Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Twiedehands Twiedekans

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Twiedehands Twiedekans

    Twiede kans voor spullen en mensen.

    Kansarmen leren en werken in voormalig KPN-gebouw aan François de Veijestraat.
    Het is de grote drijfveer van Mia Dircke: iets doen voor anderen die het minder getroffen hebben.
    Dat wil ze nu doen met haar stichting Twiedehands Twiedekans.



    Met tranen in haar ogen neemt Mia Dircke bloemen in ontvangst.
    "Sorry hoor, het wordt me even allemaal te veel.
    Ik ben zĂł blij dat ik dit eindelijk voor elkaar heb."
    Dircke was jaren bezig met het verkrijgen van een eigen pand.
    Toen pension Jekerzicht, de opvang voor zwerfjongeren waar Dircke jaren werkte, wegens een faillissement de deuren moest sluiten, ging ze met nĂłg meer verbetenheid op zoek.
    Met succes, want dit jaar kreeg ze eindelijk toestemming om het voormalig KPN-gebouw aan de François de Veijestraat te gaan bestieren.
    Het doel van het pand stond voor Dircke al jaren vast: een ruimte om kansarmen een nieuwe kans te geven.
    "Door ze te laten werken, door ze bezig te laten zijn met hun hobby of door iets te leren.
    Als ze maar iets te doen hebben.
    De opvang is vaak wel geregeld in Maastricht, de dagbesteding een stuk minder."
    Trots leidt ze de gasten rond door het enorme pand.


    Vrijwilligers en jongeren gaan samen aan de slag bij Twiedehands Twiedekans.
    In het midden Mia Dircke.
    foto: Diana Scheilen.



    "Hier op de benedenverdieping worden tweedehands spullen opgeslagen en verkocht, want er moet uiteraard ook geld verdiend worden om de rekeningen te kunnen betalen.
    Hier komen computers die ze kunnen opknappen en daarna kunnen gebruiken.
    In de kelder komt een fietsenwerkplaats en plek om meubels te herstellen, die we vervolgens weer kunnen verkopen."
    De Maastrichtse is vastberaden om het project te laten slagen.
    "Structuur en dagbesteding zijn enorm belangrijk voor deze mensen.
    We willen verschillende activiteiten aanbieden.
    Niet alleen werken, maar ook leuke workshops.
    Zo zijn we al in gesprek met een visboer die een workshop 'vis bereiden' wil komen geven.
    We willen dingen aanbieden waar de mensen iets aan hebben."
    Dircke gaat aan de slag met haar oud-collega’s van Jekerzicht Jerome Slaats, Nicole Bandi en Tanja Vervoort.
    "Mensen met het hart op de goede plaats.
    Zij willen iets doen voor anderen, net als ik.
    Gelukkig zijn er meer mensen die zo zijn.
    Als je ziet hoeveel spullen ik heb gekregen om hier te kunnen verkopen.
    Ongelofelijk.
    Zelfs een tweedehands bestelbusje.
    Perfect, zo kan ik een jongere inzette om spullen op te halen."
    EĂ©n van de jongeren die emplooi vindt bij Twiedehands Twiedekans is Silvio Debiasi (23).
    Hij is afgekeurd en woonde door verschillende problemen samen met zijn vriendin Samantha Keerssemeeckers een tijdje bij pension Jekerzicht.
    "Alleen maar thuiszitten is ook niks.
    Hier kan ik helpen.
    Het is heel belangrijk dat je iets kunt doen.
    Zo krijg je structuur in je leven.
    Voor veel jongeren is dat heel belangrijk, dat heb ik gezien in Jekerzicht."
    Zijn vriendin Samantha Keerssemeeckers wil ook meehelpen, al heeft ze daar vanaf september minder tijd voor.
    "Dan begin ik weer met een opleiding.
    Silvio is dan hier bezig, ik ga leren.
    Zo werken we aan onze toekomst."
    Dat is ook exact het doel van de stichting Twiedehands Twiedekans: mensen weer toekomst geven.
    "Niet alleen jongeren hoor", verduidelijkt Dircke.
    "Alle kansarmen die willen, kunnen hier aan de slag."
    Op de eerste verkoopdag vinden de tweedehands spullen al gretig aftrek.
    "U kunt daar betalen meneer", zegt Dircke tegen Ă©Ă©n van de bezoekers.
    Trots kijkt ze om zich heen.
    "Die spulletjes krijgen dus al een twiede kans.
    Nu de kansarmen nog.
    Dat is veel belangrijker."


