Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Koninginnedag

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Koninginnedag

    Overzicht van activiteiten op Koninginnedag 2008.

    Ook dit jaar weer wordt Koninginnedag op een aantal locaties in Maastricht gevierd.
    Een overzicht is ook te vinden op de webpagina van het oranjecomité Maastricht.

    Centrum.
    Traditiegetrouw trekt de Mestreechter Fanfaar St. Joezep ’s morgens om 7.30 uur erop uit om een aantal gedecoreerden een serenade te brengen, een traditie die al jarenlang door deze fanfare verzorgd wordt.
    In de St. Janskerk aan het Vrijthof begint om 10.00 uur een oecumenische gebeds- en dankdienst, opgeluisterd door het de Koninklijke Maastreechter Staar en de Koninklijke Harmonie van Maastricht.
    Deze dienst wordt bijgewoond door de nieuw gedecoreerden en wereldlijke en militaire autoriteiten.

    Om 11.00 uur start de Buitengewone Vlaggenparade op het Vrijthof.
    Aan deze plechtigheid werken mee: DD. Maestrichtse Stadsschutterij; Mestreechs Rizzjemint; De Bond van Wapenbroeders en Veteranen organisaties; De Koninklijke Harmonie van Maastricht; Politie-Kapel Regio Limburg-Zuid; De Nationale Reserve; De Maestrichter Brigade van de Koninklijke Marechaussee 1814-1844.
    Traditiegetrouw is de Stichting Maastricht Vestingstad met kanon aanwezig.

    Op het Vrijthof is van 12.00 tot 17.00 uur een rommelmarkt alléén voor kinderen.
    De kinderen kunnen hier op een deken hun (kinder)spulletjes aan de man/vrouw brengen.
    Het verkopen van snoep, etenswaren en nieuwe producten is niet toegestaan.
    Stadswachten en politie zullen toezicht houden en de regels handhaven.
    Voor de kinderen is het verder mogelijk om op een pony te rijden, zich uit te leven op een springkussen en deel te nemen aan diverse andere activiteiten.
    Deze middag vinden diverse optredens plaats op en rond de kiosk.
    De spits wordt afgebeten door de Wycker Fanfare St. Fransiscus, vervolgens zullen afwisselend optreden : Varieteshow groep Jacona, Zangvereniging Ascension, Maastrichtse Country Dansers en Hermenie Vreug Zaat.



    In het Stadspark en op de Onze Lieve Vrouwewal is het muziekfestijn, met vrijmarkt, Queensday Festival van 10.00 tot 22.00 uur.
    In de Maastricht Music Hall van 22.00 tot 05.00 uur het dance evenement Orange Kiss.
    Het COC houdt Roze Vrijmarkt aan de Bogaardenstraat.

    Wyckerpoort.
    Plaats: Old Hickoryplein.
    Aanvang rommelmarkt is om 10.00 uur, de overige activiteiten starten om 12.00 uur.
    Diverse optredens van o.a.: Huub Adriaens, Kompenei.
    Ook demonstratie met politiehonden.

    Heugemerveld.
    11.00-19.00 uur; rommelmarkt, disc jockey, diverse kinderspelen.
    Vanaf 13.30 uur optredes van Banda Solido, Athur Magic, Neet Kepot te Kriege en Maurice en de haonekempkes.
    Dit alles op speelplaats van 'La Bellettsa', Kardinaal van Rossumplein en voor 'Villa aon d’n Diek'.

    Itteren.
    13.00 uur: Rommelmarkt voor kinderen in het Martinushoes, 14.30 uur: Fiets versieren.
    15.30 uur: rondtocht Fanfare door Itteren gevolgd door versierde fietsen.
    17.00 uur: Itterse X-Factor.
    21.00 uur Afsluiting in Café ’t Trefpunt met orkest Line Stone Blue.

    Wolder.
    Hier start om 11.15 uur een kinderfietsparade voorafgegaan door Harmonie Wilhelmina.
    Aansluitend bij voetbalclub Leonidas-W allerlei spellen.
    Last edited by Toller; 16 december 2014, 18:57.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Koninginnedag

    De festiviteiten rondom Koninginnedag 2009 in Maastricht kunt u lezen op de webpagina van het ORANJE-comité Maastricht.

