Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Juwelier

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Juwelier

    Kan iemand zich juwelierszaak Stassin herrinneren die vroeger in Maastricht moet hebben gelegen.
    Deze zou onderstaande speldjes hebben gemaakt in opdracht van de Mastreechter Staar.

  • #2
    Hallo Laurent,

    De juwelierszaak Stassin in Maastricht zegt mij totaal niets.
    Heb je misschien een indicatie in welke tijdsspanne die juwelierszaak in Maastricht gevestigd was?
    Overigens vind ik op Delpher (www.delpher.nl) ook geen enkele treffer.
    Dat brengt mij wel een beetje aan het twijfelen of er ooit wel een (juweliers)zaak Stassin in Maastricht is geweest.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Stassin of Stassar?

      Ik vermoed dat de naam verkeerd gelezen of onthouden is, Pier. Misschien dat je met de nieuwe naam wel iets vind op Delpher?

      In het Adresboek van Maastricht uit 1938 is op pagina 448 sprake van ene V.F.A.M. Stassar, die een goud- en zilverhandel dreef aan de Kleine Staat 4. Of hij zelf ook goud- en zlversmid was, is niet duidelijk. Hij staat niet vermeld bij de tien goud- en zilversmeden in het beroepenregister op pagina 524.

      Even rondneuzen op www.wiewaswie.nl levert het volgende op:
      Victor Francois Antoine Martin Stassar (Maastricht 1897-Maastricht 1951) had een oudere broer die goudsmid was en zich vestigde in Antwerpen, de geboorteplaats van zijn moeder, mw. Stassar-Daenen. Victor geeft bij zijn huwelijk in 1924 - met een meisje uit Heer - op goudsmid te zijn. Als hij overlijdt, is hij nog geen 54 jaar oud.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 juli 2018, 11:27. Reden: correctie

      Opmerking


      • #4
        Zie o.a. https://resolver.kb.nl/resolve?urn=d...2:mpeg21:a0055

        Opmerking


        • #5
          De advertentie van Breur dateert van 1955. Mogelijk is het bedrijf na 1938 uit Maastricht vertrokken, hetzij bij leven van Victor Stassar, hetzij na zijn overlijden in 1951.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 juli 2018, 17:33.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Stassin of Stassar?

            Ik vermoed dat de naam verkeerd gelezen of onthouden is, Pier. Misschien dat je met de nieuwe naam wel iets vind op Delpher?(...).
            Ik had uiteraard een paar varianten van de naam Stassin geprobeerd, maar helaas niet aan Stassar gedacht....
            Gelukkig hebben we nu (waarschijnlijk) de juiste naam

            @ Laurent:
            Ik ga onze moderatoren verzoeken deze posting in de loop van de komende week te verplaatsen naar "U zoekt/wij vinden".
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              Stassin of Stassar?

              Ik vermoed dat de naam verkeerd gelezen of onthouden is, Pier. Misschien dat je met de nieuwe naam wel iets vind op Delpher?

              In het Adresboek van Maastricht uit 1938 is op pagina 448 sprake van ene V.F.A.M. Stassar, die een goud- en zilverhandel dreef aan de Kleine Staat 4. Of hij zelf ook goud- en zlversmid was, is niet duidelijk. Hij staat niet vermeld bij de tien goud- en zilversmeden in het beroepenregister op pagina 524.

              Even rondneuzen op www.wiewaswie.nl levert het volgende op:
              Victor Francois Antoine Martin Stassar (Maastricht 1897-Maastricht 1951) had een oudere broer die goudsmid was en zich vestigde in Antwerpen, de geboorteplaats van zijn moeder, mw. Stassar-Daenen. Victor geeft bij zijn huwelijk in 1924 - met een meisje uit Heer - op goudsmid te zijn. Als hij overlijdt, is hij pas 54 jaar oud.
              Victor Stassar overleed plotseling op 25 april 1951, ruim 53 jaar oud. Sterfhuis: Klein Staat 4 te Maastricht. Hij was gehuwd met Maria Hubertina Goessens.

              Opmerking


              • #8
                De juwelierszaak Stassar in de Kleine Staat bestond zeker nog tot in de jaren zeventig.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jo Pluymakers Bekijk bericht
                  De juwelierszaak Stassar in de Kleine Staat bestond zeker nog tot in de jaren zeventig.
                  Inderdaad Jo, naast het boekenwinkeltje van V & D.

                  Opmerking


                  • #10
                    Beste Laurent,
                    Het is alweer enige tijd geleden dat u ons uw vraag stelde. Heeft u iets gehad aan onze bijdragen? Een reactie wordt op prijs gesteld.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X