Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Historische lindebomen OLV-Plein opzettelijk vergiftigd

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Historische lindebomen OLV-Plein opzettelijk vergiftigd

    Op het Onze Lieve Vrouwe-plein zijn enkele bomen opzettelijk vergiftigd door onbekenden. Bij de betreffende bomen – ze staan pal tegenover de cafés ‘De Lanteern’ en ‘Brasserie van Buuren – zijn op borsthoogte (naar het zich laat aanzien met boormachines) meerdere kleine gaten geboord waardoor gif is ingebracht. Volgens de gemeente Maastricht bestaat de kans dat de eeuwenoude Lindebomen, die voor een specifieke sfeer zorgen op het pittoreske plein, voor de stad verloren gaan. De afdeling Stadsbeheer heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Lees hier verder
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

  • #2
    Te triest voor woorden! Hoe haal je het in je hoofd!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Toch, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de dader enig "belang" heeft bij het verdwijnen van de lindebomen. En op deze manier het "recht" in eigen hand heeft genomen. Ik kan me anders niets voorstellen bij de "lol" van deze vandalistische daad.

      Wat de motieven van de dader(s) ook moge zijn, men heeft zich waarschijnlijk niet gerealiseerd, welke enorme schade hiermee wordt veroorzaakt. En dan heb ik het niet alleen over de financiële schade voor de gemeenschap. Maar alleen al dat laatste is mogelijk aanzienlijk.

      Als de linden het niet mogen overleven, en daar lijkt het er momenteel niet naar uit te zien, zal herplant moeten plaatsvinden. Om het beeld enigszins in ere te herstellen zullen er bomen van enige orde herplant moeten worden. Het kopen en planten van een boom van enige omvang en ouderdom is een kostbare aangelegenheid. Ik ben benieuwd hoe de gemeente dat gaat aanpakken.

      Overigens mag je ook enige kanttekening plaatsen bij het monumentale karakter van de huidige bomen. Ook de huidige linden zijn ooit als een klein boompje begonnen. Wij zullen het echter nooit meer meemaken dat deze bomen hun volle wasdom bereiken. En dat is jammer.
      De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

      Max Dendermonde

      Opmerking


      • #4
        Dus als ik u goed begrijp dan kunnen er mensen zijn die hinder van de bomen hebben en dit laag bij de grond hebben aangepakt.
        Welke overlast geven dit soort bomen dan?
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          Beste Parel,

          Ik heb geen idee. Maar ik heb in mijn loopbaan genoeg "argumenten" gehoord van mensen om tegen een boom te zijn. De boom geeft te veel schaduw in mijn appartement, ik moet mijn auto iedere week poetsen vanwege de plakzooi van de boom, ik heb last van de gevallen bladeren in de herfst, ... Om maar een paar van de gehoorde drogredenen te noemen om een boom weg te willen hebben. En kijk maar naar bijvoorbeeld "de rijdende rechter" om te zien hoe ver sommige mensen kunnen gaan in hun strijd tegen vermeende overlast.

          Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd; ik vind dit vandalisme schandalig en op geen enkele manier goed te praten.
          De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

          Max Dendermonde

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
            Beste Parel,

            Ik heb geen idee. Maar ik heb in mijn loopbaan genoeg "argumenten" gehoord van mensen om tegen een boom te zijn. De boom geeft te veel schaduw in mijn appartement, ik moet mijn auto iedere week poetsen vanwege de plakzooi van de boom, ik heb last van de gevallen bladeren in de herfst, ... Om maar een paar van de gehoorde drogredenen te noemen.
            Ik ben tegen het vergiftigen van bomen. Maar als bomen ernstige overlast bezorgen (was dat het geval op het O.L.Vrouweplein?) dan moet de eigenaar daar iets aan doen. Ik woon niet in een bos. Heb bijna het hele jaar last van die bomen. Auto poetsen: vaak 2 keer per dag wil je nog door de ruiten kunnen kijken. Pas weer afwateringsverstopping door de zaden van verleden jaar. En die vallende takken wil je niet op je hoofd krijgen. De rest bespaar ik jullie. Vind dat géén drogredenen. Met andere woorden: overlast is vaak te voorkomen door deskundig snoeien. Laat takken niet hoog boven daken uitgroeien. Zorg voor voldoende winddoorlaat in de kern, plant bomen niet net boven rioleringen en denk eens mee met bewoners. Er zijn voldoende boomsoorten welke minder overlast geven. Het beheer van bomen bestaat niet enkel in het handhaven van wat er staat. Er zal tijdig geleidelijk verjongd dienen te worden om de stad groen te houden.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              ...
              Vind dat géén drogredenen.
              ...
              Beste Breur,

              Mijn reactie is zeker niet bedoeld als een oordeel over jouw situatie. Ik ken die situatie onvoldoende om daar ook maar enig gefundeerd oordeel over te kunnen vellen.

