Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Flora en fauna in Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Flora en fauna in Maastricht.

    De Limburger 21102010:
    Zeldzaam wier in Encivijver

    Duikers van de Maastrichtse Onderwatersport Club hebben in de vijsvijver in de mergelgroeve van de ENCI in Maastricht een bijzonder zeldzaam kranswier gevonden.

    Het gaat om een variëteit van het zogenoemde Brokkelig kransblad (Chara contraria var. hispidula), waarvan sinds 1980 slechts vijf andere vindplaatsen in Nederland bekend waren.
    De duikers inventariseerden de vijver voor het Landelijk Informatiecentrum voor Kranswieren. Brokkelig kransblad behoort tot de groenwieren. Ze hebben geen bladen, wortels of bloemen. Ze planten zich voort door middel van kleine knolletjes (bulbillen) die bijvoorbeeld door vogels verspreid kunnen worden.
    Volgend jaar kijken duikers van de Maastrichtse Onderwatersport Club of deze zeldzame soort zich heeft weten te handhaven.

  • #2
    Nog even en er wordt een zeldzame Pier gevonden........
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      ... maar dan wel eentje uit het Maastrichtien. Of bestonden die toen nog niet? Volgens de creationisten wèl, want alle landdieren werden tegelijkertijd op zaterdag geschapen. Alhoewel, die geloven natuurlijk weer niet in het Maastrichtien. Nóg een reden om die lui niet serieus te nemen

      Opmerking


      • #4
        ENCI verkoopt opnieuw grond.




        Cementproducent ENCI doet opnieuw een stuk grond van de hand. Een gebied van ruim 53 hectare wordt verkocht aan vooral boeren die de grond nu al pachten. De verkoop maakt deel uit van het zogeheten transformatieplan. Het is de bedoeling dat het terrein van ENCI na de laatste mergelwinning in 2019 deels verandert in een natuur- en recreatiegbied, en deels in een industriegebied.
        In oktober droeg ENCI de Observant, de Oehoevallei en een deel van het eigen bos over aan Natuurmonumenten.

        Bron: http://www.l1.nl/

        Opmerking


        • #5
          Vossenoverlast valt mee.

          De vossenoverlast in Biesland en Campagne valt mee.

          Bron: Dagblad De Limburger.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #6
            En dan vraag ik mij meteen af, hoe het zit met mensenoverlast - fysiek en verbaal geweld - en het aantal diefstallen in deze buurten gepleegd door mensen.

            Opmerking


            • #7
              Ik heb geen last van vossen!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                Ik maak bovendien uit het artikel op dat de 76 deelnemers aan de enquete allemaal van de menselijke soort waren. Hoe zit het met de overlast die vossen hebben van mensen? Tijd voor een enquette onder de vossen

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Ik maak bovendien uit het artikel op dat de 76 deelnemers aan de enquete allemaal van de menselijke soort waren. Hoe zit het met de overlast die vossen hebben van mensen? Tijd voor een enquette onder de vossen
                  En haas gaat deze vossen met gevaar voor eigen leven interviewen. Zo, dat is geregeld.

                  Opmerking


                  • #10
                    Iech zeen regelmaotig vosse es iech aon 't wèrrek bin.
                    Iech höb 't daan euver d'n Hoege Kenaaldiek en de boeterèn vaan Hare en Ittere.
                    Kompleminte, Pieke

                    Opmerking


                    • #11
                      Ook op het kerkhof van St. Pieter en de toegangsweg naar de Lichtenberg zijn veel vossen te zien tijdens stilteperiodes. Schitterend om te zien! Mooier en beter op hun plek dan oerrunderen en wat teruggefokte paarden.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Mooier en beter op hun plek dan oerrunderen en wat teruggefokte paarden.
                        Jawel, maar die hebben we nodig om de ruige gebieden ruig te houden. En dat is weer handig voor die vossen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          Jawel, maar die hebben we nodig om de ruige gebieden ruig te houden. En dat is weer handig voor die vossen.
                          Er zijn betere methoden om deze relatief kleine natuurgebieden schraal te houden, dan begrazing met deze moeilijk handteerbare dieren. Schapen en geiten zijn even effectief en mensvriendelijker. Bovendien kan men maaien; het maaisel dient wel afgevoerd te worden ter voorkoming van bemesting=verrijking van de grond (hooi is goed wintervoer).

                          Opmerking


                          • #14
                            Ach Breur, je weet hoe dat gaat. Het een is te gewoontjes, vraagt ruimte voor een schaapskooi of iets dergelijks, en een herder(in). Het ander laat niets staan, dus dan hou je niets over, en moet gemolken worden. En dat hooien kost natuurlijk ook mankracht = geld. Dan is zo'n oerrund toch veel goedkoper in het gebruik? Bovendien: nu het Belvédère-project vertraging oploopt, kunnen we daar voor MCH2018 een prehistorisch dorp bouwen compleet met klokbekercultuurmensen en hun vee. Handig dat we dan al wat van dat spul in huis hebben en er ervaring mee hebben opgedaan...

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik ga daar wel wonen. Ik kan jagen (vissen), slachten, koken en gewas verbouwen. Pottenbakken lukt ook nog wel. Gun je mij ook een paar herderinnetjes ? Dan kan ik de vooraf genoemde werkzaamheden laten uitvoeren en hoef ik achteroverliggend op een bos hooi alleen maar te commanderen. . Wat valse honden erbij en ik heb geen last meer van de fiscus of andere ambtenaren (en dat is de éérste keer dit jaar dat ik het woord ambtenaar misbruik). Wie gaat er mee?

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X