordenen. Door PC problemen - gelukkig sinds gisteren weer in orde - is dat er nog niet van gekomen. Bovendien wacht ik nog op een mogelijke aanvulling van een kennis die in dat deel van de Stationsstraat werkzaam is geweest. U hoort dus nog van mij!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                Het zou fijn zijn als u even liet weten of u ergens resultaat hebt geboekt.
                Sorry voor de negatieve suggestie, mijnheer Pluymakers, die niet zo bedoeld was. Weliswaar is het schering en inslag dat een intensieve zoektocht naar het antwoord op een vraag door de ontvanger voor kennisgeving wordt aangenomen en dat een bedankje voor al het werk achterwege blijft, maar dat geldt inderdaad niet voor u. Ik was gewoon oprecht benieuwd naar een verklaring voor het fenomeen. De Maastrichtse huisnummering is nu eenmaal, zoals u weet, een van mijn stokpaardjes en ik kwam zelf niet verder in mijn boekenkast. Bij gelegenheid hoor ik dus graag welke bronnen u nog heeft geraadpleegd, maar haast heeft het natuurlijk allemaal niet.

                Opmerking


                • #9
                  Lieve help, Pier, op basis van deze cijfers kunnen we een volgende generatie wel vergeten!

                  Opmerking


                  • #10
                    Pier, Al speurend naar oude straatbeelden in de Beeldbank van het RHCL kwam ik bijgaande foto uit 1927 tegen. Het pand, waar nu het Designhotel in huist, had toen als adres Stationsstraat 38.
                    Het hotel hanteert echter als huisnummer 40 en toen ik op internet de bij mijn bovenstaand bericht afgebeelde foto's vond met
                    de daarop zichtbare huisnummer 30 en 32, hoefde ik geen inspannende telling te doen om te constateren dat er huisnummers "verdwenen" waren.
                    De vraag blijft echter wanneer en waarom de nummers 34, 36 en 38 verdwenen zijn.

                    Overigens dank voor de leerzame CBS cijfers.
                    Bestanden bijvoegen
                    Last edited by Jo Pluymakers; 20 mei 2020, 10:04.

                    Opmerking


                    • #11
                      Uit de "erfenis" van mijn vader ben ik in het bezit gekomen van een adresboek uit 1934, zie bijgevoegde foto's.
                      Zoals jullie kunnen zien ontbreekt ook hier huisnummer 34 op de Stationsstraat.
                      Misschien dat dit jullie wat verder brengt in jullie zoektocht.

                      Even off-topic. Ik had nog niet eerder iets met foto's gedaan op MO en daarom ging ik op zoek naar de FAQ, maar die zie ik nergens. (Misschien heb ik er overheen gekeken?)
                      Zou toch wel fijn zijn als je zou kunnen nazien hoe e.e.a. in zijn werk gaat hier op het forum.



                      't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                      is es Mestreechteneer te mage leve ...

                      Opmerking


                      • #12
                        Stationsstraat 34

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koelekopke Bekijk bericht
                        Uit de "erfenis" van mijn vader ben ik in het bezit gekomen van een adresboek uit 1934, zie bijgevoegde foto's.
                        Zoals jullie kunnen zien ontbreekt ook hier huisnummer 34 op de Stationsstraat.
                        Dag Koelekopke! Long time no see!

                        Inderdaad ontbreekt nr 34 in je Adresboek, terwijl het in het Adresboek van 1938 is samengetrokken met nr. 32. (zie posting # 4 hierboven).

                        Ik bedacht dat er waarschijnlijk was verbouwd in die gevelwand en heb nu gezocht in de bouw- en hinderwetvergunningen. Daarin is sprake van het verbouwen van de kantoorpanden 34 en 36. Het lijkt mogelijk dat die panden in 1959 zijn gesplitst en in 1977 weer zijn samengevoegd, waarbij een van de huisnummers verviel. (Maar misschien interpreteer ik het wel helemaal verkeerd).

                        RHCL, Bouwvergunningen serie E:
                        3910 het verbouwen van de voorgevel van de woning., 1959, november 11
                        Datering:
                        1959, november 11
                        Adres:
                        (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 34
                        (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 36
                        Bouwwerk:
                        het verbouwen van de voorgevel van de woning.
                        11230 verandering van het kantoorgebouw, 1971, oktober 28
                        Datering:
                        1971, oktober 28
                        Adres:
                        (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 36
                        Bouwwerk:
                        verandering van het kantoorgebouw

                        RHCL, Bouwvergunningen serie F:
                        1338 het verbouwen van kantoorpanden, 1977, februari 28
                        Datering: 1977, februari 28
                        Adres:
                        (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 34
                        (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 36
                        Bouwwerk: het verbouwen van kantoorpanden
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 mei 2020, 11:34.

                        Opmerking


                        • #13
                          En we zijn er nog niet: Stationsstraat 30, 32, 32B, 32C, 32D, 32E

                          1379 verbouwen winkelpui, 1926, augustus 19
                          Datering:
                          1926, augustus 19
                          Adres:
                          (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 32
                          Bouwwerk:
                          verbouwen winkelpui

                          Serie F:
                          8378 verbouw van 2 panden tot 2 winkels en 4 woningen, 1984, januari 16
                          Datering:
                          1984, januari 16
                          Adres:
                          Maastricht, Stationsstraat 30, 32, 32B, 32C, 32D, 32E
                          Bouwwerk:
                          verbouw van 2 panden tot 2 winkels en 4 woningen

                          ???????Serie F:
                          9674 het verbouwen van het bedrijfspand tot speelautomatenhal, 1986, februari 19
                          Datering:
                          1986, februari 19
                          Adres:
                          Maastricht, Stationsstraat 30, 32, 32B, 32C, 32D, 32E
                          Bouwwerk:
                          het verbouwen van het bedrijfspand tot speelautomatenhal


                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 mei 2020, 11:25.

                          Opmerking


                          • #14
                            En voor Stationsstraat nr 40:


                            Serie F:
                            319 het verbouwen van het hotel, 1976, juli 22
                            Datering:
                            1976, juli 22
                            Adres:
                            (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 40
                            Bouwwerk:
                            het verbouwen van het hotel

                            Serie F:
                            3237 afwijken bouwvergunning 76-00395B d.d. 22-07-1976, 1978, september 8
                            Datering:
                            1978, september 8
                            Adres:
                            (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 40
                            Bouwwerk:
                            afwijken bouwvergunning 76-00395B d.d. 22-07-1976

                            Serie F:
                            3530 afwijken bouwvergunning 78-01001B d.d. 08-09-1978, 1979, januari 29
                            Datering:
                            1979, januari 29
                            Adres:
                            (gem. Maastricht) Maastricht, Stationsstraat, 40
                            Bouwwerk:
                            afwijken bouwvergunning 78-01001B d.d. 08-09-1978

                            Opmerking


                            • #15
                              Archief nog op slot want anders zou het inzien van de bouwdossiers mogelijk al duidelijkheid hebben kunnen verschaffen.

                              Dank aan Koelekopke Adresboek van Maastricht verschenen en wel met als jaargang 1958, echter zonder een overzicht van bewoners op straatnaam.
                              Last edited by Jo Pluymakers; 22 mei 2020, 05:12. Reden: correctie

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X