              De keuze van de juiste boomsoorten, een goede plaatsbepaling, deskundig onderhoud en tijdige verjonging is zeker van belang voor een goede populatie stadsbomen.

              In het geval van de monumentale linden op het Onze Lieve Vrouweplein kan echter niemand beweren dat die bomen er plotseling stonden. Ondernemer, bewoner of passant hebben volgens mij de bomen op het plein voor lief te nemen. En dat ontslaat overigens een gemeente niet van de plicht om de bomen goed te onderhouden.

              Ik wil met het bovenstaande trouwens niet beweren dat de dader rond het OLV plein gezocht moet worden, of dat de gemeente haar werk niet goed gedaan heeft. Ik kan me echter maar moeilijk een beeld vormen van een zieke geest die "zomaar" voor de lol een monumentale boom vergiftigd.
              De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

              Max Dendermonde

              Opmerking


              • #8
                @Karel de Karel, ook ik wil NIET met de vinger wijzen naar de aanliggende horeca uitbaters, maar het kwam wel ff in mij op.
                De bomen sieren het O..LV. Plein en horen erbij, ze geven schaduw indien nodig.
                Hoop niet dat de bomenvergiftiger nog elders zijn slag zal slaan in de omringende parken.

                @Breur doet de gemeente de bomen ook snoeien en onderhouden?
                Gelukkig is een van je hobby's auto's wassen dus dat is een meevaller
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking


                • #9
                  Ik begrijp Karel dat je individuele situaties niet kunt beoordelen. Maar ik ben al zo vaak om de oren geslagen met drogredenen vanuit gemeentehoek. Beschadiging en vernieling van andermans eigendommen (zowel die van de gemeente en van de bewoners) is strafbaar. Bovendien weet je niet wat de gevolgen zijn van een eventuele gifpil of ander toxisch middel in de bomen. Het gebruikte middel moet gemakkelijk op te sporen zijn. Laat resten achter.
                  Last edited by Breur; 27 mei 2014, 17:36.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                    @Breur doet de gemeente de bomen ook snoeien en onderhouden?
                    Gelukkig is een van je hobby's auto's wassen dus dat is een meevaller
                    Parel, de gemeente besteedt maximaal een halfuur per boom gemiddeld eens in de drie jaar. En dan maar hopen dat ze geen boom overslaan als er auto's geparkeerd staan. Dat moet beter te regelen zijn. En als je na deze spoedsnoei naar de bomen kijkt, zie je nog heel veel wat weggesnoeid diende te worden (dood hout) en ongewenste scheuten. Overigens lost het drastisch snoeien op termijn niets op. De bomen krijgen hierdoor vaak een groei-impuls. Ook werd vaak op het verkeerde moment gesnoeid - de bomen stonden volop in blad. Zijn er nu echt onoverkomelijke problemen met de hoogte van een boom dan is het beter om de bestaande boom weg te halen en een nieuwe boom te planten van een soort die van nature nooit hoger wordt dan de maximaal gewenste boomhoogte.

                    En auto's wassen zie ik meer als een sociale activiteit. Je maakt nog een praatje met mensen op straat. Zelfs vaker zo lang dat de auto niet schoon wordt.

                    Opmerking


                    • #11
                      Bomenplan gemeente Maastricht.

                      2.4.10 Beleidsnota Bomen in beeld
                      De gemeente Maastricht hanteert sinds 1999 de Bomennota (Bomen in beeld – beleidsnota over de bomen in Maastricht). Het doel van de Bomennota is:
                      inzicht geven in de actuele situatie van het bomenbestand en aangeven welke inspanningen en maatregelen nodig zijn voor een duurzaam beheer en onderhoud van structuur- en/of beeldbepalende boombeplantingen;
                      aan de hand van een ruimtelijke visie op hoofdlijnen een beleidskader voor de bomen vaststellen waarin staat aangegeven welk bomenbeeld in de toekomst wordt nagestreefd. Dit toekomstbeeld is richtinggevend voor planning, ontwerp, onderhoud en beheer van bomen in Maastricht;
                      aan de hand van een bomenplan voorstellen doen voor de oplossing van bestaande knelpunten met bomen in Maastricht. Een selectie van deze voorstellen vormt een activiteitenlijst. Deze lijst geeft uitwerking aan het nieuwe bomenbeleid.

                      -----

                      Ik weet niet of dit bomenplan nog actueel is. De Gemeente is opdrachtgever voor de snoei- of andere werkzaamheden en voort deze werkzaamheden vaak uit via aannemers.