    De gedecoreerden in Maastricht zijn in 2009:

    Ridder in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. M.G.J. de Leeuw
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>mevr. A.E. Essers-Heunen
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. A.J.M. Frijns
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. F. Schobbe
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>mevr. J.M.V. Sistermans-Smeets
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>mevr. J.J.W. Stevens-Kerkhofs
    Ridder in de Orde van Oranje-Nassau-->>mevr. R.H.G.C. Schefman-van Neer
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. A.J.N.M. Tillie
    Officier in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. prof. dr. H.F.M. Crombag
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. A.P. Darding
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. H.M.L. Habets
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>mevr. W.G.M. Willems-van Kan; vrijwilligster
    Officier in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. prof. dr. C. Spreeuwenberg
    Ridder in de Orde van Oranje-Nassau-->>mevr. J.H. Pot-Timmerman
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>mevr. E.J.M. Tossaint-van Hoogstraaten
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>mevr. H.J.G. van der Sman-Koolen; mantelzorger
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. J.H. Lamkin; secretaris van De Zonnebloem
    Ridder in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. M. Es-Sadki
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. M.J.W. Bruijnzeels
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. P.H. Fooij
    Lid in de Orde van Oranje-Nassau-->>dhr. A.A.M. Reggers
    Last edited by SJEF †; 29 april 2009, 14:49.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Koninginnedag

      Vuurwerk Koninginnedag Maastricht afgelast

      Het feestelijke vuurwerk dat op de Griend in Maastricht omstreeks 22.00 uur Koninginnedag moest afsluiten, gaat NIET door.
      De gemeente Maastricht heeft dat donderdagmiddag in overleg met het organiserende Oranje Comité Maastricht besloten.
      De aanleiding is het drama met doden in in Apeldoorn.
      Burgemeester Gerd Leers Spreekt zijn afschuw uit en betuigt zijn medeleven met de nabestaanden van de slachtoffers.
      Het Queensday-festival met popmuziek bij de Onze Lieve Vrouwewal in het stadspark gaat door met een iets stemmiger programma.
      Ook de vrijmarkten zijn niet afgelast.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Lintjesregen 2010 Maastricht

        Traditioneel worden op Koninginnedag onderscheidingen uitgereikt aan personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de gemeenschap in Maastricht.

        Via een PDF bestand leest u wat meer over deze personen.
        Met dank aan Stadskrant De Ster.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Een portret over Ben de Bruijn, het kersverse lid in de Orde van Oranje-Nassau en woonachtig in Maastricht, leest u door het downloaden en opslaan van dit PDF bestand.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Maar dit jaar is alles anders !
            Vrijmarkten, vuurwerk, de hele reutemeteut !

            Kijk voor alle info op http://www.maastrichtviert.nl/
            Dankjewel olijfje voor deze info, voor ieder wat wils.
            Gilbérke en ik gaan voor de kleurplaat http://www.maastrichtviert.nl/Kleurp...icht_Viert.pdf
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #7
              Zie ik dat goed? Zit er een datumfout in de berichten? Kijk eens goed naar de datum waarop Sjef dat bericht over het afgelaste vuurwerk heeft geplaatst. Het moet toch DONDERDAG 30 april 2009 zijn?
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Dat klopt, dat was vorig jaar!

                Vanavond wel, 10 uur, de Griend?
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                  Zie ik dat goed?
                  Zit er een datumfout in de berichten?
                  Kijk eens goed naar de datum waarop Sjef dat bericht over het afgelaste vuurwerk heeft geplaatst.
                  Het moet toch DONDERDAG 30 april 2009 zijn?
                  Haas, je hebt gelijk.
                  Die datumsprong zal wel ontstaan zijn tijdens een van de uitvallen en crashes, of tijdens een update van de forumsoftware of tijdens de verhuizing naar een andere server.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Voor hen die geen vuurwerk hebben kunnen zien, plaats ik twee zelfgemaakte foto's die gemaakt zijn vanaf de droomvijver bij kasteel Hoensbroek.





