Datum:
1 oktober 2013
Volgnummer:
159-eg
Persbericht Gemeente Maastricht
BuitenBeter app ook in Maastricht
Meldingen van problemen in de buitenruimte in Maastricht kunnen voortaan ook via een smartphone of tablet worden doorgegeven. Vandaag gaat namelijk de app BuitenBeter in Maastricht van start. Daarmee is het niet alleen eenvoudiger om meldingen door te geven, maar zijn ook gelijk de coördinaten van de exacte plek toegevoegd en is het mogelijk een foto van het probleem mee te sturen. De app is gratis en beschikbaar voor zes mobiele platforms.
Wethouder André Willems (stadsbeheer): “De app BuitenBeter is eenvoudig te bedienen. En het mooie is dat je snel op elk moment van de dag meldingen kunt doorgeven. Op deze manier kunnen we onze service verbeteren en burgers meer betrekken bij het samen schoon, heel en veilig houden van onze mooie stad.”
Snellere afhandeling bij meldingen met app
Doordat de meldingen rechtstreeks in het meldsysteem van de gemeente worden ingevoerd, voorzien van foto, omschrijving en coördinaten, scheelt dit in tijd om de melding af te handelen. Meldingen die via andere kanalen bij de gemeente binnenkomen, zoals mail, telefoon, Facebook of Twitter moeten eerst nog worden ingevoerd. Op dit moment voert de gemeente een proef uit om de meldingen af te handelen met een speciale app voor de medewerkers van Stadsbeheer en Handhaving. Hierdoor kunnen straks meldingen nog efficiënter en sneller worden afgehandeld.
Overigens wordt de koppeling met het meldsysteem de komende tijd nog verbeterd zodat de melder via BuitenBeter straks gerichte informatie krijgt over de status van de melding.
Over BuitenBeter
BuitenBeter is de landelijke meldingsapp om problemen in de buitenruimte te melden aan de gemeente. Met de app kunnen inwoners direct melden meteen op de plek én het moment dat een probleem gesignaleerd wordt. Met de app gaat dit eenvoudig en snel met foto en gps-coördinaten. BuitenBeter is beschikbaar voor iPhone, Android, BlackBerry, Windows Mobile, Windows Phone en Symbian. De app is gratis te downloaden uit de app-winkels of via www.buitenbeter.nl. De app wordt inmiddels door meerdere gemeenten in Nederland gebruikt.
Afhandeltermijnen meldingen openbare ruimte
Doorgaans handelt de gemeente uw melding, ook die van de BuitenBeter-app, binnen 2 tot 5 werkdagen af. Het gaat hierbij om meldingen die de gemeente zelf kan oplossen.
Er zijn wel enkele uitzonderingen op deze termijnen:
Meldingen die via anderen kanalen (Facebook, e-mail, post of telefoon) worden doorgegeven, duren langer om te verwerken dan meldingen via de BuitenBeter-app.
1 oktober 2013
Volgnummer:
159-eg
Persbericht Gemeente Maastricht
BuitenBeter app ook in Maastricht
Meldingen van problemen in de buitenruimte in Maastricht kunnen voortaan ook via een smartphone of tablet worden doorgegeven. Vandaag gaat namelijk de app BuitenBeter in Maastricht van start. Daarmee is het niet alleen eenvoudiger om meldingen door te geven, maar zijn ook gelijk de coördinaten van de exacte plek toegevoegd en is het mogelijk een foto van het probleem mee te sturen. De app is gratis en beschikbaar voor zes mobiele platforms.
Wethouder André Willems (stadsbeheer): “De app BuitenBeter is eenvoudig te bedienen. En het mooie is dat je snel op elk moment van de dag meldingen kunt doorgeven. Op deze manier kunnen we onze service verbeteren en burgers meer betrekken bij het samen schoon, heel en veilig houden van onze mooie stad.”
Snellere afhandeling bij meldingen met app
Doordat de meldingen rechtstreeks in het meldsysteem van de gemeente worden ingevoerd, voorzien van foto, omschrijving en coördinaten, scheelt dit in tijd om de melding af te handelen. Meldingen die via andere kanalen bij de gemeente binnenkomen, zoals mail, telefoon, Facebook of Twitter moeten eerst nog worden ingevoerd. Op dit moment voert de gemeente een proef uit om de meldingen af te handelen met een speciale app voor de medewerkers van Stadsbeheer en Handhaving. Hierdoor kunnen straks meldingen nog efficiënter en sneller worden afgehandeld.
