Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Limburg vrij?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Limburg vrij?

    Ik weet niet waar ik dit precies kwijt kan, maar ik vind het hilarisch.

    http://www.clannasaor.com/limburghistory.htm

    Is misschien wat veel om te lezen, maar de volgende zinnen wil ik jullie toch echt niet onthouden:

    Today, Limburg is still a split nation, the Western part being occupied by the Belgians and the Eastern part by the Hollanders. Limburg is not only occupied by these foreign nations, the Limburgers are also being oppressed by them in a vile manner.


    Maar... Dit blijkt een echte tekstcriticus te zijn. De volgende analyse is werkelijk briljant!
    Vief Limboer, en den Hollender euver de moer!, meaning Long live Limburg, and the Hollander over the wall! [‘Vief Limboer’ comes from French ‘Vive Limbourg’, in the Limburg spelling, the pronunciation being the same; ‘Limboer’ rhymes with ‘moer’].
    Another variant sometimes heard includes the Fleming (“... den Hollender en de Vlaoming ...”), but in that case the “wall” doesn’t work, since the Flemings live West of Limburg, and there’s no river floating in that direction ...

    I rest my case.

  • #2
    Geweldig, burgemeester, ik heb een heleboel bijgeleerd en dr. Pierre Ubachs moet zijn Handboek voor de geschiedenis van Limburg nodig herschrijven!
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 december 2009, 10:20.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Geweldig, burgemeester, ik heb een heleboel bijgeleerd en dr. Pierre Ubachs moet zijn Handboek voor de geschiedenis van Limburg nodig herschrijven!
      De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars.

      Opmerking


      • #4
        Met dezelfde geschiedenisfeiten kun je heel andere interpretaties leveren. Voor zijn betoog mist hij overigens een gebeurtenis/persoonlijkheid, Scherpenzeel-Heusch en de verkiezingen voor het Frankfurter parlement.

        Opmerking


        • #5
          Het lijkt wel, in een iets andere vorm, op het gezwets van die taal-verkrachter hietbrink. Alles zo omvormen, dat het Nederlands, of in dit geval Limburg, het middepunt van alles is. Ik hecht er eigenlijk totaal geen waarde aan. Of het opzettelijk zo gedaan is, weet ik niet, maar volgens mij was de schrijver van dit ´fraais´ geen taal-virtuoos.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            commentaar IMHE: 'Geweldig, burgemeester, ik heb een heleboel bijgeleerd en dr. Pierre Ubachs moet zijn Handboek voor de geschiedenis van Limburg nodig herschrijven! '

            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars .

            Natuurlijk is de door Burgemeester gevonden tekst klinkklare onzin. Ik hoop dan ook dat iedereen begrijpt dat zowel mijn eigen commentaar hierboven, als het antwoord daarop van Burgemeester zelf, ironie is. Zoals de vroegere stads-archivaris en -bibliothecaris mr.dr. H.H.E. Wouters placht te zeggen als zijn personeel eens twijfelde over wat hij zei: 'Dames en heren, dit is een grapje.'
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 december 2009, 13:30.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht


              Natuurlijk is de door Burgemeester gevonden tekst klinkklare onzin. Ik hoop dan ook dat iedereen begrijpt dat zowel mijn eigen commentaar hierboven, als het antwoord daarop van Burgemeester zelf, ironie is. Zoals de vroegere stads-archivaris en -bibliothecaris mr.dr. H.H.E. Wouters placht te zeggen als zijn personeel eens twijfelde over wat hij zei: 'Dames en heren, dit is een grapje.'
              Ik sluit me hier natuurlijk volledig bij aan. Jammer - maar waarschijnlijk terecht - dat je dat ten overvloede moet vermelden.

              Opmerking


              • #8
                Voor mij hoeft dat niet, hoor. Ik kan dergelijke dingen wel waarderen op zich. Jammergenoeg is er een aantal mensen dat dit soort teksten koestert, en voor waar aanneemt. Een van de kwalijke voorbeelden daarvan heb ik hierboven al genoemd.
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #9
                  Deze vorm van 'geschiedschrijving' is behoorlijk standaard in een hoop landen (ook Europese). Ik ben het in de loop der jaren vaak tegengekomen.

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X