Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

De Slegte

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• De Slegte

Een van die kleine geluksmomentjes die ik mezelf permitteer is het neuzen in de boeken bij De Slegte in de Grote Staat. Daarbij - u raadt het al- neem ik altijd de kast met Limburgensia door, en dan zeker de planken met Maastricht. Het leuke van de Slegte vind ik dat de prijzen redelijk zijn en dat je iets kunt vinden wat niet op bijv. www.boekwinkeltjes.nl aan te treffen is.

Internet heeft voor de boekenliefhebber natuurlijk grote voordelen. Je hoeft niet lang te zoeken en je hebt altijd de goedkoopste aanbieding. Maar het neuzen door de boeken in de zaak zelf, een ontdekkingstocht naar verborgen schatten die op elke plank zouden kunnen liggen, wordt een gevaarlijke aangelegenheid. Mocht je in het antiquariaat uit romantisch oogpunt een boek kopen, dan kijk je thuis even na of je een goede koop hebt gedaan. Blijkt een antiquariaat in Gouda het voor de helft aan te bieden. De laatste veste die niet meewerkt aan de digitalisering is de Slegte in de Grote Staat.

Hoe kan het dat de Slegte niet digitaliseert? Ik heb het zelf altijd verklaard vanuit de stoffige bedrijfscultuur. In het eerste jaar dat ik bij die zaak kwam veranderde er nooit wat. Toen kwam de eerste mokerslag. De collectie Maastricht was verhuisd van de eerste verdieping naar de tweede verdieping. In mijn achterhoofd wist ik dat hiermee de beslissende slag geslagen was. Het management had, zo stel ik me voor, in een rokerig acheraf kamertje hun nieuwe plan gelanceerd. De boeken moesten anders ingedeeld worden. De afdeling Limburg zou, potverdrie!, naar etage twee gaan. De aanwezige medewerkers wisten dat dit het 'Paard van Troje' was.

De ogenschijnlijk kleine verandering was een opmaat naar de grotere verandering die de medewerkers te wachten stond. Sommige dappere medewerkers (met vast contract) kwamen in opstand en boden sterk weerstand. De boeken zouden blijven staan waar ze stonden! Op de barricade! Andere medewerkers stemden stilzwijgend toe. Maar het management was onverbiddelijk. De afdeling Maastricht ging naar de tweede verdieping. Hiermee hadden de veranderaars gewonnen. De slag was geslagen.

Vanaf dat moment zijn tal van wijzigingen doorgevoerd. Ik zie de ijverige medewerkers de boeken nu geregeld van A naar B slepen en weer terug. Het nut ontging me daarvan altijd, maar nu snap ik het.

Na een welverdiende vakantie loop ik deze week de zaak binnen. Het hardnekkig virus van onze tijd heeft dan ook in mijn laatste boekenburcht toegeslagen: de Slegte digitaliseert. Helaas heeft het management dan toch zijn zin gekregen en is er klaarblijkelijk een (vanuit bedrijfseconomisch oogpunt hoogstwaarschijnlijk zeer noodzakelijke) digitaal systeem ingevoerd. De boekwisselingen waren alleen maar gedaan om de medewerkers te laten wennen aan het fenomeen ‘verandering’.

Het geschreven prijsje verdwijnt. Een stickertje met barcode vervangt het potloodje. Hiermee verdwijnt ook de romantiek van ontdekkingstocht. Ik weet niet of er een causaal verband is, maar plotseling zijn de boeken duurder. Ik ben al tijden aan het proberen de silhouetreeks compleet te krijgen. Prijs van een silhouetje met potlood: 2,50. Met barcode: 7,50! Daar gaat mijn plan om de reeks goedkoop bij elkaar te krijgen….

De prijs van verandering.
    Last edited by burgemeester; 20 augustus 2011, 10:06.

Waar is de tijd gebleven van dat nat geworden skelet in de etalage van De Slegte? Weet je het nog, Burgemeester? November 1989?

Brandweer werd de weg versperd door het toegestroomde publiek.

In de dagen erna stond er een grote container voor de zaak, waar je gratis kon en MOCHT shoppen. Er waren er bij, die met aanhangers aan hun fiets de weg versperden voor de meer bescheiden snuffelaars.

