Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vrouw en Pensioen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vrouw en Pensioen

    Maastricht, 2 januari 2012
    Publicatie / persbericht
    Aankondiging informatiebijeenkomst ‘Vrouw en Pensioen’
    op dinsdag 31 januari (19.15 uur / Spoorweglaan 9)

    Informatiebijeenkomst
    Op dinsdag 31 januari (19.15 uur) organiseert de afdeling WZL-Abvakabo (westelijk Zuid-Limburg) een informatiebijeenkomst over het thema ‘Vrouw en Pensioen’. Tijdens de bijeenkomst wordt aan de hand van een presentatie uitgebreid informatie gegeven over het pensioenstelsel en de pensioenopbouw. Ook komen specifieke aandachtspunten voor vrouwen aan bod. Er is voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen.
    Thema ‘Vrouw en Pensioen’
    De afgelopen tijd lezen we dagelijks in de krant dat het pensioenstelsel onder grote druk staat. Maar veel mensen weten niet precies hoe dat stelsel eigenlijk in elkaar zit. En wat je er zelf aan kunt doen om te zorgen voor een voldoende inkomen vanaf je pensioen. Spannende beslissingen als kinderen krijgen, tijdelijk stoppen met werken, een deeltijdbaan nemen of een tijdje in het buitenland pionieren hebben invloed op je inkomen later. Om een volledige pensioenopbouw te bereiken, moet je in de praktijk 40 jaar aaneengesloten fulltime hebben gewerkt. Voor velen is dit niet weggelegd, voor vrouwen geldt dit nog des te meer. Veel vrouwen in Nederland hebben dan ook een pensioengat. Zij stoppen (tijdelijk) met werken, gaan minder werken om de kinderen te verzorgen, werken parttime of starten als herintreder pas later met werken. Hierdoor bouwen ze vaak minder of geen pensioen op.
    Meer informatie:
    De bijeenkomst vindt plaats in het huis van het Kenniscentrum Emancipatie aan de Spoorweglaan 9 in Maastricht (vlak bij station). De bijeenkomst staat open voor leden van het FNV/AbvaKabo en ook voor niet-leden. Men dient zich tevoren aan te melden (a.u.b. vóór 24 januari), per mail of telefonisch bij: Linda Babb (mail: babb.linda@hotmail.com / tel: 06-24261830) of Elise Oosterbaan (elise.oosterbaan@ziggo.nl / tel: 06-25074932). Vooraf aan de bijeenkomst krijg je een deelnamebevestiging.
    Voor meer informatie over de vakbond Abvakabo: www. abvakabofnv.nl.

    Informatie over dit bericht via Elise Oosterbaan (tel: 06-25074932 / elise.oosterbaan@ziggo.nl)

  • #2
    Je hebt het ook over in het buitenland gaan wonen.

    Dan bouw je dus ook geen AOW-rechten op.

    AOW bouw je (als ik me goed herinner) op van je 15 tot je 65e, zolang je ingezetene bent van Nederland.

    Laat ik dit bericht maar meteen misbruiken om Haas heel veel plezier te wensen met Wie is de Mol

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door helton Bekijk bericht
      Je hebt het ook over in het buitenland gaan wonen.

      Dan bouw je dus ook geen AOW-rechten op.

      AOW bouw je (als ik me goed herinner) op van je 15 tot je 65e, zolang je ingezetene bent van Nederland.
      De AOW bedraagt 2% van het volledige AOW-pensioen voor ieder jaar dat iemand tussen zijn of haar 15e en 65e jaar (aanhangig: tussen zijn of haar 16e en 66e jaar) in Nederland heeft gewoond en niet in het buitenland heeft gewerkt. Ook niet-werkende partners van mensen die in het buitenland werken (grensarbeiders) bouwen meestal geen AOW op. Nederlanders die in het buitenland wonen en werken kunnen hun AOW-verzekering vrijwillig voortzetten, wat vooral voordelig is voor mensen met een laag of geen inkomen, zoals sommige ontwikkelingswerkers.

      Opmerking

      Bezig...
      X