Overigens wordt de koppeling met het meldsysteem de komende tijd nog verbeterd zodat de melder via BuitenBeter straks gerichte informatie krijgt over de status van de melding.
Over BuitenBeter
BuitenBeter is de landelijke meldingsapp om problemen in de buitenruimte te melden aan de gemeente. Met de app kunnen inwoners direct melden meteen op de plek én het moment dat een probleem gesignaleerd wordt. Met de app gaat dit eenvoudig en snel met foto en gps-coördinaten. BuitenBeter is beschikbaar voor iPhone, Android, BlackBerry, Windows Mobile, Windows Phone en Symbian. De app is gratis te downloaden uit de app-winkels of via www.buitenbeter.nl. De app wordt inmiddels door meerdere gemeenten in Nederland gebruikt.
Afhandeltermijnen meldingen openbare ruimte
Doorgaans handelt de gemeente uw melding, ook die van de BuitenBeter-app, binnen 2 tot 5 werkdagen af. Het gaat hierbij om meldingen die de gemeente zelf kan oplossen.
Er zijn wel enkele uitzonderingen op deze termijnen:
- Spoed
Zaken die een gevaar opleveren voor de veiligheid, of verstoringen van de openbare orde pakt de gemeente meteen op. - Juridische termijnen
Soms is de gemeente gebonden aan wettelijke termijnen alvorens zij actie kan ondernemen. Zo worden fietsen nooit zonder waarschuwing weggehaald (tenzij ze direct hinderlijke of onveilige situaties opleveren). De fietsen worden eerst voorzien van een sticker met daarop vermeld de datum waarop de fiets moet zijn verplaatst. Na 4 weken worden de fietsen die nog steeds niet zijn verplaatst opgehaald. Dan pas kan de melding worden afgehandeld. - Derden
Voor sommige meldingen is de gemeente afhankelijk van andere partijen. Zo heeft de gemeente een contract met Enexis voor het herstellen van kapotte straatverlichting. Zij repareren dit binnen 6 weken nadat ze de melding hebben ontvangen. - Onkruid
Het verwijderen van onkruid gebeurt volgens planning. Op de pagina Onkruidbestrijding houden we wekelijks voor u bij waar wordt geschoffeld en opgeruimd. - Hondenpoep
De gemeente maakt alleen de hondenpoepbakken leeg en zorgt voor het onderhoud van de hondenlosloopgebieden. De gemeente gebruikt de meldingen over hondenpoep wel om te bepalen in welke gebieden er extra gehandhaafd moet worden. - Graffiti (en wildplak)
Het weghalen van graffiti is geen verantwoordelijkheid van de gemeente. Inwoners kunnen op eigen kosten gebruikmaken van de anti-graffitibus van de gemeente Maastricht (of een gevelreinigings- of schildersbedrijf inschakelen). Er is één uitzondering op de regel: grievende graffiti op privé-eigendommen wordt wel gratis door de gemeente verwijderd. - Gebouwen en bedrijven
Meldingen over gevaarlijke situaties of milieuhinder bij bedrijven, illegaal bouwen of brandonveilige situaties pakt de gemeente meteen op als de situatie dat vereist. Anders gebeurt dat binnen 10 werkdagen. De afhandeltermijnen zijn, afhankelijk van wat er aan de hand is, zeer variabel. Spoedzaken worden snel afgehandeld, bijvoorbeeld het illegaal verbranden van afval door een bedrijf. Maar als blijkt dat een milieuvergunning of bouwvergunning is vereist, is de gemeente gebonden aan wettelijke termijnen. Het verlenen van een vergunning duurt minimaal een halfjaar. De gemeente neemt dan contact met de melder op voor meer informatie en om uitleg te geven over de te verwachten afhandeltermijn.
Meldingen die via anderen kanalen (Facebook, e-mail, post of telefoon) worden doorgegeven, duren langer om te verwerken dan meldingen via de BuitenBeter-app.
Opmerking