Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wordt de koopavond op donderdag afgeschaft?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wordt de koopavond op donderdag afgeschaft?

    Ongeveer anderhalf jaar geleden voerden "we" in Maastricht nog de discussie of een permanente koopzondag wel/niet zinvol en/of gewenst was.

    Nu wordt, overigens niet alleen in Maastricht, de discussie gevoerd of de wekelijkse koopavond op donderdag nog wel zinvol is?
    De Vereniging Ondernemers Centrum (VOC) komt naar verwachting binnenkort met een plan om te bekijken of het niet zinvol is om de koopavond op donderdag in te ruilen voor een verlengde openstelling op zaterdag.

    Nu ben ik geen econoom noch een zelfstandig Maastrichts ondernemer doch slechts een normale consument met hopelijk een beetje normaal gezond boerenverstand, maar volgens mij klopt hier iets niet.......

    Er is bijna geen buurtsuper of elektronicagigant meer die niet dagelijks, dus ook op zaterdag, tot minstens 20.00 uur open is.
    Bovendien bepaalt de huidige Maastrichtse winkeltijdenverordening al dat winkeliers dagelijks tot 22.00 uur geopend mogen zijn.
    De vraag is dus wat de VOC beoogd met dit idee?

    Mijn boerenverstand zegt mij dat de ondernemers in het centrum zichzelf in de voet schieten met het steeds verder doorvoeren van de liberalisering van de winkeltijden in Maastricht.

    Voor de kleine lokale winkelier, die toch een zeer belangrijk aandeel heeft in de schakering van een aantrekkelijk winkelaanbod, is het welhaast onmogelijk om zijn of haar winkel "altijd" open te hebben op momenten dat het druk is in de stad.
    En was het niet mn. de voormalige boekhandel Selexyz's in Maastricht die pleitte voor een permanente koopzondag, maar zelf wel zo wat de eerste onderneming was die (bijna) omviel?
    Niet op de laatste plaats komt dit vanwege het feit dat steeds meer consumenten (moi!) producten via internet kopen.

    Volgens mij moge het duidelijk zijn dat verlengde openingstijden geen zode aan de dijk zetten voor ondernemers, de horeca wellicht uiitgezonderd, in de binnenstad.
    Sterker nog, dankzij het feit dat de winkels "altijd' open zijn mijd ik de binnenstad van Maastricht steeds vaker.

    Overigens hoop ik dat de koopavond op donderdag snel wordt afgeschaft. Dat heeft namelijk tot voordeel dat je dan ook op donderdag vanaf 18.00 of 19.00 uur weer gratis mag parkeren in de stad!
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Toen de koopavond werd ingevoerd, was iedereen toch echt blij.

    Ouders en kinderen hadden een extra mogelijkheid om samen te gaan winkelen, veelal wegens "non-food" behoeften. (die extra mogelijkheid gold echter ook voor tweeverdieners en andere)

    Maar het gaat al jaren lang niet meer om enkel inkopen gaan doen uit noodzaak en wegens een behoefte.
    Er wordt een afhankelijkheid gecreëerd en methodisch wordt het geld uit je zak geklopt waar het ook maar kan.

    En andersom verdienen de ondernemers veel te weinig en draaien per dag verlies.
    Vaste lasten / energie en personeel.
    Dus als je één dag of één avond niet open bent is je verlies lager!

    Het aanpassen aan een nieuw ritme kan zinvol zijn.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Toen de koopavond werd ingevoerd, was iedereen toch echt blij.

      Ouders en kinderen hadden een extra mogelijkheid om samen te gaan winkelen, veelal wegens "non-food" behoeften. (die extra mogelijkheid gold echter ook voor tweeverdieners en andere)

      Maar het gaat al jaren lang niet meer om enkel inkopen gaan doen uit noodzaak en wegens een behoefte.
      Er wordt een afhankelijkheid gecreëerd en methodisch wordt het geld uit je zak geklopt waar het ook maar kan.

      En andersom verdienen de ondernemers veel te weinig en draaien per dag verlies.
      Vaste lasten / energie en personeel.
      Dus als je één dag of één avond niet open bent is je verlies lager!

      Het aanpassen aan een nieuw ritme kan zinvol zijn.

      Men vergeet volgens mij dat een euro maar 1 keer kan uitgeven. Er zal op zaterdagavond omzet gedraaid worden maar ten koste van andere dagen.

      Opmerking


      • #4
        Voor een bezoek aan de stad tijdens een koopavond, moet je de bewuste keuze maken om van huis te gaan. Tijdens een verlengde zaterdagopenstelling BEN je al in de stad, en is het makkelijker om er te blijven. Dus zo geredeneerd, kan ik me wel voorstellen dat ondernemers iets zien in die verlengde opstelling.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Het is al vaker genoemd, een euro kun je maar 1x uitgeven. De kleine ondernemer wordt ondergesneeuwd door de grote concerns, die willen alleen maar de markt afromen. V&D draait al jaren met verlies, wordt voor de variabele kosten al ondersteund door andere filialen. De opsplitsing heeft de kosten wel gereduceerd, maar dan nog. En dit geldt voor meer bedrijven. De m2-prijs is hoog en dat willen ze graag terug.
          Ook ik mijd de binnenstad, ben er al lang niet meer geweest. Vroeger, op de zondagmorgen door een rustige stad struinen is er niet bij. Zelfs even op visite bij vrienden of familie wordt ontmoedigd (immers op winkeldagen is betaald parkeren).
          In de regel is het zo dat de mens verveeld is, zichzelf niet eens een dag kan amuseren en etalage kijken moet. Droevig.
          Trust me, I know what I am doing

          Opmerking


          • #6
            Of men in andere steden soortgelijke problemen heeft met winkelen en die bereikbaarheid van het centrum zie je pas als je er zelf woont...
            En geloof me dat is overal even zo problematisch als in Maastricht.
            (Uitzonderingen bevestigen de regel)

            Maar het zou toch eens erg interessant zijn als er een algehele enquête over de winkel openingsuren zou komen en dan niet enkel de Maastrichtse inboorlingen vragen maar ook de reizigers uit de trein.

            Ik kan me er namelijk geen voorstelling van maken wat anderen er over denken, dus misschien beoogd de VOC wel iets wat niet wenselijk is?

            Ik koop namelijk ook niet zo veel en dikwijls gruwelt mij de idee al om me in een paskamer te verkleden (wegens rugklachten) terwijl mijn nichtjes elke week kleren gaan passen en elke tweede week ook inderdaad iets nieuws kopen.

            Dus aan de ene is het goed besteed en de ander heeft er niets aan.

            met groet
            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking

            Bezig...
            X