    © Stefan Gybels
    gazet De Limburger
    27 juli 2009
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Twiedehands Twiedekans

    Snelservice voor scootmobiel en klussen

    TWEEDE KANS
    Nieuwe intiatieven om jongeren weer aan de gang te krijgen


    Een snelservice voor Maastrichtenaren die pech hebben met hun scootmobiel, rolstoel of traplift.
    Dat is één van de nieuwe initiatieven van Twiedehands Twiedekans, de stichting die een kringloopwinkel exploiteert aan de François de Veijestraat.
    Twiedehands Twiedekans is nu bijna acht maanden bezig met activiteiten om jongeren vanuit een achterstand weer mee te laten doen en waar mogelijk door te laten stromen naar opleiding of werk.
    Het gaat dus niet alleen om een tweede kans voor spullen, maar ook voor mensen.
    Centraal staat de kringloopwinkel in het voormalige PTT-gebouw, naast het oude kantoor van Rijkswaterstaat.
    Sinds de start hebben twee medewerkers een baan gekregen en zijn drie jongeren een opleiding begonnen.
    „Dat is meer dan ik vooraf had durven hopen.
    Maar ook als ze niet doorstromen, is het van belang.
    Mensen krijgen hun zelfrespect terug en kunnen hun verhaal kwijt”, zegt coördinator Mia Dircke.
    Twiedehands Twiedekans, dat geen subsidie ontvangt, werkt samen met Mondriaan Zorggroep, de afdeling Sociale Zaken van de gemeente en het UWV.
    De inkomsten komen uit verkoop van spullen en donaties.
    Van valse concurrentie kan de stichting dan ook niet worden beschuldigd, stelt Dircke.
    Verder begint deze maand ook een fietsreparatiepunt.
    „Wij kregen al veel oude fietsen binnen.
    Sommige knappen we op.
    Andere worden gesloopt voor de onderdelen.
    Het was eigenlijk logisch daar een fietsreparatiepunt aan te verbinden.
    Ook omdat dat goede leerwerkervaringsplaatsen oplevert.”
    Een ander nieuw initiatief betreft een klussenbedrijf.
    „Dat wordt gedragen door iets oudere mannen van in de dertig.
    Kleine klusjes zoals een kapotte kraan, huiselijke klusjes als het zetten van een slot of het afvoeren van rommmel.
    Onze eerste opdracht is het aanleggen van geveltuintjes in het Statenkwartier.”
    Het plan om een scootmobielservice te beginnen, leefde al langer.
    Nu de investering rond is, gaan ze onder de naam Pitstop half mei van start.
    „Sinds Welzorg, dat rolstoelen en dergelijke levert, is verhuisd naar Parkstad, duurt het veel langer voordat reparateurs in Maastricht kunnen zijn.
    Laatst hoorde ik van een vrouw die een paar uur vastzat met een traplift.
    Bedenk wel: wij doen alleen kleine reparaties.
    Lekke banden, mechanische mankementen en het opladen van een accu.
    Welzorg werkt via vergoedingen uit de WMO.
    Daar wilden we niet tussen gaan zitten.
    De gemeente heeft mij verzekerd dat we niks verkeerd doen.”
    Dircke verwacht dat de stichting nog wel een paar jaar op de huidige locatie kan blijven.
    Het oude Rijkswaterstaatkantoor (later asielzoekerscentrum) staat weliswaar op de nominatie te worden verbouwd tot Hilton-hotel, maar zover is het nog lang niet.
    Voor de geplande tijdelijke Cofeecorner met koffieshops hoeft de stichting ook niet te wijken.
    Die komt in het midden van het uitgestrekte complex, tussen de opslag van Opera Zuid en de kringloopwinkel in.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Twiedehands Twiedekans, dat geen subsidie ontvangt, werkt samen met Mondriaan Zorggroep, de afdeling Sociale Zaken van de gemeente en het UWV.
      De inkomsten komen uit verkoop van spullen en donaties. Van valse concurrentie kan de stichting dan ook niet worden beschuldigd, stelt Dircke.
      Ik wil hier een aantal kanttekeningen bij plaatsen.

