Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zondagse rust voor horecapersoneel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zondagse rust voor horecapersoneel

    Wat een tegenstrijdigheid!
    Daar waar het Centrum Management Maastricht (CMM) afgelopen dinsdag, 11 juni 2024, in de domeinvergadering Economie en Cultuur juist pleitte voor het feit dat de Intratuin in Heugem haar horecavoorzieningen niet verder mag uitbreiden, omdat dit slecht zou zijn voor de horeca in het centrum (zie Stadsbestuuur 2022-2026), meldt De Nieuw Ster (DNS) vandaag dat cafe Sjiek in de Sint Pieterstraat heeft besloten om vanaf nu op zondag de deuren gesloten te houden.
    En cafe Sjiek is niet de eerste horecagelegenheid die besluit dit te doen.

    De basis om in het weekend een restaurant of cafe te sluiten ligt in het feit dat de horeca ontdekt heeft dat men een betere en aantrekkelijkere werkgever is als het personeel meer rust krijgt.
    Ook voor de uitbater en vaak eigenaar zelf is het wel prettig om in het weekend rustig aan te kunnen doen...... en ergens op het terras te kunnen gaan zitten (bij de Intratuin?)

    De horecaondernemers hebben groot gelijk!
    Daarentegen besloot de gemeenteraad in Maastricht enkele jaren geleden nog dat alle winkels in Maastricht op zondag (op een enkele uitzondering na) geopend mogen zijn.
    Vorig jaar nog werd zelfs nog een motie van de VVD aangenomen dat supermarkten al op zondagochtend hun deuren mogen openen!

    Gelukkig gaan echter nu steeds meer (horeca-)ondernemers inzien dat een (zondagse) rustdag om vele redenen beter is dan een allesverstikkende 24/7 economie.




    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    U mengt echter in de reactie HoReCa met de levensmiddelen voorzieningen zoals de Supermarkten. Dat lijkt me qua openingstijden iets dat niet bij elkaar hoort.

    Het is overduidelijk dat eten en of drinken "buitenshuis" in die HoReCa etablissementen veel te duur is geworden voor de doorsnee mens / familie / gezin en dus daar wegblijven.
    Overigens gaan die families / gezinnen al jaren niet meer naar die binnenstad van Maastricht. Doe nu maar eens één enquête over de behoeften, noodzaak en bestedingen van de Maastrichtenaar.

    Van menig toerist hoor je ook al dat gesteun over een koffie en een broodje gezond per persoon a 18€, je ziet ze sneller de fastfood ketens binnen wandelen dan een eetcafé.

    Voor de HoReCa zelf, is het openen en dus alle vaste lasten kwijten uit inkomsten van betalend publiek hun eigen verderf geworden. Ook met werkstudenten i.p.v. vast personeel levert het qua inkomsten niets op, sommigen leggen er zelfs op toe.
    Mensen hebben steeds minder te besteden en mijden veel te dure HoReCa etablissementen. Alsook dat velen de tijd ontbreekt om van zondag iets speciaals te maken. De inhaal dag van de week om thuis alles op de rit te krijgen is belangrijker dan economie.

    Verrassend om te zien dat zondags ochtend heel wat vaders met peuters al bij openingstijd 10:00 uur van de supermarkt heel relaxed de boodschappen gaan doen en de peuters de scanner en/of het inkooplijstje op de aaifoon vast houden.
    Last edited by Antonius; 13 juni 2024, 12:53.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      U mengt echter in de reactie HoReCa met de levensmiddelen voorzieningen zoals de Supermarkten. Dat lijkt me qua openingstijden iets dat niet bij elkaar hoort.

      Het is overduidelijk dat eten en of drinken "buitenshuis" in die HoReCa etablissementen veel te duur is geworden voor de doorsnee mens / familie / gezin en dus daar wegblijven.
      Overigens gaan die families / gezinnen al jaren niet meer naar die binnenstad van Maastricht. Doe nu maar eens één enquête over de behoeften, noodzaak en bestedingen van de Maastrichtenaar.