De Slegte: boekwinkel uit mijn jeugd, het eerste filiaal dat ik kende, was dat van Arnhem, dat na 45 jaar nog altijd op dezelfde plek gevestigd is. Ik liep er kortgeleden ''blind'' naartoe.

Naderhand zijn er meerdere ramsj-zaken bij gekomen, maar geen van allen haalden het qua sfeer bij De Slegte.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
      Waar is de tijd gebleven van dat nat geworden skelet in de etalage van De Slegte? Weet je het nog, Burgemeester? November 1989?
      Nee! Vertel, Haas!

Opmerking

Ergens moet nog een filmpje zijn van die brand.

Je weet dat het interieur van De Slegte nu zo veel mogelijk brandveilig is gemaakt, en dat die metalen trap en liftschaft niet voor niets op die manier zin gebouwd? Dat was dus naar aanleiding van die bewuste brand gedaan.

Ocharme dat skelet: dat hing wekenlang naar de voorbijgangers te grijnzen, als stille getuige van die fatale avond in november.

Voor zover ik me herinner, waren dat ook de woorden van een journalist die een reportage maakte over de Slegte, destijds, en de gevolgen die de brand hadden gehad.

Voor zover ik me herinner, waren de bouwkundige gevolgen niet eens zo heel erg groot, er was alleen verschrikkelijk veel rook- en waterschade. Dat laatste uiteraard vanwege het bluswerk. En bij mijn weten was het de bovenste verdieping, die bouwkundig het meeste te lijden heeft gehad.

Het skelet: dat hing reclame te maken voor een boek, waarin je kartonnen onderdelen aantrof om zelf je eigen exemplaar mee te maken. In tegenstelling tot de Agostini-reeks: dit skelet was wel compleet.

Het heeft ook heel lang symbool gestaan (gehangen) voor herstel van het winkelpand.

Wie heeft er nog foto's van?

Opmerking

Gelijk

Hallo Burgemeester, ook ik ben vandaag wederom bijna een wekelijks ritueel bij De Slegte binnengelopen en kwam ook tot de ontdekking dat de silhouetreeks reeks dezelfde prijzen heeft als de nieuwe versies, (meen ik) Tenminste het laatste nieuw exemplaat heb ik gekocht voor 7,50, misschien heeft de slegte ontdekt hoe bijzonder aantrekkelijk de boekjes wel niet zijn.

Maar ja we wachten weer tot de volgende week en gaan opnieuw de kasten afstruimen.
          MestreechterSteerke gief um Mestreech.

Opmerking

Het is kortgeleden bekend gemaakt dat de Slegte naast uitgeversoverschotten en ''gewone ramsj'' ook nieuw materiaal gaat verkopen.

Tenminste er staat me daar een krantenartikel van bij.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Na een welverdiende vakantie loop ik deze week de zaak binnen. Het hardnekkig virus van onze tijd heeft dan ook in mijn laatste boekenburcht toegeslagen: de Slegte digitaliseert.
              (...)
              De prijs van verandering.
              Ja, mij was ook al opgevallen dat De Slegte zich sinds kort mengt in de concurrentieslag op boekwinkeltjes.nl. Je zou verwachten dat de prijzen daardoor lager worden, dus waarom die Silhouetjes nu 300% duurder zijn geworden, snap ik ook niet.

Opmerking

De Slegte is vrij duur

Even voor de goede orde.
                Wie gaat er nu naar De Slegte voor een goedkoop tweedehands boek???

Ook ik loop zelden De Slegte, waar dan ook, voorbij, maar de illusie om in De Slegte goedkoop aan tweedehands boekje te vinden heb ik toch echt al lang niet meer.
                Voor echt goedkope boekjes uit m.n. "de collectie Limburgensia" moet je toch echt verder zoeken.

Ik wist overigens niet meer dat De Slegte in 1989 was afgebrand. Ik dacht veel later, maar de tijd vliegt kennelijk voorbij.
                De Slegte is toen een tijdlang gevestigd geweest in een pand in de Wolfstraat. Ik vraag me nu alleen af in welk pand dat toen was?
                Het was een vrij groot pand, gezien in de richting van het OLV-plein aan de linker kant als ik me niet vergis.
                Er was wel alleen maar de begane grond in gebruik.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Voor zover ik het me kan herinneren, was het in het dubbel-pand waar nu onder meer Free Record Shop in zit.

Opmerking

Bezig...
                  X