Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Dodenherdenking 2025

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Dodenherdenking 2025

Circa 600 bezoekers woonden gisteren, 4 mei 2025, de Dodenherdenking bij op het Koningsplein.
    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	42
Size:	885,3 KB
ID:	107982

Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	21
Size:	868,3 KB
ID:	107983

Manon Fokke hield een toespraak namens het gemeentebestuur.

Gelijktijdig vond er een herdenking plaats op het Herdenkingsplein. Daar hield burgermeester Wim Hillenaar, namens het gemeentebestuur, een toespraak.

Thema van de toespraak van Manon Fokke en Wim Hillenaar was dat het niemand zal zijn ontgaan dat we momenteel in een spannende tijd leven.
    De zekerheden en veiligheid die we decennia als gewoon ervaarden lijken te wankelen.
    Antonio Gramsci, een Joodse schrijver uit Turijn, die gevangen werd gezet door fascisten, formuleerde het negentig jaar geleden als volgt: ‘De oude wereld sterft, en de nieuwe wereld worstelt om geboren te worden: het is nu de tijd van de monsters.’

Dat er overigens 2 herdenkingen in Maastricht plaatsvinden i.p.v. een gezamenlijke op de m.i. enige juiste plaats, het Koningsplein aan de voet van het Provinciaal oorlogsmonument, zegt veel over de tijd waarin we leven en we zelfs in Maastricht het niet eens kunnen worden over een herdenking
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Ik was er dit keer niet bij, omdat ik een andere dode te herdenken had. Die 10 jaar geleden euthanaseerde.
    En omdat er juist meerdere doden zijn die we mogen herdenken, kan ik mij wel heel goed voorstellen dat er op meerdere plekken zulke herdenkingen plaatsvinden.
    Opdat we vooral niet met een wijzende vinger die "andere mens" die herdenken wil op die dag en dat tijdstip ook maar iets van schuldgevoel geven.
    Soms kun je beter die wereldbeelden gescheiden houden.

Er was echter volgens mij terecht heel veel aandacht in de media aangaande de dodenherdenking, omdat er ook heel veel verloren kan gaan in deze woelige tijden.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Bezig...
    X