Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Pinckelers

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Pinckelers

Afgelopen woensdag schreef ik in de thread "Stadsbestuur 2010-2014" een klein stukje over de nieuwe gratis watertappunten die Maastricht waarschijnlijk in de zomer van 2013 zal gaan krijgen.

Op het einde van de raadsvergadering op 18 september 2012 was er een humoristisch moment.

Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    Grappig dat Breur nog even "Minckelers" aanhaalt!

Na het laatste agendapunt, de motie van GL en D66 over de watertappunten, vond wethouder Nuss het leuk om een van de twee indieners van de motie, Saskia Hermens van GroenLinks, symbolisch een getapt flesje leidingwater aan te bieden.
    Omdat het het laatste agendapunt was en de raad slechts nog wachtte op het formeel "aftikken" van de vergadering door burgemeester Hoes, was iedereen al bezig zijn spullen te pakken en was het een beetje rumoerig in de zaal.

Toen greep Leny Eijssen (SP) toch nog even de gelegenheid om voor te stellen om een watertappunt ook in te richten bij het standbeeld van Minckelers. Haar juiste argumentatie, die overigens wel met een knipoog werd gegeven, ontging mij een beetje in het rumoer.

Maar kennelijk had Manon Fokke het wel goed opgevangen en nam zij daarop, héél adrem, nog even het woord.
    Manon waarschuwde nog even dat de raad bij het standbeeld van Minckelers wel voorzichtig te werk moet gaan rond het dossier van de watertappunten, want
    "Voor wij het weten hebben we Minckelers omgebouwd tot het lokale Menneke Pis!" [IMG]file:///C:\Users\Hubmar\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01 \clip_image001.gif[/IMG]

Onder luid gelach beëindigde de burgemeester toen maar snel de vergadering.
    Nu weten we dat ons MO-lid Haas heel ad rem uit de hoek kan komen, dus hij reageerde onmiddellijk met

Oorspronkelijk geplaatst door Haas
    Pinckeleers, zul je bedoelen.
    Kijk, zoveel MO-humor blijft natuurlijk niet onopgemerkt bij de echte journalisten van formaat die wekelijks héél serieus zoeken zijn naar onderwerpen in wellicht de leukste rubriek van Dagblad De Limburger "Allebonneur".

En wat lezen wij vandaag in Allebonneur?

"Pinckelers (1)
    Krijgen we toch maar mooi een gratis (!) watertappunt in de stad. Geeft u eens toe, wanneer is de laatste keer geweest dat u iets gratis van de gemeente heeft gekregen? Wij komen niet verder dan kopzorgen. Te pas en te onpas. Alleen daarom al verdient dit initiatief lof. Lekker even aan de kraan hangen in het park.We zijn benieuwd wie de eerste slok mag nemen.
    Wethouder Nuss zelf? Onze burgemeester/VVD’er? Wij gaan voor Jan Hoen. De man die keihard werd uitgelachen toen hij riep dat een pilsje in de toekomst twee euro zou gaan kosten. Hoen heeft meer dan gelijk gekregen. Alleen daarom al verdient hij de eerste klats kraanwater. Heerlijk, helder gemeintepèls!

Pinckelers (2)
    Het tappunt zorgde dinsdag voor aardig wat hilariteit in de gemeenteraad. Noem het ontspanning na een historische (Culturele Hoofdstad) en knetterende (kwestie-Hoen) vergadering.
    Leny Eijssen (SP) opperde om de watertap te plaatsen bij Minckelers. Water in plaats van de vlam. Is Jacques Costongs ook weer van een probleem verlost. Manon Fokke deed ook een duit in het waterzakje.
    Volgens haar is Minckelers als watertap juist geen goed idee: „ Voor je het weet hebben we onze eigen Manneken Pis”.
    Op discussieforum Mestreech Online leidde dat meteen tot een nieuwe naam voor de watertap:
    Pinckelers.
    We hadden het zelf niet beter kunnen verzinnen.
    De hitte bij Minckelers, verkoeling bij Pinckelers. Hulde!
    (SG)"

Deze keer een geen MO-zuurtje voor DDL, maar mocht Stephan Gybels ooit aanschuiven bij onze MO-borrel wordt hij getrakteerd op een gratis glaasje Pincklelers-water, wellicht geserveerd door Haas!
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Hebben ze toch een e vergeten "Pinckeleers", zei Haas!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

Het allerbelangrijkste is, dat Mestreechonline niet onopgemerkt door het leven gaat.

Dat ene spelfoutje, ik hoop dat Stefan ook deze reactie opmerkt, en in de volgende editie van Allebonneur de juiste spelwijze wil hanteren.

Dat gleeske onvervalst Mestreechs Pinckeleerswater voor Stefan: dat komt er.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        Het allerbelangrijkste is, dat Mestreechonline niet onopgemerkt door het leven gaat.

Dat ene spelfoutje, ik hoop dat Stefan ook deze reactie opmerkt, en in de volgende editie van Allebonneur de juiste spelwijze wil hanteren.

Dat gleeske onvervalst Mestreechs Pinckeleerswater voor Stefan: dat komt er.
        Proficiat Haas, jouw bijdrage is inderdaad niet onopgemerkt gebleven, Chapeau.