                      De knelpunten zitten vaak in de term "beeldbepalend" en het zal U niet verbazen: budget! Vaker heb ik al vernomen "Uw straat is niet opgenomen in het bomenplan". Maar dat is voor de verantwoordelijkheid van de aanzegger
                      Last edited by Breur; 27 mei 2014, 18:16.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                        Dus als ik u goed begrijp dan kunnen er mensen zijn die hinder van de bomen hebben en dit laag bij de grond hebben aangepakt.
                        Welke overlast geven dit soort bomen dan?

                        Lindebloesem ruikt HEEL erg lekker, als je in de schemering in de buurt van deze bomen komt ruik je de zoet geur van nectar. Dat zien mensen vaak als een plaag bij deze bomen omdat het bijna letterlijk honig regent. Alles gaat plakken. Ik heb me laten vertellen dat het meubilair op het Slevrowweplein niet goed te vrijwaren is, in de ogen van de ondernemers, van deze plaag. Ik zou dan ook niet uitgaan van EEN dader maar ws zijn de meeste ondernemerns van het Slevrowweplein erbij betrokken. Het schijnt ook zo te zijn dat de ondernemers al jaren steen en been klagen bij de Gemeente. Wonderbaarlijk dat daar niet constructief is meegedacht. Bijvoorbeeld tegemoetkoming in kosten voor plakbestendig meubilair.
                        Platanen zijn overigens OOK prachtig, zeker als je ze zo leidt dat er een overkapping ontstaat. Ze geven minder plak/overlast en hebben een prachtige bast.
                        Begrijp me goed ik ben FEL tegen het vernietigen van groen om een economisch motief te valideren. En de zoete geur van de zinderende Linde in de ondergaande zon is een natuur fenomeen dat haar gelijke niet kent in een anderszins door kapitaal platgewalste binnenstad. Ik kan hjet niet laten om in deze tijd van het jaar de straten op te zoken waar de Linden staan en dan stil te staan bij de geur. Een sensuele ervaring!
                        Groet Jean d'n 1ste

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jean 1ste Bekijk bericht
                          En de zoete geur van de zinderende Linde in de ondergaande zon is een natuur fenomeen dat haar gelijke niet kent in een anderszins door kapitaal platgewalste binnenstad. Ik kan hjet niet laten om in deze tijd van het jaar de straten op te zoken waar de Linden staan en dan stil te staan bij de geur. Een sensuele ervaring!
                          Jean Premier: geweldig. Koop wel een helm.

                          Opmerking


                          • #14
                            wat?

                            Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                            Op het Onze Lieve Vrouwe-plein zijn enkele bomen opzettelijk vergiftigd door onbekenden. Lees hier verder
                            tja je kunt niet alles gelezen hebben (dat het bericht al uit mei stamt ) ik zie het nu pas.

                            Wat een ongelooflijke rotstreek.


                            Is er ook boom doctor technisch iets gebeurd?
                            Is er iets te melden over het onderzoek na aangifte bij de politie?

                            Is Maastricht niet inmiddels compleet in rep en roer en zoekt men allemaal die vermaledijde snoodaard welke aan de schandpaal zou moeten staan met een giftige zetpil in zijn reet?

                            Ja dat laatste mag ook niet maar ik word er wel erg boos over en bal de vuisten tijdens het schrijven.

                            Wat de Reuk betreft, moet ik Jean de 1ste gelijk geven.
                            Wat de Overlast van een boom betreft, door sommigen hier besproken, kan ik enkel zwijgen en janken.
                            Nog steeds ziet men zich als het evenbeeld van god... (heel tragisch die rotstreek)
                            Iets te oud voor re-educatie
                            iets te jong voor afdanking
                            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jean 1ste Bekijk bericht
                              ... Alles gaat plakken. Ik heb me laten vertellen dat het meubilair op het Slevrowweplein niet goed te vrijwaren is, in de ogen van de ondernemers, van deze plaag. Ik zou dan ook niet uitgaan van EEN dader maar ws zijn de meeste ondernemerns van het Slevrowweplein erbij betrokken. Het schijnt ook zo te zijn dat de ondernemers al jaren steen en been klagen bij de Gemeente. Wonderbaarlijk dat daar niet constructief is meegedacht. Bijvoorbeeld tegemoetkoming in kosten voor plakbestendig meubilair. ...
                              Van oorsprong - wat ik mij kan herinneren - bleven de terrassen aan het OLV-plein beperkt tot het stoepje voor de cafés. Het zijn de ondernemers zelf die de keuze hebben gemaakt om - met het oog op vergroting van de omzet - hun terrassen uit te breiden tot op het plein zelf, tot onder de lindebomen. Dat is een bewuste en vrije ondernemerskeuze, met inbegrip van alle daarbij behorende lusten en lasten. Ze hebben volgens mij dan ook geen enkele grond om te klagen of om een tegemoetkoming in de kosten van de gemeente te vragen.
                              De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                              Max Dendermonde

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X