      De samenwerking met genoemde diensten, is dit geen vorm van indirecte subsidie ? Wie betaalt de huur ? Wie is de baas; wie draagt de ondernemers verantwoordelijkheid. Hoe zit het met garantie en consumentenrecht ? M.a.w. hoe is dit geregeld.

      Opmerking


      • #4
        Wat doet Twiedehands Twiedekans?

        In de rubriek Vitrien was deze week een reportage over 2e Hands, 2de Kans.

        De reportage is HIER te zien.

        Oorspronkelijk geplaatst door Breur
        Ik wil hier een aantal kanttekeningen bij plaatsen.

        De samenwerking met genoemde diensten, is dit geen vorm van indirecte subsidie ? Wie betaalt de huur ? Wie is de baas; wie draagt de ondernemers verantwoordelijkheid. Hoe zit het met garantie en consumentenrecht ? M.a.w. hoe is dit geregeld.
        Voor zover ik weet betaalt de stichting Twiedehands Twiedekans alles uit eigen middelen die worden gegenereerd door de opbrengst van de verkoop zoals die te zien is in de reportage.
        Natuurlijk zal men geen marktconforme huurprijs betalen, maar men zit natuurlijk ook niet op een A1 locatie.

        In ieder geval krijgen alle medewerkers ook dagelijks een gezonde en verantwoorde maaltijd aangeboden, omdat veel personen die door Twiedehands Twiedekans begeleid worden de afgelopen periode in hun leven geen gestructureerd leven hebben gehad en daarbij een gezonde maaltijd een luxe was.

        Tja, hoe zit het met garantie op tweedehands goederen!?!
        Dat gaat in goed overleg is mijn ervaring met tweedehands zaken.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Tja, hoe zit het met garantie op tweedehands goederen!?!
          Dat gaat in goed overleg is mijn ervaring met tweedehands zaken.
          Men is wettelijk verplicht de garantie te regelen; ook voor tweedehands goederen. Die kan niet alleen in het kader van "goed overleg". Ik begrijp wel dat in de uitvoering dit goed verloopt, maar je weet het maar nooit. Het is een tip om er eens naar te kijken.

          Zie o.a. http://www.goeievraag.nl/vraag/maats...jkt-geld.32620

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton
            Maastricht Aktueel 11 maart 2013:



            Twiedehands-Twiedekans kandidaat voor Oranje Fonds Kroonappels


            Mag hopen dat deze stichting een kans maakt.
            met name de inzet van deze mensen.
            onder leiding van Mia Dircke
            Iedereen kan nu stemmen op Twiedehands-Twiedekans!
            Klik HIER en stem.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Gestemd, dus.
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Driemaal gestemd
                Kompleminte

                Toller

                Opmerking


                • #9
                  Eén keer gestemd, maar in drie categoriën...

                  Opmerking


                  • #10
                    Idem dito!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik sluit mij bij jullie aan
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • #12
                        Oranje Fonds Kroonappels winnaars Maastricht

                        Na een spannend stemweekend is bekend welke organisaties doorgaan naar de volgende ronde van de zoektocht naar de Oranje Fonds Kroonappels. Wij hebben deze organisaties inmiddels op de hoogte gebracht, maar we kunnen ons voorstellen dat u ook benieuwd bent!