                    Een samenvatting van de festiviteiten tijdens koninginnedag 2010 via dit PDF bestand
                    Last edited by SJEF †; 1 mei 2010, 20:22. Reden: toevoeging tekst
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Koninginnedag Amsterdam betekende voor deze inwoner van Maastricht een vlucht naar het zuiden. Op vrijdagochtend echter géén tram naar het Centraal Station (alle tramverkeer binnen de singels afgelast). Gelukkig liep lijn 12 (Van Baerlestraat) wel, zodat ik om 9:45 uur op het Amstelstation de trein kon nemen naar Maastricht. Die had echter op dát moment al vijf minuten vertraging, hetgeen betekent dat het toen al hommeles was op Centraal.
                      In Maastricht bleek dat de bussen van Veolia weekenddienst reden, zodat ik veertig minuten tegenover De L'Empereur heb staan vernikkelen in de koude wind, dit ondanks bodywarmer en regenjas. Nog weinig mensen op straat en op het Vrijhof.
                      Na exact vier uur reizen gearriveerd, waarop onmiddellijk de zon doorbrak. Hoera! Zoals elk jaar de nationale driekleur uitgestoken, nou ja, aan het balkonhek vastgeboden, omdat de vlaggestok dreigde te breken in de straffe wind. En zo werd het toch nog een mooie dag...
                      (Obligaat einde aan lagere schoolopstellen in de jaren negentienvijftig).
                      Last edited by Clio; 1 mei 2010, 12:41. Reden: redactie

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik kan me koninginnedag 2010 amper herinneren.

                        Opmerking


                        • #13
                          Voor onze burgemeester is volgend jaar alles dus weer helemaal nieuw en dat is toch fantastisch? Hopelijk komt hij vandaag niet dit mannetje tegen ...

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                            Koninginnedag Amsterdam betekende voor deze inwoner van Maastricht een vlucht naar het zuiden.
                            What a mistakuh to makuh, Clio. K'dag in A'dam moet ik aan iedereen ten sterkste afraden. Een paar jaar geleden was het nog wel leuk, maar het evenement is al jaren op z'n retour en de sfeer is steeds baldadiger geworden (ook al zegt de politie dat het allemaal nogal mee is gevallen). Heel veel Amsterdammers ontvluchten de stad. Ik ben gisteren laat op de dag nog wel de stad in geweest, maar ik had het gevoel op het centraal station een meute hooligans tegemoet te treden. Voor een aantal mensen betekent het ietsje losser omgaan met de regels op zo'n dag dat ze volledig door het lint gaan. Niet doen dus.

                            Mocht je binnenkort, op een normale dag, nog eens willen komen, je hébt m'n telefoonnummer, dus we kúnnen eventueel ergens op een rustig terrasje wat babbelen...

                            Opmerking


                            • #15
                              El Loco heeft helemaal gelijk.
                              Koninginnedag in A'dam is niet meer wat wat geweest is. Ik heb in de jaren negentig bijna altijd Koninginnedag gevierd in A'dam.
                              Laatste keer was, geloof ik, in 2003, toen voor de eerste keer het treinverkeer van en naar A'dam met Koninginnedag uitviel.
                              Maar toen constateerde ik al dat de typisch A'dam sfeer steeds meer verdween en de 'House- en technomuziek' het meer en meer overnam.
                              Dus, bleef ik maar weg.
                              Nu heb ik niets met het Koningshuis, dus om in het zuiden Koninginnedag te vieren is niets voor mij.

                              Evenwel ben ik vorig jaar eens door het Stadspark in Maastricht gewandeld en ik moet zeggen het beviel wel.
                              Dus dit jaar ging ik weer eens sfeer snuiven in het Stadspark en de rest van de stad.
                              De sfeer was goed, maar nu moet mij toch iets van het hart.
                              In het Stadspark moest ik €2,20 betalen voor een consumptie in een plastiek bekertje
                              Gaandeweg de middag zag ik steeds meer jeugd met 'eigen' blikjes en flesjes (bier) lopen........
                              Ik kan het ze niet kwalijk nemen, maar als de politiek wil dat de jeugd minder gaat drinken, dan bereiken ze dit niet door de prijzen in het stadspark met 'Queensday' (zoals het feest in goed Maastrichts kennelijk heet) op een schandalig hoog peil te houden.
                              Dit fenomeen zien we ook steeds meer bij de "elfde-van-de-elfde" en alle carnavalsdagen.
                              Ik ben ervan overtuigd dat de politiek, bij het afgeven van de vergunning, invloed kan hebben op de hoogte van de prijs van een consumptie.

                              En voor de rest was het een leuke Queensday
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X