Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Instaptarief, plus kilometertarief Veolia

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Instaptarief, plus kilometertarief Veolia

Vandaag kreeg ik in een emailbricht van Veolia te horen wat het instaptarief is dat de maatschappij gaat hanteren (ik denk dat dit instaptarief ''nationaal'' toegepast wordt). Dat tarief is 78 cent.

Onduidelijk is hoe hoog in Limburg het kilometertarief wordt, maar ik neem even het gemiddelde van 12 cent.

Wie BINNEN 35 minuten overstapt, betaalt niet twee keer het instaptarief. Als je dus in een uurdienst terechtkomt, kun je pech hebben, je betaalt dan in feite twee keer 78 cent zonder dat je ook maar een meter gereden hebt.

Als je van Daalhof naar Brusselsepoort rijdt, dan betaal je 78 cent plus het tarief van 12 cent per afgelegde kilometer of deel daarvan. Twee of drie kilometer, laten we het in het ongunstigste geval even op het laatste houden, dat betekent 78 plus 36 cent, ofwel 1,14 euro.

Duurder dan met twee strippen. Probeer eens binnen 35 minuten de bus terug te pakken, dat zal je niet lukken, tenzij je precies weet wat je moet hebben, en geluk hebt bij de kassa.

Dan het volgende: enkele haltes komen ''dubbel'' voor in het haltesysteem. Hoe weet het systeem nou waar je precies in- of uitstapt? Dat is niet alles, want sommige haltes blijken niet eens te bestaan.

Een voorbeeld is het Oranjeplein. Die haltebenaming staat niet in het systeem. In plaats daarvan staat er ''Koningsplein''. Wanneer het klopt wat ik vermoed, dan betaalt iemand die nu vanuit bijvoorbeeld Daalhof of het station rijdt, veel te veel voor die rit.

Hoe zit dat? Lijn 5 en 6 passeren in hun route de gemeentegrenzen, lijn 6 zelfs de landgrenzen. Lijn 6 gaat via Heer naar Eijsden en Vise, en komt via Heer pas op het Koningsplein. Dat is een route van zeg 20 kilometer.

Ik hoop dat ik me vergis, en dat het systeem de juiste haltebenaming hanteert, want anders kost een rit die 1,38 zou moeten kosten, ineens 3,18 euro. Enkele reis, dus.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

Lijkt mij allemaal nog een beetje onduidelijk. Ik denk dat de ritten voor Veolia eerst moeten draaien en dan pas de "kinderziektes" ontdekt worden en er iets aan gedaan kan worden. Dat het duurder wordt staat als een paal boven water. Aantrekkelijker word het er niet op.

Opmerking

De ritten draaien al twee maanden.

Ik weet niet hoe het precies zit met die bewuste haltes (Oranjeplein, en Aventijnhof), maar die twee werden al niet aangeduid toen die gele kastjes er nog niet waren. In het zonesysteem maakt het niet uit, dan betaal je tot in de volgende zone, maar wanneer een halte foutrief wordt aangegeven, wil ik er het mijne van weten.

Lijken me overigens geen kinderziektes.

Duurder wordt het overigens niet altijd. Een paar van de routes die ik regelmatig rijd, worden zelfs goedkoper (1.38, ipv 1,50).

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        Duurder wordt het overigens niet altijd. Een paar van de routes die ik regelmatig rijd, worden zelfs goedkoper (1.38, ipv 1,50).
        In Amsterdam functioneert het systeem al een tijdje en ik vind het nog steeds wennen. Voor mij zijn de meest gereden trajecten goedkoper geworden, behalve als ik vergeet uit te checken (is me al een keer overkomen met als gevolg dat m'n saldo meteen op was, en al een keer of drie bijna, maar toen kon ik nog snel uitchecken in de volgende bus/tram, tot ergernis van de andere pasagiers...).

Opmerking

In Maastricht komt dat probleem van die ''onbekende'' haltes er nog bij. Ik hoor woensdag hoe dat precies zit, of het probleem inderdaad bestaat, en zoja: hoe ze denken dat ze het gaan oplossen.

Immers: ik wil gewoon betalen voor de afstand die ik heb greisd, en niet voor 20 kilometer die ik niet in de bus heb gezeten.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            ik heb nu, als oud wijf, een roze strippenkaart. Heb ik voordeel of nadeel in de nabije toekomst ?

Als je een oud wijf bent denk ik dat je alleen maar nadelen gaat krijgen in de toekomst.

Opmerking

Ik dácht al: waar blijft die knuppel? Helemaal terecht, olijfje, en goed geraakt!

Opmerking

Auwaaaaaaaaa!

Opmerking

Ik heb ook al verhalen gehoord dat de rit prijs varieerd. Heen kost het 2 euro nogwat en terug 3 euro. En de transport firma had er geen verklaring voor. Zullen wel kinderziektes zijn..
                  Fallor ergo sum

Opmerking

Ik ga in de rij staan, woensdag.

Oh ja, ze staan vanaf 10 uur bij het ''CS", En 's middags nog een keer.

@Olijfje, neem je die stevige mepper mee, voor het geval hij weer zo'n aardige opmerking maakt?