                        De winnaars in Maastricht zijn:
                        Jeugd
                        Asinotherapie (therapie met behulp van ezels) tegen pesten! van Stichting Asinotherapie.

                        Buurt
                        Kinderboerderij als kloppend hart van de buurt van Boerderij Daalhoeve.

                        Helpende hand
                        Vrijetijdsbesteding voor mensen met beperking. van Stichting Vrienden van De Merici.
                        Er volgen nu twee stemrondes waarbij winnende organisaties en deskundigen hun stem uitbrengen. Uiteindelijk zijn er drie winnaars, zij worden op 18 april bekend gemaakt. De winnaars ontvangen uit handen van de nieuwe Koning en Koningin een Appeltje van Oranje én een geldbedrag van €50.000,=.

                        We willen u hartelijk danken voor uw deelname aan onze zoektocht naar de Oranje Fonds Kroonappels. Door uw kennis en voorkeur kunnen we ons beschermpaar de weg wijzen naar de mooiste, beste en succesvolste sociale initiatieven in het Koninkrijk!

                        Helpt u het Oranje Fonds om sociale initiatieven in het Koninkrijk der Nederlanden te ondersteunen? Hierdoor is er minder eenzaamheid en voelen meer mensen zich hier thuis. Word Vriend van het Oranje Fonds. Elke gift besteden we voor 100% aan onze doelstelling. Alvast veel dank voor uw steun!

                        Met vriendelijke groeten,

                        Ronald van der Giessen
                        directeur Oranje Fonds

                        Opmerking


                        • #13
                          Jammer voor mijn kandidaten. Geen van hen haalde de volgende ronde. Niettemin wens ik hen alle een goed nieuw jaar.

                          Opmerking


                          • #14
                            De kinderboerderij had mijn stem, sjiek
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #15
                              Stichting Twiede Hands, Twiede Kans stopt

                              Zoals de eerste posting van deze topic al door Sjef werd beschreven ging Twiede Hands, Twiede Kans veertien jaar geleden van start.
                              Twiede Hands, Twiede Kans kreeg in 2009 van de gemeente Maastricht toestemming om in het voormalig KPN-gebouw aan de François de Veijestraat een kringloopwinkel te gaan bestieren.
                              Aan deze overeenkomst kwam in 2022 een einde.
                              De stichting Twiede Hands, Twiede Kans heeft in de jaren na 2009 diverse initiatieven ontwikkelt.
                              Alle initiatieven hadden maar Ă©Ă©n vooropgezet doel: (kansarme) mensen weer toekomst geven.

                              Veertien jaar later gaat de stichting echter stoppen.
                              Niet dat er geen kansarme mensen meer zijn, maar Mia Dircke, een van de bestuursleden, deelde afgelopen vrijdag, 8 september 2023, tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Trefcentrum Wittevrouwenveld aan de Edisonstraat, mee dat de overgebleven bestuursleden kampen met allerlei ouderdomskwaaltjes. Na het overlijden van Peter Vrehen in 2022 en het beëindigen van de huurovereenkomst aan de Francois de Veijestraat kwamen er bovendien zoveel (administratieve) lasten bij dat de enige reeele oplossing was om te stoppen.

                              Conform de statuten van de Stichting is het geld van de stichting verdeeld onder zes andere goede doelen, te weten
                              de Cliniclowns, Kinderen zijn de baas, Stichting De Knoevel, de Maastrichtse Verkennersband, Adelante en Stichting Veul Diech Good.

                              Alle stichtingen konden een cheque in ontvangst nemen van € 2.500,- of € 5.000.
                              Deze cheques werden uitgereikt door wethouder Alex Meij (Sociale Zaken, PVM).


                              Overhandiging van de cheque aan de Clini-clowns


                              Overhandiging van een cheque aan de Maastrichtse Verkennersband.
                              Last edited by Pier; 10 september 2023, 17:01.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X