Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bongers Maastricht , uit huis geplaatste kinderen (3) en emigratie Amerika (1)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bongers Maastricht , uit huis geplaatste kinderen (3) en emigratie Amerika (1)

    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Joannes Bongers (Maastricht 11 maart 1850-1945), glasblazer
    Joanna Maria de Kruijff (Maastricht 1 maart 1854 - Maastricht 8 januari 1908 ).
    Op 17 feb 1899 verhuisde het gezin van Pompenstraat 2 naar Raamstraat 44.
    10 kinderen, allen geboren in Maastricht.

    Na overlijden van de moeder (1908 ) werden de 3 jongste kinderen uit huis geplaatst en ondergebracht bij pleeggezinnen,
    Marie (*18 maart 1895) op 8 juli 1908 in Beek.
    Willem Antonius (*7 october 1898 ) op 5 mei 1908 in Belfeld, vervolgens na 3 maanden in een kinderloos gezin in Beek Kelmond.
    Antoinette (*7 aug 1903) is op 5 mei 1908 in Bergen geplaatst.

    ik zou graag willen weten waarom de 3 jongste kinderen bij de vader weggehaald zijn, onder wiens verantwoordelijkheid (kerk, gemeente Maastricht, kinderbescherming?) zij in deze pleeggezinnen terecht gekomen zijn, waarop de keuze voor deze pleeggezinnen gebaseerd was en waarom mijn grootvader na 3 maanden Belfeld naar Kelmond verhuisd is?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 december 2018, 23:14.

    Opmerking


    • #3
      Ik zou de betreffende pagina's moeten zien om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Op het adres Rechtstraat 5 zat in 1938 de Vereeniging Liefdewerk voor de Kinderbescherming, die op 1907 in Nederland was opgericht. Maar het is goed mogelijk dat hier geen verband bestond. De Vereeniging kan in 1908 heel ergens anders gezeten hebben.

      Overigens aanvaardde deze vereniging de voogdij over pupillen in instellingen en over zogenaamde 'vrije pupillen'. (Zie het jaarverslag over 1938: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...mpeg21%3Aa0063). Maar er bestond ook een Raad voor de Voogdij/Voogdijraad. U zou dergelijke gegevens kunnen vinden in een van de Adresboeken van Maastricht, of in een provinciale almanak.

      Antoine was ten tijde van zijn emigratie 17-18 jaar oud. Het is mij niet bekend of iemand toen op die leeftijd nog onder de kinderbescherming of voogdij viel.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 december 2018, 23:33.

      Opmerking


      • #4
        Hallo Ingrid,
        dank je wel voor je snelle reactie(s). Ik had geprobeerd het register document als pdf te uploaden maar dit was te groot. Hieronder de link naar dit document. Is ook te benaderern via wie is wie, zoekcriterium Willem Antonius Bongers Maastricht, wordt gepresenteerd als registerinformatieb1890.
        Vwb je vragen. Ik ben er van overtuigd dat het bij de 2 jongste kinderen om uit huis plaatsing ging. Bij Marie ben ik niet zeker, het zou kunnen zijn dat zij als dienstmeisje aan de slag is gegaan in een boerengezin in Kelmond. Alle 3 de kinderen zijn trouwens in boerengezinnen terechtgekomen die niet aan elkaar verwant waren. De meisjes zijn in de gezinnen ingetrouwd. Mijn grootvader is na zijn eerste verplaatsing vanuit Maastricht naar Belfeld na enkele maanden naar Kelmond verhuisd en bij een kinderloos gezin de familie Cobben terecht gekomen. Van Belfeld is niets bekend. Opvallend dat Marie omstreeks dezelfde datum naar dit zelfde gehucht verhuisde. Dit heeft mogelijk met elkaar te maken. De jongste zoon die hierdoor dicht in de buurt van de oudste dochter kwam te wonen. Vwb Antoine is het een raadsel wat er met hem na overlijden van de moeder gebeurd is.
        Groeten John
        http://www.archieven.nl/mi/1540/?miv...777&miview=ldt

