Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bonnefantenmuseum gaat ondergronds

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Bonnefantenmuseum gaat ondergronds

Bonnefantenmuseum gaat ondergronds

Het Bonnefantenmuseum in Maastricht heeft vergevorderde plannen voor ondergrondse toonzalen. Dat meldt cultureel maandblad Zuiderlucht. De verbouwing is een ontwerp van architect Harry Gulikers en levert het provinciaal museum 1500 vierkante meter nieuwe tentoonstellingsruimte op. De onderkeldering gaat naar verwachting bijna 8 miljoen euro kosten.
    Mogelijk komt een deel daarvan voor rekening van de provincie.

Bron: L1

Hebben ze niets geleerd van de problemen met de parkeergarage van het Provinciehuis? Of zijn er net aan de andere kant van de Kennedybrug plotseling geen grondwaterproblemen te verwachten?

En dan nog iets: kijk eens naar wat nu met 't Loon gebeurt, die problemen hebben deels te maken met het grondwaterniveau.

Ik zie dit idee dan ook totaal niet zitten.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

Daarbij mogen wij niet vergeten dat onder heel Heerlen gangenstelsels lopen van de mijnen.
    Het is volgens deskundigen niet ondenkbaar hetgeen bij winkelcentra Het Loon gebeurde elders ook kan gebeuren in Heerlen.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Heel Heerlen tegen de vlakte; tja, shit happens
      Wa zeis ste?
      Heirlen vaan de baan?
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        Het Bonnefantenmuseum in Maastricht heeft vergevorderde plannen voor ondergrondse toonzalen. Dat meldt cultureel maandblad Zuiderlucht. De verbouwing is een ontwerp van architect Harry Gulikers en levert het provinciaal museum 1500 vierkante meter nieuwe tentoonstellingsruimte op. De onderkeldering gaat naar verwachting bijna 8 miljoen euro kosten.
        Mogelijk komt een deel daarvan voor rekening van de provincie.

Bron: L1
        Weet niet waar dit bericht van L1 vandaan komt (in Zuiderlucht zie ik het niet staan), maar volgens mij is dat ondergrondse zichtdepot allang van de baan. In een eerder bericht meldde L1 daarover:
        Er is geen meerderheid bij de Statenfracties voor een zichtdepot van het Bonnefantenmuseum. Daar zouden opgeslagen kunstwerken tentoon worden gesteld.
        (Bron: L1, 30 september 2011)

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Niet zo somber Haas, in de Mosae Forum parking (vier verdiepingen onder de grond) heb ik ook nog nooit water gezien, de techniek is misschien gevorderd sinds winkelcentrum 't Loon
          Bij hert Mosae Forum is wellicht een vernieuwde techniek gebruikt, waarbij men geleerd heeft van fouten uit het verleden.

Waar het mij om gaat, is: waarom er gebouwd moet gaan worden ONDER bestaande bouw, dit werkt constructiefouten in de hand. Tegen een ondergrondse expositieruimte elders op het terrein heb ik geen bezwaar, een parkeerdek bovenop die nieuwe ruimte zal niet zo'n hoge belasting vormen.

Moeten ze de oplossing wel in ''caisson-bouw'' gaan zoeken.

Uiteraard is mijn reactie gebaseerd op het door mij aangehaalde plan, dat kennelijk volgens El Loco nu achterhaald is.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Waar het mij om gaat, is: waarom er gebouwd moet gaan worden ONDER bestaande bouw, dit werkt constructiefouten in de hand.
            Ik had begrepen dat die ondergrondse zichtdepots onder de binnenhoven moesten komen, dus waar nu de sculpturen van Serra en LeWitt staan.

Opmerking

OK, dus niet onder bestaande bouw, dat scheelt natuurlijk weer. Bij het Louvre is iets soortgelijks gedaan: de Pyramide-entree ligt volledig onder het binnenterrein.

Nu ik hier zo over zit te filosoferen: die caisson-bouw, zou dat niet de oplossing zijn voor het in nood verkerende winkelcentrum?

Ik ben natuurlijk geen bouwkundig ingenieur, dus ik weet niet hoe duur die oplossing is........en of ie wel uitvoerbaar is.

Opmerking

Als er al geld is in Maastricht om te bouwen, stel ik voor dat men eerst denk aan het uit het slop trekken van ingezakte plannen. Denk aan het Trega terrein b.v. of het Eiffelgebied. Genoeg ruimte, zelfs voor een poppodium. Hergebruik van leegstaande panden heeft trouwens ook mijn voorkeur boven nieuwbouw. En als er al geld zou komen, stel ik voor de moderne kunst te scheiden van de oude kunst en dat hoeft natuurlijk niet op dezelfde locatie te gebeuren.

Vergeet niet de bodem te saneren; dus geen avontuurtjes met parken achter een voormalig fabrieksgebouw. Goedkope oplossing als er geen geld is, maar niet verantwoord op deze manier. Verder stel ik voor dat vanuit de gemeente sommigen een cursus rekenen gaan doen. Er wordt te vaak "wat" vergeten in Maastricht bij het opstellen van begrotingsplannen.

Opmerking

Bezig...
                X