      Van menig toerist hoor je ook al dat gesteun over een koffie en een broodje gezond per persoon a 18€, je ziet ze sneller de fastfood ketens binnen wandelen dan een eetcafé.

      Voor de HoReCa zelf, is het openen en dus alle vaste lasten kwijten uit inkomsten van betalend publiek hun eigen verderf geworden. Ook met werkstudenten i.p.v. vast personeel levert het qua inkomsten niets op, sommigen leggen er zelfs op toe.
      Mensen hebben steeds minder te besteden en mijden veel te dure HoReCa etablissementen. Alsook dat velen de tijd ontbreekt om van zondag iets speciaals te maken. De inhaal dag van de week om thuis alles op de rit te krijgen is belangrijker dan economie.
      (..)
      Nou Antonius,
      Ik weet niet hoe vaak je de laatste tijd bent gaan uit eten in Maastricht, maar mijn ervaring is dat wanneer je - mn. van donderdag t/m zondag - niet reserveert je lang moet zoeken naar een plek waar je kunt gaan eten.
      Kortom, het is hartstikke druk in de Maastrichtse etablissementen.
      En ja..... de prijzen zijn behoorlijk!

      Desalniettemin verbaas ik mij iedere keer als ik op bijvoorbeeld een dinsdagavond, zo rond 22.00 uur, na een raads- of domeinvergadering naar huis fiets, en zie hoe druk het op de terrassen is. Mn. op de Boschstraat. Zelfs in februari, toen het best wel koud was, zat het terras daar vol met jonge mensen.

      (Foto: dinsdagavond 6 febr. 2024, rond 22.20 uur, Boschstraat Maastricht).

      En dan maar klagen dat het zo duur is allemaal......

      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
      (..) Verrassend om te zien dat zondags ochtend heel wat vaders met peuters al bij openingstijd 10:00 uur van de supermarkt heel relaxed de boodschappen gaan doen en de peuters de scanner en/of het inkooplijstje op de aaifoon vast houden.
      Zou het niet nog leuker zijn als op een zondagochtend een vader met zijn peuters door het bos zouden wandelen zonder aaifoon.....

      Overigens, inderdaad een pracht woord..... aaifon
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Het is echter niet helder of je gasten daar op het terras met die gasgestookte en / of elektrische kachels ook allemaal Maastrichtenaren zijn die je fotografeerde.
        Stop nu maar eens ter plaatse en stap af van je fiets, de volgende keer als je de raadsvergadering achter je hebt, en spreek er eens een paar van die gasten aan... de meeste rokers staan buiten omdat het binnen niet mag is het behoorlijk leger

        Overigens ging je betoog over zondag en niet die steevaste donderdag avond die ik zelfs nog tijdens mijn middelbare school waargenomen heb.
        Ik was daarnet nog op de hoek daar aan de Boschstraat / Markt en het zit er vol met mensen die de markt hebben bezocht heden ochtend. En meer dan de helft is Vlaams of Waals.

        Goed ik denk dat je op de echt populaire plekken en etablissementen nog wat volk zal aantreffen, maar de tijden van de Take Five, Rum Runners, Cafe de Belsj
        ​of het Knijpke zijn echt voorbij in de overige stadsdelen. En al helemaal op de zondag. Ik wandel zelf heel vaak door Maastricht om de vertering na het avondeten te helpen en zie genoeg etablissementen die hopen dat het Happy Hour bordje aan de deur helpt.

        Over reserveren kunnen we heel kort zijn, als de chef niet weet hoeveel mensen hij kan verwachten bestelt hij niks extra's en dus is dat een business model hetgeen de omzet op peil houdt.

        p.s. de aaifoon komt van een oud collega en niet van mij
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking

        Bezig...
        X