        Opmerking


        • #5
          Vetrekregisters RHCL (1)
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 december 2018, 15:55. Reden: inkorting

          Opmerking


          • #6
            Archieven op gebied van halfwezen, uithuisplaatsing, voogdij en jeugdzorg

            Oorspronkelijk geplaatst door Bonki Bekijk bericht
            Ik zou graag willen weten waarom de 3 jongste kinderen bij de vader weggehaald zijn, onder wiens verantwoordelijkheid (kerk, gemeente Maastricht , kinderbescherming ???) zij in deze pleeggezinnen terecht gekomen zijn, waarop de keuze voor deze pleeg gezinnen gebaseerd was.
            U bent niet de enige die naar dergelijke gegevens vraagt, maar het antwoord is bijna altijd buitengewoon ontmoedigend. En al hebt u er in dit specifieke geval niets aan ('uw' kinderen werden geplaatst buiten de gemeente Maastricht), de trefwoorden 'wezen', 'halfwezen' en 'gesticht(en)' op deze site leveren tal van bewijzen hiervan. Het probleem zit in de historisch korte bewaartermijn van dergelijke gegevens.

            Als de kantonrechter indertijd de uithuisplaatsing van deze kinderen heeft verordonneerd, is het mogelijk dat het besluit bewaard is gebleven in het archief van de rechtbank. Dat ligt dan bij het RHCL. Maar ik geloof niet dat zij vielen onder de bevoegdheid van de Voogdijraad, dus dat is dan einde oefening. Alle andere instellingen die zich hiermee bezighielden, hadden en hebben slechts een bewaarverplichting van vijftien jaar. Ik ben echter geen autoriteit op dit gebied. Misschien dat u om zich in te lezen iets hebt aan deze website: http://www.projuventute.nl/vindbaarh...gdzorgdossiers.
            Succes.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 december 2018, 22:24. Reden: inkorting tekst.

            Opmerking


            • #7
              Hallo Ingrid,

              opnieuw bedankt voor de ondersteuning. Ik ga in ieder geval bij RHCL aan de slag met de vertrekregisters. Mogelijk dat dit iets van informatie over emigratie van Antoine oplevert.

              Vwb het tekstueel advies, helder en duidelijk. Heeft waarschijnlijk te maken met het enthousiasme aan deze kant om zo veel mogelijk informatie aan te bieden in het beschrijven van de casus.

              Groeten
              John

              Opmerking


              • #8
                Vertrekregisters RHCL (2)

                Ik vergat nog te vermelden dat die vertrek-microfiches zich bevinden in de derde (3e) la van die ficheskast. Succes!

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Ingrid,
                  ter info, over vertrekregisters RHCL.
                  Persoonskaarten van mensen die naar het buitenland zijn vertrokken (en daar zijn overleden) zijn aan te vragen bij de gemeente Den Haag: https://www.denhaag.nl/nl/akten-en-v...-aanvragen.htm.

                  Groeten John

                  Opmerking


                  • #10
                    Vertrekregisters
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bonki Bekijk bericht
                    Persoonskaarten van mensen die naar het buitenland zijn vertrokken (en daar zijn overleden) zijn aan te vragen bij de gemeente Den Haag: https://www.denhaag.nl/nl/akten-en-v...-aanvragen.htm..
                    Interessant, nooit geweten. Er blijken 18 Nederlandse gemeenten te zijn die dit soort gegevens voor heel Nederland bijhouden. In Limburg Heerlen en Venlo. Jammer is wel, dat deze bestanden uitsluitend de periode 1940-1994 beslaan. Voor de negentiende- en vroeg-twintigste eeuw hebben we er dus niets aan.

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo Ingrid,
                      helaas niets gevonden in vertrekregister. Kwamen wel een A Bongers tegen maar dat bleek een nichtje te zijn die in dezelfde periode naar Schin op Geul verhuisde.
                      Gr John

                      Opmerking


                      • #12
                        Jammer. Ik zou op dit moment niet weten, waar u het nog zou kunnen zoeken. Mocht u er ooit uitkomen, dan zou het leuk zijn er op deze site iets van te horen. Succes.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 december 2018, 10:22.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X