Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht en de jacht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht en de jacht.

    Enkele Sint Pieternaren en de buit in 1936. Zelfs een kat werd geschoten.


  • #2
    katten: schadelijk zoogdier indien jagend

    Katten in het open veld worden al eeuwenlang gezien als schadelijk: een bedreiging voor op de grond broedende vogels en in grondholen jongen voortbrengende zoogdieren. Verwilderde katten vormen tevens een bedreiging voor door stadsbewoners gehouden kippen, tamme konijnen en ander kleinvee. Vandaar dat zij - ook al weer eeuwenlang - worden afgeschoten als zij op geruime afstand van boerderijen en andere bewoning worden aangetroffen.

    Bovenstaande foto toont een mooi tableau van de oogst van een dag jagen. Bedenk wel dat als al die konijnen hun gang hadden kunnen blijven gaan, de boeren van Sint Pieter aanzienlijke schade hadden geleden en de stadsbewoners - afnemers van wortelen en andere groenten - eveneens.

    En hoe weet ik dat het konijnen zijn? Hun lepels zijn te kort voor een haas. Maar al zouden het hazen zijn: het argument blijft overeind. Of je nu van het konijn gebeten bent of van het haas, het blijft hetzelfde.

    Opmerking


    • #3
      Sjieke foto Breur.

      Zo te zien zat er nogal wat wild in Sint Pieter.
      Na al die jaren weet ik nu eindelijk waarom mijn opa zo vaak konijn at.
      Mestreechter Geis mage beleve
      en dat door te kinne geve.
      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

      Opmerking


      • #4
        En waarom knien mee proemen of in 't zoer een Mestreechse volksgerechten zijn.

        Opmerking


        • #5
          Stropen

          Vergeet niet dat stropers ook nog veel "wegvingen". De veldwachter had er zijn handen mee vol en ook de pachters/eigenaren waren fel tegen het stropen. Het wild was hun eigendom. In mijn jeugd heb ik nog heel wat strikken, klemmen en valkuilen onschadelijk gemaakt in de Hoge Fronten. Tel daar bij de gebruikelijke huiskonijnen in hok bedoeld voor consumptie en dan blijkt dat het konijnenleven vaak kort was. Hun voortplantingsdrift zorgt ervoor dat het leven niet konijnenloos wordt. Oppassen blijft het voor de konijnenziekte (Myxomatose). Deze ziekte kan er flink inhakken.
          Wil je veel konijnen zien, ga dan eens naar het kerkhof van Heugem of naar de mislukte Campus Randwyck. De pech van iemand is het geluk voor anderen.

          Opmerking

          Bezig...
          X