Hoe zou een kopjen koffie, gemaakt van Mestreechs Pinckeleerswater, eigenlijk smaken ?
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

Opmerking

De Limburger kan er dus niet aan voorbij: een vriendenbijdrage aan MO!

Opmerking

Ik stel voor om dat uit te gaan proberen, zodra de eerste ''Pinckeleers'' officieel in gebruik wordt genomen.

Ik zal je die koffie persoonlijk serveren, als het ervan komt.

Oh ja, geserveerd met een echt ''Pinckeleers-koekjen''. Het is allemaalte realiseren, voor wie er de humor van inziet.

Opmerking

Geweldig dit! Haasje, chapeau!

Opmerking

Dag Haas en andere MO-forumleden,
                allereerst dank voor de complimenten. Er is echter
                geen sprake van een tikfout. Wij hanteren voor het
                beeld op de Markt de naam Minckelers, dus dan is
                het logisch om ook Pinckelers te nemen... Kleinigheidje!
                Ik volg jullie discussies met grote interesse, aangezien er altijd wel iets verrassends op te vinden is. Wil jullie daarom
                ook vragen om mij in te seinen als jullie tips hebben voor leuke
                artikelen in de krant: s.gybels@mgl.nl

Groeten,
                Stefan Gybels

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door stefangybels Bekijk bericht
                  Ik volg jullie discussies met grote interesse, aangezien er altijd wel iets verrassends op te vinden is. Wil jullie daarom

Groeten,
                  Stefan Gybels
                  Beste Stefan,

Welkom op MO en merci voor het berichtje en de uitleg.
                  Sjiek dat je de discussies hier met interesse volgt.
                  Wij zullen jou zeker laten weten wanneer wij iets speciaals hebben voor in de krant.
                  Van de andere kant: Blijf ons volgen, dus graag tot ziens hier en/of tot een volgend berichtje !
                  Mestreechter Geis mage beleve
                  en dat door te kinne geve.
                  God, wat is dat sjiek ! © Wigo

Opmerking

waarom is het waterlaten, pissen en plassen, zo een thema in Maastricht geworden en hahaha (ja lach me rot van schaamte) een Minckele(e)rs of Pinckele(e)rs ook een nieuwe Burger wordt

beseffen die het losgetrapt hebben in de media ook wel welke ludieke waarde dit heeft?
                    OF beseffen ze überhaupt wat zo iets aan schade kan aanrichten?

als dat de top is van Maastrichtse Politici tijdens de raadsvergadering dan weet ik het wel
                    als dat de crême de la crême van de Maastrichtse Journalisten is dan wist ik het wel

Opmerking

hier genoeg humor,
                      daar ook?
                      daar vertegenwoordigers

Opmerking

Groeten,
                        Stefan Gybels
                        Beste Stefan ook namens Breur: welkom op het forum MO.
                        Enne ... tips voor een artikel?
                        Tip 1: schrijf eens wat over het fenomeen Stichting Mestreech Online.
                        De vervolgtips zullen dan vanzelf wel volgen.

Opmerking

(..)
                          Beste Stefan Gybels,

Van harte welkom op MO
                          Goed dat je de "Pinkele(e)rs-posting" (toevallig?) hebt gelezen en er iets mee kon doen!

Maar is het nu Minckelers en Minckeleers?
                          Ik heb voor de zekerheid even de Historische Encyclopedie Maastricht (HEM) erop nageslagen, wellicht wel HET standaardwerk voor de Maastrichtse geschiedenis.
                          En inderdaad, ook de HEM schrijft het als Minckelers.
                          Waarschijnlijk dat in de HEM-uitgave van 2050 ook de in 2013 gepresenteerde Pinckelers-watertappunten genoemd worden....

Ironisch genoeg schrijft de HEM de familienaam Gybels bij voorkeur als Gijbels.....
                          Via de geboorteakte van Frits Gybels is dat misverstand gelukkig uit de wereld.

Dus voor 100% zekerheid zal de geboorteakte van Jan Pieter Minckele(e)rs (174 boven water moeten komen.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Aangifte overlijden J.P. Minckelers.

De Heere Straat werd later omgedoopt tot Minckelersstraat. Wat natuurlijk ook al duidt op de juiste schrijfwijze. Let op het ontbreken van de puntjes op vele ij 's .

Bron: Geboorten, huwelijken, overlijden 1824 RHCL Maastricht.

Opmerking

Het ging me om de rijmvorm. ''Minckeleers - Pinckeleers''.

Wanneer de correcte schrijfvorm, blijkens de aktes, ''Minckelers'' is, wie ben ik dan om over die ene ''e'' te vallen. Uiteraard is het de Maastrichenaar zelf, die de naam heeft verlengd.

In dat kader even een woordspeling tussendoor:

Het is een dier dat in vroeger tijden op de markt in Maastricht werd verkocht, en het wordt geschreven met 17 klinkers.

Antwoord: eh peeeeeeeeeeeeeeeeerd.

''Pinckelers'' zal het zijn.

Ik hoop alleen dat er te zijner tijd, bij het inzegenen van het eerste watertap-punt, iets mee gedaan gaat worden.

Opmerking

Bezig...
                              X