@Rubke, het klopt dat de prijs heen en teriug kan varieren. Dat komt omdat bussen heen en terug niet dezelfde route volgen, en daardoor ontstaat er verschil in werkelijk afgelegde kilometers.

Opmerking

Er is ook informatie te vinden op de webpagina van Veolia.

http://www.veolia-transport.nl/vervo.../ov-chipkaart/ .

Klik ook even bovenaan bij het onderwerp: Vervoersbewijzen.

Dan is er een webpagina specifiek over de OV-chipkaart met de nodige informatie.

http://www.ov-chipkaart.nl .
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

Opmerking

Reizigers ouder dan 65 jaar reizen vanwege hun leeftijd met korting in het openbaar vervoer.
                        Deze korting kan alleen worden verrekend wanneer u met een persoonlijke OV-chipkaart op saldo reist en geldt voor het basistarief en het instaptarief.
                        Let op, in sommige gevallen heeft u een speciaal reisproduct nodig om met korting te reizen of reist u zelfs helemaal gratis.
                        Informeer bij uw OV-bedrijf naar de mogelijkheden.

De persoonlijke OV-chipkaart
                        • Kan alleen door uzelf worden gebruikt.
                        • Geschikt voor persoonsgebonden reisproducten, zoals een abonnement.
                        • Geschikt voor persoonsgebonden voordelen en kortingen, bijvoorbeeld voor kinderen en 65-plussers.
                        • Saldo kan automatisch worden opgeladen.
                        • Bij verlies of diefstal kan de kaart worden geblokkeerd voor verder gebruik.
                        • Online inzicht in uw reisgegevens via Mijn OV-chipkaart.
                        • 5 jaar geldig.

Aanvragen persoonlijke OV-chipkaart via:

https://www.ov-chipkaart.nl/webwinke...aartaanvragen/ .

Maar een persoonlijke OV-chipkaart kan ook via Veolia worden aangevraagd, als het via bovenstaande weg niet kan:

http://www.veolia-transport.nl/ .
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

Opmerking

een chipkaart kost € 7,50 en dan heb je er nog geen cent opstaan om mee te reizen.
                          Maar dan heb je wel een persoonlijke chipkaart.
                          Omgerekend: 0,125 euro (afgerond 13 eurocent) per maand bij een geldigheidsduur van 5 jaar!
                          Maar je krijgt dan wel 40% korting op het basistarief en het instaptarief.

Daarbij is de 65+ pas niet meer verkrijgbaar sinds 01-01-2005.
                          Het besluit is genomen vanwege de intreding van de Wet op de uitgebreide identificatieplicht.
                          Deze wet bepaalt dat vanaf 1 januari 2005 iedereen in Nederland van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen.
                          De Pas-65 wordt dan een overbodig document, omdat 65-plussers met hun identiteitsbewijs hun leeftijd aan kunnen tonen.
                          Het zou dan onzinnig zijn om ouderen op kosten te jagen door hen legeskosten voor een Pas-65 en de kosten voor een pasfoto te laten betalen terwijl zij dezelfde seniorenkortingen ook krijgen op vertoon van hun paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.
                          Thomas More

Opmerking

Het is me niet helemaal duidelijk wat de 65+pas te maken heeft met de OV chipkaart. Ik heb nooit 'n 65+ pas gehad, ik heb 'n roze strippenkaart

En wat is het verschil tussen een persoonlijke chipkaart en een onpersoonlijke chipkaart ?
                            Vroeger kreeg je op vertoon van de 65+ pas dus die roze strippenkaart (en nog andere zaken met korting voor de 65 plusser)

Alleen met een persoonlijke chipkaart heb je recht op de 65+ korting, die 40% bedraagt; hetzelfde ongeveer als nu met de roze strippenkaart, waar de korting voor de 65-plusser al is doorberekend bij de aankoop er van.

De gewone (onpersoonlijke chipkaart) kan door mien, jan, en alleman worden gebruikt en reizen met een dergelijke chipkaart, daar kan dus begrijpelijkerwijs geen korting verleend worden op het instaptarief en zonetarief.
                            Thomas More

Opmerking

Ik kon het niet eerder neerzetten, maar het starttarief blijkt 73 cent te zijn, het basiskilometertarief 14,8 cent, en het gereduceerde kilometertarief 11,8 cent (0,8 x 14,8 cent).

Aldus kost een rit van 5 kilometer in de spits: 1,47 euro, en in de daluren kost diezelfde rit 1,32 euro.

op welke ritonderdelen die 40 procent korting gegeven wordt, weet ik niet.

Ik weet niet hoeveel kilometer Maastricht-Aken is, maar ik stel dat even op 30, ik tel voor mijzelf de buitenwijk Daalhof als startpunt:

Dat betekent in daluren 73 cent plus 30 keer 11,8 cent. Ofwel 0,73 plus 3,54 euro = 4,27 enkele reis (8,54 retour).

Anders gezegd: Als Veolia niets doet, wordt die rit dus behoorlijk veel duurder (kost nu 7 euro met een dagkaart).

Opmerking

Bezig...
                              X